To najgłupszy test samochodu, jaki przeprowadzisz. Wynik z góry jest przesądzony

Sposoby eliminacji samochodów z silnikami Diesla przez różne proekologiczne organizacje zaczynają sięgać szczytu głupoty. Jednak nie spodziewałem się tego po fundacji FIA.

Przekaz fundacji FIA jest jasny - jeśli chcesz mniej szkodzić tlenkami azotu, wymień swojego Fiata 500 z dieslem na Jeepa Grand Cherokee lub Range Rovera V8.
Przekaz fundacji FIA jest jasny - jeśli chcesz mniej szkodzić tlenkami azotu, wymień swojego Fiata 500 z dieslem na Jeepa Grand Cherokee lub Range Rovera V8.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Marcin Łobodziński

07.01.2019 | aktual.: 28.03.2023 12:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jednym z efektów pracy nad budowaniem świadomości konsumentów na temat szkód, jakie powodują samochody z silnikami Diesla, jest powstanie i uruchomienie aplikacji True Rating. Pozwala ona sprawdzić poziom emisji tlenków azotu (NOx), znacznie bardziej szkodliwych niż np. dwutlenek węgla, w dowolnym samochodzie.

Bynajmniej nie jest to zbiór danych producentów, które FIA uważa za nie do końca wiarygodne, co podkreśla wspominając o aferze dieselgate. Dane z aplikacji bazują na niezależnych testach przeprowadzanych przez instytucje zewnętrzne. Stąd też określenie "true" (ang. prawdziwy) w nazwie.

Ja nie kwestionuję absolutnie prawdziwości tych danych, na których True Rating bazuje. Gorzej jest z wynikiem testu, jaki możecie sobie przeprowadzić. Dla uproszczenia, co doskonale rozumiem i uważam, że jest to dobre, wyniki podawane są jako oceny w trzystopniowej skali:

  • good (zielony kolor) – dla pojazdów, które emitują mniej NOx niż 90 g/km;
  • moderate (kolor żółty) – dla pojazdów emitujących NOx w ilości 90-180 g/km;
  • poor (kolor czerwony) – dla pojazdów, które emitują więcej NOx niż 180 g/km.

Aby sprawdzić swoje auto, wystarczy wybrać markę, model, rodzaj paliwa, pojemność silnika i normę Euro, jaką spełnia. Tak, musisz znać normę Euro, gdyż znajomość samego rocznika nie zawsze wystarcza, co już jest kłopotliwe.

Mały kłopot. Zamiast generacji jest podział modelu na normy spalin.
Mały kłopot. Zamiast generacji jest podział modelu na normy spalin.© fot. trueinitiative.org

Jeśli chcesz zmarnować trochę swojego czasu w inny sposób niż na przeglądaniu facebooka, sprawdź swoje auto w True Rating

Dlaczego moim zdaniem to najgłupszy test jaki zrobisz?

Jeśli masz diesla, to w zasadzie możesz nie sprawdzać. Nawet w mały Fiat 500 1,2 l (diesel) dostał ocenę "poor" (złą). Najnowszy Ford Focus… nie ma szans. Też jest zły. Sprawdziłem kilkanaście modeli samochodów z silnikami Diesla i tylko dwa z nich otrzymały ocenę "moderate", czyli umiarkowaną. Są to… Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD i Range Rover 4.4 SDV8. Te potężne SUV-y otrzymały lepszą ocenę od małych crossoverów z silnikami 1,5-1,6. Co więcej, ośmiocylindrowiec Land Rovera został oceniony wyżej niż jednostka V6 o pojemności 3,0 l.

Kolejny przykład wyższości dużego silnika nad mniejszym.
Kolejny przykład wyższości dużego silnika nad mniejszym.© fot. trueinitiative.org

Stąd też moja opinia o True Rating. Jeśli wierzyć w tak przedstawione fakty, to:

  • Łatwiej było zrobić listę – prawdopodobnie kilku modeli na całym świecie – samochodów z Dieslami, które otrzymały ocenę przeciętną, bo o dobrej nie ma co marzyć.
  • Norma Euro 6 nie jest dla nas korzystniejsza od Euro 5, ponieważ nic nie daje w zakresie emisji NOx. Powinna już teraz powstać norma spalin, której warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest… zasilanie benzyną.
  • Niektóre silniki spełniające Euro 6 emitują więcej NOx niż te spełniające Euro 5 (np. benzynowe Renault Captur 0.9).
  • Małe silniki są tak samo szkodliwe jak duże (porównanie wspomnianego Captura z jednostką 6.4 HEMI Jeepa).
  • W Stuttgardzie powinno się natychmiast rozszerzyć ograniczenia wjazdu dieslami do normy Euro 6.

Nawet jeśli tak jest, to cóż nam po informacji, że nowe diesle są złe? To oczywiste - mamy ich nie kupować. Chyba, że Jeepa Grand Cherokee lub Range Rovera 4.4.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że jeśli masz silnik benzynowy, to nie musisz niczego sprawdzać. Twoje auto nie ma oceny Poor jeśli spełnia normę Euro 5, z małymi wyjątkami. Jeśli to któryś z modeli Grupy VW wyposażony w silnik 1.6, wówczas możesz mieć Moderate. Na cenzurowanym są także nowsze jednostki z Euro 6. Niektóre francuskie silniki też są do poprawki.

Tak czy inaczej, zanim zmarnujesz minutę na ocenę swojego samochodu w True Rating, wiedz, że diesel nie przejdzie tego "testu" pomyślnie - z oceną Good - a każdy w miarę nowoczesny benzyniak będzie oceniony pozytywnie lub przeciętnie. I ot cała filozofia. Nie trzeba było tworzyć tak zaawansowanego narzędzia.

Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (9)