Toyota Proace (2016) - premiera

O zapowiedzi Toyoty Proace oraz jej francuskich braci, czyli Citroëna Spacetourera i Peugeota Travellera pisaliśmy trzy miesiące temu. Na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano te samochody. Na przykładzie Toyoty sprawdzamy z czym dokładnie mamy do czynienia.

Toyota Proace (2016) - premiera
Marcin Łobodziński

03.03.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jakiś czas temu snułem domysły czym konkretnie ma być Toyota Proace oraz dwa bliźniacze modele z Grupy PSA. Teraz już to wiemy. Z długością od 4,6 do 5,3 metra i rozstawem osi od 2,9 do 3,2 metra może śmiało konkurować z Volkswagenem Multivanem czy Mercedesem Klasy V, czyli pełnowymiarowymi, dużymi vanami. W krótszych wersjach również z mniejszymi vanami, takimi jak Ford Galaxy czy Seat Alhambra, choć tu akurat mamy nieco wyższy komfort podróżowania w przedniej części kabiny. Zbudowana z pomocą koncernu PSA, ale bez udziału Fiata Toyota Proace, będzie dostępna w trzech wersjach długości nadwozia oraz dwóch rozstawach osi.

Funkcjonalność

Kabina oferuje funkcjonalne i przestronne wnętrze, które stworzono z myślą o potrzebach zarówno użytkowników prywatnych jak i biznesowych. Zajęcie miejsca wewnątrz samochodu jest łatwe dzięki odsuwanym po obu stronach drzwiom, a do bagażnika można się dostać przez unoszoną w górę klapę. Najpojemniejsza wersja mieści dziewięć osób, czyli po trzy w każdym rzędzie. Realnie samochodem może więc wygodnie podróżować ośmioro pasażerów.

Obraz

Auto ma być dostępne w wersjach wyposażenia: Shuttle, Family i VIP. Dwie pierwsze będą łączone z trzema rodzajami nadwozia, natomiast VIP tylko z rozmiarami Medium i Long, czyli z dwoma większymi. W zależności od konfiguracji, auto może być wyposażone w dwie dzielone w proporcji 40:60 kanapy w drugim i trzecim rzędzie lub niezależne fotele. W tym drugim przypadku samochód będzie 6-miejscowy, a pomiędzy fotelami z tyłu znajdzie się składany stolik. Pomyślano również o możliwości odwrócenia foteli drugiego rzędu o 180 stopni. Tak jest, dokładnie jak w Mercedesie Klasy V czy Volkswagenie Multivanie. Ciekawi jesteśmy czy opracowano jakiś łatwy system, czy trzeba fotele wymontować do odwrócenia.

Obraz

7-miejscowa kabina składa się natomiast z niezależnych foteli pierwszego i drugiego rzędu oraz składanej kanapy w trzecim. Zarówno fotele jak i dzielone kanapy można przesuwać wzdłużnie i regulować kąt pochylenia oparcia. Co więcej, na każdym z sześciu miejsc siedzących z tyłu znajdzie się zaczep ISOFIX.

Wyposażenie i bezpieczeństwo

Deska rozdzielcza jest łudząco podobna do kokpitu Volkswagena Multivana - prosta i przejrzysta. Może być wyposażona w stację multimedialną i dwustrefową klimatyzację. Nieduże koło kierownicy prezentowanego samochodu sugeruje, że auto chce rywalizować ze wspomnianymi konkurentami, a nie z klasycznymi autami dostawczymi do przewozu osób. Warto wspomnieć, że taka właśnie jest obecna jeszcze na rynku generacja Proace zbudowana wspólnie z koncernem PSA i Fiatem.

Obraz

Samochody o poziomie wyposażenia Family wyróżniają się lakierowanymi zderzakami, chromowanym obramowaniem dolnego wlotu powietrza z przodu, światłami przeciwmgłowymi i otwieranym oknem w tylnych drzwiach. Natomiast wersja VIP jest wyposażona w przyciemniane szyby i wiele elementów z zakresu komfortu.

Na pokładzie nie zabraknie systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. W zeszłym roku samochód uzyskał 5-gwiazdkowy wynik w testach zderzeniowych, w czym pomógł m. in. system zapobiegający kolizjom z automatycznym hamowaniem. Proace może być wyposażony również w układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, automatyczne światła drogowe lub adaptacyjne reflektory, system monitorujący zmęczenie kierowcy czy aktywny tempomat, którego nie ma nawet w Avensisie.

Silniki

Choć oficjalnych informacji na ten temat nie mamy, to domyślamy się, że cała gama jednostek napędowych może pochodzić z koncernu PSA. Są to silniki Diesla o pojemności 1,6 oraz 2,0 litra. Mniejsza generuje 95 KM i może współpracować z 5- lub 6-stopniową skrzynią biegów. Mocniejszy motor 1.6 D-4D osiąga 115 KM i jest łączony tylko z 6-biegową przekładnią manualną. 2-litrowy diesel jest dostępny w wersji 150-konnej z manualną przekładnią lub 180-konnej z 6-biegowym automatem.

Powyższe parametry idealnie pasują do gamy silników PSA. Popularny diesel 1.6 HDI występuje w wersjach 90-, 100- i 120-konnej w samochodach Peugeota, natomiast 2.0 HDI dokładnie w takich jak podaje Toyota, czyli 150- i 180-konnej. Co więcej, Peugeot w połączeniu z mocniejszymi dieslami stosuje automatyczne skrzynie biegów z sześcioma przełożeniami.

Toyota Proace (2016) - zdjęcia

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/12]
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (13)