Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję przekładni. Trafią do napędów hybrydowych
Wałbrzyski zakład Toyoty od 6 kwietnia produkuje elektryczne przekładnie do napędów hybrydowych. Podzespoły będą współpracować z silnikami, które powstają w innym zakładzie japońskiej marki zlokalizowanym w Jelczu-Laskowicach.
07.04.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:01
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Rozbudowa wałbrzyskiego zakładu o odlewnię o powierzchni 1700 metrów kwadratowych i zainstalowanie w dotychczasowej hali skrzyń biegów nowych linii obróbki i montażu – to główne elementy inwestycji, która pozwoliła na rozpoczęcie produkcji elektrycznych przekładni do napędów hybrydowych. Integralnym elementem tego podzespołu jest silnik elektryczny MG1, który również powstaje w Polsce. Wartość inwestycji to ok. 300 mln zł, a linia ma produkować rocznie 175 tys. podzespołów – przy założeniu pracy na trzy zmiany. To jednak nie koniec.
Zobacz także
Bliźniacza linia produkcji przekładni hybrydowych ma zostać uruchomiona w Wałbrzychu w ostatnim kwartale 2021 r. Jej maksymalna wydajność również wynosić ma 175 tys. sztuk rocznie. W pierwszym kwartale 2022 r. Toyota planuje również uruchomienie drugiej linii produkcji silników spalinowych 1,5 TNGA. Będzie mogło tam powstawać do 155 tys. jednostek rocznie. W związku z przeprowadzoną i planowaną rozbudową polskie zakłady Toyoty zatrudnią ponad 300 dodatkowych pracowników. Łącznie w obydwu zakładach pracować ma ok. 3 tys. pracowników, a taśmy produkcyjne rocznie opuszczać ma 1,65 mln komponentów.
Podzespoły będą trafiać do Toyoty Yaris (najpopularniejszy model marki w Europie), a także przyszłego modelu Yaris Cross. Będzie to SUV segmentu B, którego produkcja ma ruszyć we Francji przed końcem roku 2021 r. Polskie inwestycje Toyoty mają duże znaczenie, bo w 2020 r. aż 54 proc. aut tej marki sprzedanych w Europie miało napęd hybrydowy. Współczynnik ten wciąż rośnie i według przewidywań Toyoty w 2025 r. sprzedaż hybryd w Europie ma wynieść rocznie 1,4 mln. W planach japońskiego koncernu do tego czasu sprzedaż pojazdów hybrydowych, hybryd plug-in oraz modeli elektrycznych Toyoty ma wynieść w Europie 90 proc.
Decyzja o ulokowaniu produkcji podzespołów na południu Polski nie jest przypadkiem. Od sierpnia Yaris ma być produkowany nie tylko w Japonii i Francji, ale także w czeskiej fabryce marki.