Rząd zmienia wzór obowiązkowej nalepki. Bez niej kierowca zapłaci 500 zł
Resort środowiska opublikował projekt nowelizacji przepisów dotyczących stref czystego transportu. Znalazł się w nim zmieniony wzór nalepki, która będzie pozwalała na wjazd do strefy pojazdami spalinowymi zgodnie z określonymi w strefie zasadami. Za brak naklejki będzie można zapłacić do 500 zł kary.
09.06.2024 13:04
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W 2022 r. rząd określił wzór naklejki, która potwierdza prawo do wjazdu do strefy czystego transportu pojazdami spalinowymi. Od tamtej pory nie powstała w Polsce strefa powołana na zasadach określonych w Ustawie o elektromobilności, a więc przewidująca wjazd pojazdów spalinowych, spełniających określone przez samorząd normy emisji Euro. 1 lipca 2024 r. ulegnie to zmianie, bo właśnie tego dnia ruszyć ma warszawska strefa czystego transportu. Niespodziewanie na ostatniej prostej rząd opublikował nowy wzór naklejki na przednią szybę.
Czym różni się nowy wzór od poprzedniego? Przede wszystkim naklejka jest okrągła. Poprzednio była ośmiobokiem. To ma ułatwić drukowanie naklejki na powszechnie dostępnym sprzęcie poligraficznym. Pozostaje zielone tło, choć w innym odcieniu. Naklejka będzie również prezentować szereg informacji, umożliwiających łatwe skontrolowanie tego, czy rzeczywiście auto ma prawo przebywać w strefie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na naklejce, której średnica wyniesie 80 mm, znajdą się dane dotyczące roku produkcji pojazdu, jego numeru rejestracyjnego, nazwy gminy, która wydała naklejkę, a także paliwa, z którego korzysta pojazd. Będą to:
- Pb – benzyna;
- D – olej napędowy;
- M – mieszanka (paliwo-olej);
- LPG – gaz płynny (propan-butan);
- CNG – gaz ziemny sprężony (metan);
- H – wodór;
- LNG – gaz ziemny skroplony (metan);
- BD – biodiesel;
- E85 – etanol;
- EE – energia elektryczna;
- N – inne.
Rozporządzenie, określające nowy wzór nalepki do SCT, wejdzie w życie po 14 dniach od jego opublikowania. Nie oznacza to jednak, że samorząd, który rozpocząłby wydawanie starych nalepek, zostanie na lodzie. Naklejki wydane według wcześniejszego wzoru zachowają ważność przed 5 lat.
Zgodnie z Ustawą o elektromobilności nalepka stanowi potwierdzenie prawa do wjazdu do SCT samochodem spalinowym. Kara za wjazd mimo jej braku może wynieść do 500 zł. Nie oznacza to jednak, że w każdej strefie nalepka będzie wymagana. W ostatnim czasie samorządy otrzymały dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów o spełnianej normie Euro. Oznacza to, że możliwa będzie zdalna kontrola pojazdów wjeżdżających do strefy (na przykład za pomocą specjalnych kamer czy pojazdów, skanujących numery rejestracyjne). W takim przypadku samorząd nie musi nakładać obowiązku uzyskania nalepki na wszystkie pojazdy, spełniające kryteria strefy czystego transportu.
Taki obowiązek będzie wówczas spoczywał tylko na właścicielach tych pojazdów, które nie spełniają wymogów strefy pod względem spełnianej normy emisji Euro, ale są do niej dopuszczone na drodze wyjątku. Na przykład za względu na wiek właściciela czy zabytkowy charakter pojazdu. Taki właśnie system ma działać w Warszawie. Czas pokaże, czy inne miasta, myślące o wprowadzeniu stref czystego transportu, pójdą taką samą drogą.