W Polsce są hitem. Sprawdzili nowy rodzaj opon
Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przeprowadził testy, pokazujące sprawność różnych rodzajów opon przy niskiej temperaturze. Wyniki są interesujące. Szczególnie, jeśli porównamy je z testami brytyjskimi.
07.10.2023 | aktual.: 07.10.2023 14:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Początek października to już ten czas, gdy kierowcy powinni powoli kierować swoje myśli w stronę zagadnień związanych z ogumieniem. PZPO przyspieszył ten moment opublikowaniem wyników autorskich testów opon. Nie było to jednak typowy test porównawczy, jakie co roku przeprowadza ADAC czy GTÜ. Sprawdzono wydajność różnych rodzajów opon w takich samych warunkach. Ściślej przy 1,5 stopnia Celsjusza na nawierzchni pokrytej wodą i błotem pośniegowym.
Próba polegała na hamowaniu od prędkości początkowej, wynoszącej 50 km/h. A oto wyniki:
- opona zimowa premium – 51 m
- opona całoroczna premium – 64 m
- opona zimowa budżetowa (spoza Europy) – 82 m
- opona letnia premium – 108 m
Do jakich wniosków prowadzą wyniki testu? Po pierwsze, jasno widać, że letnia opona przy niskiej temperaturze nie zapewnia odpowiednich parametrów. Ze względu na utwardzenie się mieszanki traci ona skuteczność nawet nim mróz zetnie wodę. Po drugie, zimowe ogumienie niskiej jakości nie jest dobrym rozwiązaniem. Różnica w cenie jest adekwatna do różnicy w zapewnianych parametrach. Po trzecie, według testów PZPO dobra opona całoroczna przy temperaturze 1,5 stopnia Celsjusza mimo wszystko jest nieco gorsza od dobrej "zimówki". Skąd więc bierze się ogromna popularność tego stosunkowo nowego rodzaju ogumienia?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wiele zależy od warunków. Jeśli na drodze nie ma roztapiającego się śniegu, wyniki będą zupełnie inne. W 2021 r. brytyjski Tyre Review przeprowadził test polegający na hamowaniu na mokrej nawierzchni przy różnych temperaturach od prędkości 80 km/h do 5 km/h. W stawce były wyłącznie opony klasy premium. Oto wyniki pomiarów przy różnych temperaturach.
2 stopnie Celsjusza:
- opona całoroczna: 27,90 m
- opona zimowa: 27,93 m
- opona letnia: 33,66 m
6,5 stopnia Celsjusza:
- opona całoroczna: 27,64 m
- opona zimowa: 28,28 m
- opona letnia: 30,20 m
9,8 stopnia Celsjusza:
- opona całoroczna: 27,86 m
- opona letnia: 28,27 m
- opona zimowa: 28,88 m
15 stopni Celsjusza:
- opona letnia: 27,51 m
- opona całoroczna: 28,06 m
- opona zimowa: 29,63 m
Według brytyjskich testów na nawierzchni bez śniegu w warunkach przejściowych najlepiej radzi sobie opona całoroczna. Warto zwrócić też uwagę, że już poniżej 10 stopni Celsjusza ogumienie letnie traci swoją przewagę nad pozostałymi. Polski test przeprowadzony dla PZPO pokazuje zaś, że na śniegu i przy jego pozostałościach pokrywających asfalt ogumienie zimowe jest nieco lepsze od całorocznego i deklasuje letnie. Z wymianą opon nie warto więc czekać do ostatniej chwili, lecz pomyśleć o niej już w momencie, gdy temperatura raczej na stałe spadnie poniżej 6-10 stopni.