Pozbywają się nowych opon. Ceny są 4 razy niższe
Za komplet nowych opon marki Contiental możecie zapłacić ok. 2000 zł, ale jeśli nie zamówicie ich w sklepie, lecz poszukacie na aukcjach, to takie same znajdziecie za 500-600 zł. Co jest nie tak z tymi oponami? Już wyjaśniam.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chodzi konkretnie o opony w rozmiarze 215/60 R18 marki Continental. Jeśli ktokolwiek interesuje się choć w niewielkim stopniu ogumieniem, to już pewnie wie w czym sęk. To nietypowy rozmiar. Specyficzna jest w nim szerokość opony, która przy średnicy osadzenia 18 cali ma zazwyczaj minimum 225 mm szerokości. Tu mamy do czynienia z ogumieniem, które ma nietypowo małą szerokość względem średnicy zewnętrznej.
Nowe w tym rozmiarze kosztują od ok. 500 zł za sztukę. Letnie oferują obecnie tylko trzy firmy: Continental, Goodyear i Hankook.
Jednak co jeszcze ciekawsze, choć rozmiar jest nietypowy, to pochodzi on nie z jakiegoś egzotycznego samochodu, lecz z Dacii Duster. To 11. model w Europie pod względem sprzedaży z liczbą ponad 175 tys. aut przekazanych klientom tylko w 2024 roku. W Polsce zajął jeszcze wyższe, bo 8. miejsce w rankingu sprzedaży z wynikiem ponad 10 tys. sztuk. Więc owszem, rozmiar nietypowy, bo produkowany tylko do tego samochodu, ale to nie jest z pewnością nietypowe auto.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Skoro samo ogumienie mamy za sobą, to teraz przedstawię wam obraz sytuacji użytkowników. Osoby wybierające auto z napędem przednim, a takich sprzedaje się najwięcej, bo to najciekawsze wersje (na LPG i hybrydowa), dostają je na ogumieniu letnim Continentala. Co oznacza, że na nadchodzącą zimę będą musieli kupić opony zimowe, a to już wydatek minimum 700 zł za sztukę. Wszystko dlatego, że zimówki produkują tylko dwie firmy: Continental i Goodyear. Co więcej, opony tej drugiej są jeszcze droższe - w cenie ponad 1000 zł za sztukę.
Zatem świadomi użytkownicy robią bardzo sprytny ruch wyprzedzający. Zamawiają opony całoroczne (ok. 620-650 zł za sztukę), po odbiorze auta w salonie najszybciej jak się da zdejmują fabryczne letnie opony (niektórzy zlecają to nawet nim odbiorą auto) i próbują je sprzedać. I to są właśnie te opony, które trafiają na internetowe aukcje, gdzie ich ceny już szorują po dnie. Od kilku dni obserwuję oferty z bardzo niskimi cenami i wciąż są aktualne. Spadły już do poziomu 500-600 zł za komplet, choć ci bardziej wytrwali próbują je sprzedać po 1000 zł za cztery sztuki. A to i tak dwa razy taniej niż w sklepach.
Doszło więc do sytuacji, kiedy nowe opony premium firmy Continental można kupić za 125-150 zł za sztukę. Trudno kupić jakiekolwiek nowe ogumienie taniej, nawet najtańsze "chińczyki".
To oczywiście nie wina firmy Continental, która oferuje świetne ogumienie, a producenta samochodu i dwóch decyzji użytkowników. Ta pierwsza polega na wybraniu 18-calowych felg, które są opcją lub standardem w specyfikacji Journey.
Druga decyzja to przesiadka na ogumienie całoroczne i jest to jest akurat dobry ruch. Bo nie dość, że nie trzeba kupować drugiego kompletu opon, to nie trzeba też dwa razy w roku wydawać po ok. 150-200 zł za ich wymianę.
Producent auta, czyli Dacia, mógł to trochę bardziej przemyśleć i zrobić Dustera na ogumieniu w rozmiarze 225/55 R18, które jest znacznie popularniejsze. I też tańsze, bo za zimowe opony klasy średniej zapłacimy ok. 500 zł za sztukę. Letnie i całoroczne kosztują ok. 400-450 zł. Wtedy jazda na dwóch kompletach miałaby nieco więcej uzasadnienia, przynajmniej ekonomicznego.
Dlaczego tak nie zrobiono? Najpewniej z powodów "ekologicznych". Auto miało mieć koła o dużej średnicy, ale o możliwie najmniejszej szerokości, by przeszło restrykcyjne testy emisyjne.
To dopiero początek, bo rozchwytywana Dacia Bigster ma dokładnie takie same opony. Natomiast jeśli użytkownicy będą działać w tym kierunku, to rynek ogumienia w tym rozmiarze raczej nie będzie się rozwijał, lecz zwijał. Przynajmniej tych sezonowych, bo całoroczne staną się dla wielu jedyną opcją. Swoją drogą, takie właśnie są standardem w wariantach 4x4. Jedno jest pewne - nim kupisz letnie opony do swojego Dustera lub Bigstera, sprawdź ceny na aukcjach i masz duże pole do negocjacji.