Szybszy i oszczędniejszy – Hartge 330d (2013)

Czy stuningowany samochód może mieć lepsze osiągi i jednocześnie spalać mniej paliwa niż auto seryjne? Hartge twierdzi, że tak. Przykładem ma być BMW 330d z 302-konnym silnikiem.

Szybszy i oszczędniejszy – Hartge 330d (2013)
Olgierd Lachowski

16.04.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

To nie pierwsze BMW serii 3 z rodziny F30, które prezentujemy na łamach Autokultu. Poprzednio była to wersja 328i, a więc samochód z benzynową jednostką napędową. Tym razem pod maską siedzi turbodiesel. Silnik ma 6 cylindrów ustawionych w rzędzie, które mają łączną objętość skokową 3,0 l.

Konkretnie, motor to konstrukcja o oznaczeniu N57D30O1. O1 oznacza, że jest to wersja, w której olej napędowy jest podawany pod ciśnieniem 1800 barów. W przeciwieństwie do odmian T0 i T1 oraz S zainstalowany w tej „trójce” silnik ma jedną turbosprężarkę. W fabrycznej konfiguracji 6-cylindrowiec rozwijał moc 258 KM przy 4000 obr./min i moment obrotowy 560 Nm przy 1500-2500 obr./min.

Zmiana oprogramowania  sterującego jednostką silnikową sprawiła, że ta osiąga teraz 302 KM mocy przy 3900 obr./min oraz 655 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnych przy 2250 obr./min. Mimo większej mocy, według zapewnień Hartge, silnik zużywa o około 0,5 l mniej oleju napędowego na każde 100 km jazdy.

Tuner dokonał pomiaru czasu przyspieszania od 80 do 200 km/h w aucie przed i po zmianach. Samochód seryjny potrzebował 21,12 s na wykonanie wspomnianego manewru, natomiast wóz po tuningu rozpędzał się w 16,46 s. Prędkość maksymalna nadal jest zablokowana elektronicznie na 250 km/h.

Być może niewielki wpływ na czas przyspieszania pojazdu Hartge miały założone przez mechaników koła z 20-calowymi felgami o szerokości 9,0”.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: R6, ZS, N57D30O1
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 302 KM przy 3900 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 100,90 KM/l (seryjny – 86,20 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 655 Nm przy 2250 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,0 x 20”
  • Koła tylne: 9,0 x 20”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1615 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,35 kg/KM (seryjny – 6,26 kg/KM)
  • Długość: 4624 mm
  • Szerokość: 1811 mm
  • Wysokość: 1429 mm
  • Rozstaw osi: 2810 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 80-200 km/h: 16,46 s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h

Źródło: Hartge

Komentarze (0)