System start-stop. Co daje i czemu warto go używać?
Jazda w ruchu miejskim wiąże się z wieloma ograniczeniami dla kierowcy oraz problemami odbijającymi się na kondycji auta czy kosztach jego eksploatacji. Jednym z najpoważniejszych jest z całą pewnością zwiększone zużycie paliwa związane z nieustannym zatrzymywaniem się i ruszaniem oraz długimi okresami postojów na włączonym silniku. A tych nie da się uniknąć w ulicznych korkach czy przed światłami sygnalizacji.
19.02.2020 | aktual.: 22.03.2023 16:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
1. Systemy start-stop – zasada działania i zastosowanie
2. Start-stop. Dlaczego warto wybrać auto z tym systemem?
3. Rozruszniki i akumulatory start-stop – kluczowe elementy
Jednym z najskuteczniejszych sposobów na rozwiązanie tego typu problemów jest zastosowanie systemów start-stop. Jako że upowszechnienie się ich użycia mogłoby nie tylko zmniejszyć ilość zużywanego przez poruszające się w mieście samochodu paliwa, ale też polepszyć jakość powietrza w najbardziej zakorkowanych aglomeracjach, warto powiedzieć o nich kilka słów oraz wyjaśnić, w jaki sposób działają i jakie wymagania powinien spełniać samochód, by start-stop mógł na jego pokładzie poprawnie działać.
Systemy start-stop – zasada działania i zastosowanie
System start-stop został opracowany po to, by zaoszczędzić paliwo w samochodach poruszających się przede wszystkim w miejskich warunkach. Te, zatrzymując się na światłach lub w korkach, nadal mają uruchomiony silnik. A on, nawet jeśli działa na jałowym biegu, nadal pobiera paliwo. To przyczynia się do nieuzasadnionego zwiększenia zużycia paliwa oraz, co za tym idzie, produkcji sporej ilości spalin. Zastosowanie systemu start-stop pozwala skutecznie uporać się z takimi trudnościami.
W jaki sposób? Jest to możliwe dzięki automatycznemu wyłączeniu silnika po zatrzymaniu samochodu oraz jego błyskawicznym uruchomieniu w momencie, kiedy kierowca naciska sprzęgło (a w samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów – zwolni hamulec).
Bardzo ważnym elementem systemów start-stop są narzędzia odpowiadające za zarządzanie energią. To właśnie dzięki nim akumulatory start-stop mogą wydajnie pracować. W tym celu konieczna jest nieustanna kontrola stanu ich naładowania, dobór odpowiedniego w danym momencie napięcia w instalacji oraz zoptymalizowanie zużycia energii poprzez regulację działania poszczególnych urządzeń ją pobierających.
W niektórych samochodach wyposażonych w ten system znajdują się dwa akumulatory start-stop. Pierwszy pełni rolę standardowego akumulatora, drugi zaś jest odpowiedzialny za magazynowanie nadwyżek energii. W sytuacji, gdy główny akumulator ulega rozładowaniu, znajdująca się w nim energia może posłużyć do rozruchu silnika.
Start-stop. Dlaczego warto wybrać auto z tym systemem?
Na samochód z systemem start-stop warto zdecydować się z różnych przyczyn. Najważniejsze z nich to na pewno:
- zmniejszenie ilości zużywanego paliwa – w niektórych przypadkach tę można ograniczyć nawet o 15 procent. W przypadku aut pokonujących spore odległości w mieście oznacza to dla ich właściciela naprawdę duże oszczędności;
- ochrona środowiska – mniejsza ilość spalanego paliwa przekłada się na ograniczenie emitowanych spalin. To zaś poprawia jakość powietrza i tym samym stan zdrowia mieszkańców dużych miast;
- dostęp do stref ograniczonego ruchu – te są coraz popularniejsze w krajach zachodnich. Wiele wskazuje też na to, że wkrótce zaczną masowo powstawać w naszym kraju.
Rozruszniki i akumulatory start-stop – kluczowe elementy
By system mógł poprawnie działać, pewne elementy muszą być wysokiej jakości. Dla jego niezakłóconej pracy kluczowe są dwa podzespoły:
- akumulatory start-stop z płytami dodatnimi pokrytymi warstwą specjalnego tworzywa, zapewniającą im podwyższoną odporność na rozładowanie. Akumulatory tego typu dostępne są na stronie https://www.eurorepar.com/PL-pl/p/1764/Nasza-gama/UkŁad-zapŁonowy/Akumulatory-stop-start-(https://www.eurorepar.com/PL-pl/p/1764/Nasza-gama/UkŁad-zapŁonowy/Akumulatory-stop-start- follow)
- rozrusznik o zwiększonej mocy pozwalającej na częstsze uruchamianie silnika.