System start&stop sam się wyłączył? Już szykuj pieniądze

Wielu użytkowników samochodów nie przepada za funkcją start&stop. Również wielu mechaników wyraża o niej negatywne opinie. Istotne jest zrozumienie, dlaczego czasami system ten przestaje działać i nie wyłącza silnika przez wiele dni. To zdecydowanie nie jest sytuacja, która powinna cieszyć.

System start&stop
System start&stop
Źródło zdjęć: © BMW, Materiały pracowe

11.03.2024 21:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Funkcja start&stop ma na celu wyłączanie silnika podczas postoju, nawet jeśli trwa on tylko kilka sekund. I właśnie to irytuje wielu kierowców. Chociaż istnieje możliwość wyłączenia tej funkcji, w większości pojazdów wymaga to ponownej operacji przy każdym starcie silnika.

Mechanicy również wypowiadają się o funkcji start&stop krytycznie. Jej działanie może mieć negatywny wpływ zarówno na silnik, jak i akumulator, który musi wielokrotnie wykonywać intensywną pracę w ciągu dnia. Dlatego w samochodach z systemem start&stop stosuje się specjalne dość drogie akumulatory w technologiach AGM lub EFB.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nie działa start&stop? Co może być przyczyną?

System start&stop nie jest ciągle aktywny — wskazuje na to kontrolka na desce rozdzielczej z przekreśloną literą "A" lub pomarańczowe światło z napisem OFF. Nie musi to jednak oznaczać awarii, ponieważ system uruchamia się, gdy warunki są odpowiednie, uwzględniając na przykład temperaturę silnika, otoczenia, użycie klimatyzacji czy poziom naładowania akumulatora.

Jeśli jednak start&stop nie działa przez kilka dni, a nie został celowo wyłączony, może to wskazywać na problem z akumulatorem. Wówczas są dwie możliwości.

Po pierwsze, jeśli samochód był używany głównie na krótkich trasach, akumulator mógł się rozładować z powodu niewystarczającego ładowania przez alternator. W tej sytuacji zazwyczaj wystarczy doładować akumulator, by system zaczął działać prawidłowo.

Po drugie, jeśli akumulator, mimo że nadal uruchamia silnik, nie może już odzyskać pełnej sprawności, jego doładowanie może okazać się nieskuteczne. W takim wypadku konieczna jest wymiana, a jak wspomniano, akumulatory do systemów start&stop nie są tanie.

Jak zapobiec powtarzaniu się problemu z systemem start&stop?

Chociaż mechanicy często skarżą się na negatywny wpływ systemu start&stop na akumulator, to nie zawsze problem leży wyłącznie po stronie tego systemu. Zaniedbanie obsługi akumulatora jest jedną z głównych przyczyn jego przyspieszonego zużycia.

Mimo zapewnień producentów o braku potrzeby obsługi, zarówno w przypadku samochodów, jak i akumulatorów, konieczne jest regularne ładowanie ich prostownikiem, najlepiej dwa, a jeszcze lepiej trzy razy w roku, co znacznie wydłuży ich żywotność.

Komentarze (17)