Rysy twarzy samochodu a psychologia prowadzenia
Wybierając samochód, który chcemy kupić, często skupiamy się na wyglądzie nadwozia. Jest to pierwsza cecha samochodu, którą zauważamy, i często nawet po dłuższej analizie potrafi być dominująca. A w całym designie auta najważniejszy jest przód. To twarz w dużej mierze wywołuje subiektywne odczucia.
27.05.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:26
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zarówno podczas kupna, jak i użytkowania samochodu jego przód wpływa na nasze nastawienie do niego. To, jak auta, a co za tym idzie - ich kierowcy są postrzegani na drodze, odpowiada za zachowania wobec nich innych użytkowników.
Z cechy, o której niewielu pomyśli w sposób w pełni świadomy, wynikają znaczne różnice na drodze. Kto jak kto, ale producenci, a tym bardziej designerzy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Kształty przodu auta nie są przypadkowe i proporcje poszczególnych elementów są zwykle narzucone z góry.
Przód auta przypomina ludzką twarz. Spowodowane jest to możliwością utożsamienia się z produktem. A taki utożsamiony klient ma większą skłonność do zakupu, a później do przywiązania się zarówno do modelu, jak i marki.
Dlatego reflektory są oczami, atrapa chłodnicy - nosem, a dolny wlot powietrza w zderzaku razem ze światłami przeciwmgielnymi – uśmiechem. Teraz należy wyodrębnić kolejne rozgraniczenie: jakiego typu są twarze poszczególnych modeli.
Można wyróżnić trzy podstawowe: auto z twarzą męską, kobiecą oraz twarzą dziecka. Analogiczne są proporcje poszczególnych części przodu do charakterystycznych cech danego typu osób. I tak auto z twarzą typowo męską ma szerokie i masywne wloty powietrza, które odpowiadają szerokiemu, męskiemu nosowi. Podobnie ze światłami, które są szerokie, o niewielkiej wysokości.
Dół zderzaka cechuje się zazwyczaj ostrymi i pełnymi wyrazu kształtami. Tego typu sylwetki przodu wykorzystywane są często w samochodach prestiżowych. Przykładem mogą być limuzyny klasy wyższej. Popatrzcie na dowolny model BMW czy Audi, a zrozumiecie, o czym mówię.
Mimo że na co dzień się nad tym nie zastanawiamy, to w znacznym stopniu wpływa to na ruch na drogach. Taki samochód znacznie prędzej utoruje sobie drogę w gęstym ruchu, bo podświadomie jest odbierany jako silniejszy. Kierowcy innego samochodu trudniej się mu sprzeciwić, gdy patrzy na pełen wojowniczych, męskich atrybutów przód takiego pojazdu.
Najłatwiej zrozumieć to na drodze ekspresowej. Spróbujcie takim samym, dynamicznym stylem jazdy poruszać się lewym pasem drogi ekspresowej i porównać dwa auta o zupełnie różnym stylu przodu. My, testując różne modele, widzimy wyraźnie, jak duże są różnice w odbieraniu ich na drodze. Są samochody, które nawet gdy siedzą komuś na ogonie, nie wywrą w ten sposób presji. Przed innymi ludzie zjeżdżają na prawy pas, gdy tylko zobaczą je w pewnej bliskości w lusterku wstecznym.
A takie postępowanie wpływa też na podświadomą zmianę stylu jazdy kierowcy pojazdu, któremu inni ustępują. To dlatego często mówimy, że jednym samochodem jeździmy szybciej, a innym wolniej. Znam przypadki osób, które jeżdżą potulnie jednym modelem auta, a kiedy wsiadają do bardziej agresywnego w charakterze i stylizacji samochodu, stają się królami lewego pasa.
Kolejną grupę tworzą pojazdy, które z założenia mają budzić sympatię. „Jaki słodki”, „jaki ładny” - tak o nich mówimy, gdy zobaczymy je pierwszy raz. Wiele osób odczuwa naturalną chęć do zaopiekowania się takim autem i kupienia go. Podobnie na drodze – takim automobilom wiele wybaczamy, chętnie wpuszczamy w korku i nawet nie denerwujemy się, gdy to robimy. Właścicielom wybacza się więcej, ale nie cieszą się oni drogowym prestiżem.
Po czym poznamy samochody zaprojektowane według takich wytycznych? Po nienaturalnie okrągłych światłach przednich, często bardzo dużych, i łagodnie zaprojektowanych wlotach powietrza na zderzaku, które tworzą przyjazny uśmiech. Nietypowe proporcje świateł i przedniego pasa do reszty nadwozia mają kojarzyć się właśnie z najmłodszymi. To oni miewają proporcjonalnie większą głowę do reszty ciała niż dorośli.
Taki samochód nie wzbudza respektu na drodze, więc raczej nikt chętnie przed nim nie zmieni pasa z lewego na prawy. Jednak drobne błędy, które popełnia jego kierowca, zostaną potraktowane z mniejszą niż w przypadku innych modeli wrogością.
Jakie są typowe samochody zaprojektowane według takich wzorców? Naturalnie są to przede wszystkim samochody niewielkie. Za świetny przykład służą choćby nowe MINI, Suzuki Swift czy Fiat 500. Są to auta powszechnie lubiane zarówno przez właścicieli, jak i innych użytkowników drogi.
Ostatnią wartą wyróżnienia grupą są auta typowo kobiece w zakresie stylizacji. W tym przypadku najważniejsze jest wywołanie poczucia elegancji i atrakcyjności. Przednie reflektory, czyli oczy, mają wyraźnie rozbudowany i fantazyjny kształt. Zazwyczaj ciągną się do góry, niczym podkreślone tuszem do rzęs oczy kobiety. Do tego wąski grill, nawiązujący do smukłości kobiecego nosa.
Tego typu nadwozie ma najmniejsze znaczenie psychologiczne na drodze. Jednak ma wielkie znaczenie przy zakupie, bo często jest postrzegane przez klientów jako atrakcyjniejsze. Do produktów tego typu zaliczyć można choćby design kilku modeli Toyot. Yaris czy Prius to świetne przykłady. Wśród samochodów europejskich wyróżnić można np. Peugeoty 206 czy 208.