Samochody filmowych gangsterów [cz. 2]

Druga część samochodów filmowych gangsterów. Tym razem sięgamy także do rodzimych produkcji z kraju nad Wisłą.

Ronin
Ronin
Bartosz Pokrzywiński

12.02.2014 | aktual.: 20.10.2022 22:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Po raz drugi odkrywamy tajemnice scenariuszy filmów, w których pojawiają się mężczyźni spod ciemnej gwiazdy. Tym razem przyglądamy się bardzo różnym produkcjom filmowym. Z jednej strony mamy poważnego "Ronina" z absolutnie świetnym scenariuszem i doborową obsadą, a z drugiej lekkie polskie komedie, w których również pojawiali się przedstawiciele przestępczego półświatka.

"Ronin"

Audi S8 D2
Audi S8 D2

Twórcy filmu "Ronin" mieli chyba na celu stworzenie najlepszych ujęć pościgowych w historii kina. Wprawdzie jest wiele innych produkcji, w których świetnie zrealizowano sceny pościgowe, jednak w "Roninie" są one bardzo realistyczne.

Wprawdzie pierwszym autem pokazanym w filmie jest mały bus, którym główni bohaterowie jadą do tajemniczego magazynu będącego ich bazą, jednak niedługo po tym do akcji wkracza prawdziwa perełka i ikona filmu "Ronin".

Mowa oczywiście o Audi S8 generacji D2, którą wybrał sobie Larry, kierowca całego zespołu. Co więcej, w filmowym S8 zamontowany miał zostać układ zasilania podtlenkiem azotu, by dodatkowo wzmocnić sportową limuzynę z napędem na cztery koła.

Wkrótce następuje pierwszy poważny test. Podczas nielegalnego zakupu broni, którą Larry przekładał do Audi z Volvo V70, dochodzi do strzelaniny i pierwszego pościgu. W filmie pojawia się kilka scen pościgowych, a biorą w nim udział także inne auta.

Widowiskowych pościgów jest w filmie kilka. Warto wspomnieć o tym, w którym wspomniane wcześniej Audi po wyeliminowaniu wcześniej Peugeotów 605 goni Citroëna XM. W dalszej części filmu fabuła ulega zmianie i w pewnym momencie Robert De Niro, który wciela się w rolę Sama, wraz z Jeanem Reno wsiadają za kierownicę Peugeota 406 i gonią BMW Serii 5 E34.

Ronin BMW Serii 5 E34
Ronin BMW Serii 5 E34

Pościg toczy się wąskimi uliczkami oraz tunelami, a sceny kręcono przy naprawdę dużej prędkości. Jakimi autami jeżdżą gangsterzy? Tak naprawdę wszystkimi z powyżej wymienionych, ponieważ każdy z bohaterów działa wbrew prawu.

"Psy"

Psy
Psy

Prawdziwa klasyka polskiej kinematografii w reżyserii Władysława Pasikowskiego. Bogusław Linda jako romantyczny bohater, który wierzy w ideały i jest zapatrzony w ustrój socjalistyczny. Franz Maurer, czyli postać grana przez Lindę, porusza się początkowo przepięknym BMW Serii 3 generacji E36, a potem Wartburgiem. Maurer nie jest jednak w tym filmie gangsterem.

W filmie samochody gangsterów pojawiają się tylko kilkakrotnie. Na początku jest to ciemne Volvo 740, którym bohaterowie podjeżdżają pod hotel. Później bandyci poruszają się m.in. Mercedesami Klasy S generacji W126 w topowej wersji 560 SEL, Peugeotem 604 (rozjeżdżają nim młodego Cezarego Pazurę) czy Volkswagenem Passatem generacji B3.

BMW Serii 3 E36
BMW Serii 3 E36

Mało kto pamięta jednak, że w filmie pojawił się także prawdziwy egzotyk. Był nim Oldsmobile Tornado z 1984 roku. Należał do jednego z gangsterów chcących przejąć fabrykę amfetaminy braci Słaby.

"Miasto prywatne"

Miasto prywatne
Miasto prywatne

Niedługo po premierze "Psów" reżyser Jacek Skalski wpadł na pomysł nakręcenia filmu o polskich gangsterach. Był to rok 1994, kiedy grupa pruszkowska nie była jeszcze tak znana w mediach, więc Skalski postanowił stworzyć coś wyjątkowego.

Grupa bandytów, której przewodzą Bogusław Linda i Maciej Kozłowski, walczy o wpływy w swoim mieście. Finalnie jednak kończy się na wewnętrznym konflikcie. Jest to początek lat 90., więc szczytem marzeń są samochody zza zachodniej granicy. Bandyci poruszają się BMW Serii 7 generacji E23, które produkowane było w latach 1976-1986.

BMW Serii 7 E23
BMW Serii 7 E23

Bohater, w którego wciela się Maciej Kozłowski, jeździ sportowym Chevroletem Camaro. Prawdziwy egzotyk godny hedonistycznego i pewnego siebie bandyty.

"Psy 2"

Mercedes Klasy S W140
Mercedes Klasy S W140

W porównaniu z pierwszą częścią dwójka jest dużo ciekawsza, jeśli chodzi o dobór samochodów. Co więcej, teraz za gangsterów brać można także dwóch głównych bohaterów, czyli Franza Maurera oraz Waldemara Morawca, a więc świetny duet Bogusław Linda i Cezary Pazura.

Prywatnie Morawiec jeździ Volkswagenem Typ 2 z 1975 roku, który bardzo często się psuje. Dopiero po rozpoczęciu współpracy z Radosławem Wolfem obaj panowie poruszają się przepięknym czarnym Mercedesem Klasy S, i to w topowej wersji S600 z jednostką V12 pod maską.

Chevrolet Caprice Classic
Chevrolet Caprice Classic

Kiedy ktoś kradnie Mercedesa, bohaterowie próbują dogonić złodziei, jednak obok wypatrzonego przez nich Chevroleta Caprice Classic z 1991 roku nieoczekiwanie zjawia się policja. Wtedy Franz za pomocą piłeczki do tenisa kradnie Audi 80 generacji B3, za pomocą którego udaje im się wreszcie odzyskać swoje auto.

Pod koniec w filmie pojawiają się jeszcze dwa wozy prowadzone przez bandytów. Jednym z nich jest Opel Omega pierwszej generacji z nadwoziem typu kombi, którym po Wolfa i Maurera przyjeżdża Nadia. W scenie kończącej film Maurer jest już u brata w Nowej Zelandii, gdzie jeździ Suzuki Vitarą.

"Kiler"

Kiler
Kiler

Pomimo że "Kiler" jest stosunkowo młodym filmem, figuruje na liście polskich komedii zasługujących na miano klasyków. Tytułowy taksówkarz Jurek Kiler zostaje mylnie wzięty za płatnego zabójcę, Kilera.

W filmie reklamował się Nissan, który rozdawał samochody niemal wszystkim bohaterom. Na szczęście przedstawiciele półświatka jeździli dużo bardziej wyszukanymi autami.

Zaczyna się od Lancii Thema, którą "orły z UOP-u" przyjeżdżają, żeby przechwycić Jurka Kilera od policji i zawieźć do Siary. W tym okresie samego Kilera także można traktować jako gangstera, a więc warto wspomnieć, że poruszał się on czarnym Nissanem 300ZX, którego dostał od wspomnianego wcześniej Stefana Siarzewskiego.

Nissan 300ZX
Nissan 300ZX

Prawdziwymi gangsterami w filmie są oczywiście Siara i Lipski. Ten pierwszy, ubrany w dres jeździ białą Toyotą 4Runner, a bardziej wyrafinowany i kulturalny Ferdynand Lipski woli czarnego Saaba 9000 CS.

"Chłopaki nie płaczą"

Chłopaki nie płaczą
Chłopaki nie płaczą

Bardzo dobry scenariusz, świetna obsada i dialogi, które weszły już na dobre do języka potocznego. Skromny skrzypek, grupka sympatycznych kolegów, syn największego warszawskiego gangstera i dwóch przyjezdnych bandytów.

W filmie "Chłopaki nie płaczą" pojawia się bardzo dużo Alf Romeo. Bolec, postać grana przez Michała Milowicza, porusza się czerwoną Alfą Romeo 156. Próbujący współpracować z nim gangsterzy z wybrzeża jeżdżą przepiękną czarną Alfą Romeo 166. W bagażniku tego auta Fred (Cezary Pazura) ukrył walizkę z pieniędzmi.

Lancia Kappa
Lancia Kappa

Ojciec Bolca, szef gangsterów z Warszawy, wożony jest czarną Lancią Kappą, którą organizuje transporty kradzionych samochodów za wschodnią granicę. Do tego dochodzi samozwańczy gangster, czyli Jarosław Psikuta. Komiczny bohater jeździ żółtą Toyotą Celicą.

"Kilerów dwóch"

Kilerów dwóch
Kilerów dwóch

Druga część filmu "Kiler", czyli przygód Jerzego Kilera ciąg dalszy. Tym razem główny bohater jest celebrytą, który organizuje zbiórki charytatywne i dzięki któremu w Polsce żyje się dużo lepiej. Czarnych bohaterów jest więcej niż w pierwszej części filmu.

Zacznijmy od Benleya Continentala z nadwoziem typu kabriolet, którym jeździ Siara i jego pomocnik, Wąski. Jest też Hummer H1, jakimś cudem przetransportowany w miejsce zrzutu Jose Arcadio Moralesa, którego celem jest zabicie Kilera.

Gangsterzy w filmie poruszają się także Dodge'em Ramem w wersji 3500 z podwójnymi tylnymi kołami. Mowa o wesołej trójce, czyli Radosławie, Mirosławie i Zbigniewie. Ten ostatni chwalił się nawet, że zna tajniki sportowej jazdy Cinquecento. Ferdynand Lipski po raz kolejny wybrał Saaba, tym razem srebrnego 9-5.

Ram 3500
Ram 3500
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (2)