Serwisy autoryzowane ASO – czy są lepsze od sieci nieautoryzowanych?
Niedawno pisaliśmy na temat zalet korzystania z sieci serwisów nieautoryzowanych. Tym razem przytaczamy argumenty autoryzowanych serwisów obsług. Twierdzenia przedstawicieli Renault, Volkswagena, Škody czy Mercedesa są w dużej mierze zbieżne ze sobą, więc postanowiliśmy je uogólnić.
15.05.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:39
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Poniższe informacje pochodzą od przedstawicieli ASO, my chcąc zachować obiektywizm nie zajmujemy stanowiska czy są one lepsze od warsztatów nieautoryzowanych. Jesteśmy za to ciekawi, co na ten temat sądzą nasi czytelnicy.
Program usług posprzedażnych
Zdaniem przedstawicieli importerów aut, spory atut ASO stanowią specjalne programy obsługi posprzedażnej, przygotowywane także z myślą o małych firmach, dedykowane konkretnej marce a nawet grupie odbiorców. Do tego dochodzą specjalne rabaty na części i usługi, związane z określonymi promocjami, a także te same lub podobne warunki cenowe w całej sieci.
To pozwala na obniżkę kosztów serwisowania. Korzyść stanowią też faktury zbiorcze, samochody zastępcze, usługa door to door i inne. Niektórzy importerzy (np. Volkswagen, Škoda) wypowiadają się nawet, że w nieautoryzowanym serwisie cena wcale nie musi być niższa niż w ASO, a faktura zawsze jest transparentna, zawierające wszystkie wykonane czynności.
Aktualizacje systemów, szkolenia dla mechaników
Autoryzowane serwisy mają dostęp do najświeższych aktualizacji systemów elektronicznych w samochodach. Według przedstawicieli ASO, warsztaty nieautoryzowane nierzadko korzystają tylko z testerów konkretnych urządzeń, nie obejmujących diagnozowania całości pojazdu.
Ze względów ekonomicznych często nie posiadają odpowiednich, specjalistycznych narzędzi (są bardzo drogie), które ASO, nawet jeśli ich nie zakupiły, mogą wypożyczyć od importera aut.
Dlatego w przypadku trudnych do zdiagnozowania i naprawy usterek klienci bywają odsyłani z serwisów nieautoryzowanych właśnie do ASO. Zdaniem Aleksandra Rzepeckiego z Mercedesa, nie więcej niż 5 proc. nieautoryzowanych serwisów korzysta z wyspecjalizowanych technologii.
Co innego możliwości i prawo dostępu do wiedzy, a co innego ekonomiczne uzasadnienie jej wykorzystywania. Mechanicy w ASO przechodzą szkolenia związane z konkretnym modelem – jego funkcjonalnością, diagnostyką, naprawami. Później muszą zdać jeszcze egzaminy. Tymczasem technologia związana między innymi z silnikami, systemami multimedialnymi, elektronicznymi systemami postojowymi jest coraz bardziej skomplikowana.
Wartość rezydualna, warunki w salonie
Według naszych rozmówców, samochody serwisowane w ASO mają lepszą wartość rezydualną niż auta serwisowane w punktach nieautoryzowanych, czyli w momencie odsprzedaży klient otrzyma więcej pieniędzy niż gdyby serwisował w nieautoryzowanym warsztacie.
Inny argument to warunki obsługi klienta – w sensie dosłownym. Kierowcy w oczekiwaniu na naprawę mogą korzystać z bezprzewodowego internetu, napić się kawy, poczytać czasopisma, itp.
Wysoka jakość, utrata gwarancji, części regenerowane
Przedstawiciele ASO podkreślają wysoką jakość ich usług, przez co klient ma pewność dobrze wykonanej naprawy pojazdu oryginalnymi częściami, Chwalą się też, że z ich usług korzystają wielkie floty oraz firmy świadczące usługę full serwis leasingu. Ciekawą kwestie stanowi respektowanie napraw wykonanych przez nieautoryzowane serwisy w razie reperacji gwarancyjnych wykonywanych przez ASO.
Otóż utrata gwarancji grozi w razie czynności niezgodnych z wytycznymi danej marki. Decyzje są podejmowane indywidualnie, ale odmowy mają miejsce, co otwarcie przyznają importerzy pojazdów. Części regenerowane są oferowane przez ASO, ale nie zawsze w naprawach gwarancyjnych.
Pozwalają na niemałe oszczędności (w przypadku Mercedesa i Volkswagena nawet do 50 proc.). Usługa dotyczy między innymi turbosprężarki, alternatora czy skrzyni biegów.
Zobacz także