Technologiczny Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025: Tesla Model Y Juniper
Sukces Modelu Y w kategorii Technologiczny Samochód Roku Wirtualnej Polski dobrze tłumaczy historyczny fenomen Tesli. Wszyscy producenci samochodów chcą się teraz stawać firmami technologicznymi, ale tylko jeden z nich jest nim naprawdę.
03.06.2025 20:28
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Technologiczny Samochód Roku to kategoria o wyjątkowym znaczeniu w naszym plebiscycie. Przemysł motoryzacyjny przechodzi obecnie epokową transformację, w wyniku której miejsce tradycyjnych kompetencji zajmują nowe technologie. Mają one wpływ na wszystko od tego, jaką formę i jaki napęd posiadają nowe samochody, po to, w jaki sposób się je wybiera i kupuje.
W tej nowej rzeczywistości najlepiej odnajduje się Tesla. Firma, która nie jest tradycyjnym producentem samochodów z całym bagażem ograniczeń z tym związanych. 22 lata od swojego założenia dalej potrafi utrzymać wizerunek i ducha kalifornijskiego start-upu technologicznego.
Co wynika z tej wyjątkowej pozycji Tesli na rynku widać nie tylko po jej wynikach giełdowych (kapitalizacja na poziomie 50 największych tradycyjnych producentów samochodów na świecie razem wziętych), ale też po Modelu Y w debiutującej właśnie na polskim rynku wersji po aktualizacji Juniper.
Nietypowa jest już pierwsza styczność z tym modelem. Odbywa się ona nie przez zwykły kluczyk, a kartę (a najlepiej po prostu przez telefon trzymany w kieszeni ze specjalną aplikacją). Po zajęciu miejsca w środku cała interakcja z samochodem prowadzona jest przez ekran środkowy: tutaj steruje się w nim nawet skrzynią biegów.
Tak radykalne oparcie wszystkich funkcji samochodu na oprogramowaniu wymaga nie tylko dużej wiary (dla niektórych nawet nutki szaleństwa), ale przede wszystkim prawdziwych kompetencji informatycznych. I te za kierownicą Modelu Y czuć niekwestionowanie: tak w szybkości działania i integracji pokładowego systemu z aplikacjami online, jak i w koordynacji samochodu z szerszą infrastrukturą (nadal żaden producent samochodów elektrycznych nie daje swoim klientom tak realnej przewagi w ładowaniu podczas podróży jak Tesla z własną siecią stacji).
Tradycyjni producenci samochodów niewątpliwie czynią na tym polu znaczące postępy i niwelują stratę do Tesli, ale to nadal ta firma poprzez Model Y Juniper wyznacza branży motoryzacyjnej nowe standardy i kierunki do dalszego rozwoju.