Rodzinny Samochód Roku 2012 według Czytelników Autokult [ankieta]
Na początku grudnia na naszym forum rozpoczęła się dyskusja na temat rodzinnego samochodu 2012 roku. Oto finaliści, spośród których zostanie wybrany zwycięzca. Jak co rok również nasi Czytelnicy mogą wybrać swojego faworyta. Zapraszam do głosowania!
08.01.2013 | aktual.: 13.10.2022 10:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dacia Dokker
Cichą premierą w połowie tego roku swoją karierę rozpoczęła Dacia Dokker. Zbudowana na bazie samochodu dostawczego, świetnie sprawdza się w roli rodzinnego autobusu. Dzięki wysokiemu nadwoziu nawet najwyżsi pasażerowie zajmą wygodne miejsce, a przepastny bagażnik pozwoli spakować wszystkie, nawet te mniej potrzebne rzeczy. Na razie nie pojawiły się informacje o odmianie 7-osobowej.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,6 82 KM
- Średnie spalanie: 7,5 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 36 900 zł
- Pojemność bagażnika: 800 l
- Najtańszy diesel: 45 700 zł (1,5 dCi 75 KM)
Dacia Lodgy
Zaprezentowana na tegorocznych targach samochodowych w Genewie Dacia Lodgy jest budżetową odmianą Renault Grand Scenic. Zaletami jednego z dwóch następców modelu Logan MCV są oczywiście atrakcyjna cena i przestronne wnętrze, które pomieści wygodnie 7 osób i jeszcze zostanie miejsce na małe zakupy. Wszystko to udało się osiągnąć przy zachowaniu wymiarów zbliżonych do kompaktowego kombi.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,6 82 KM
- Średnie spalanie: 7,1 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 37 900 zł
- Pojemność bagażnika: 827 l (przy 2 rzędach siedzeń)
- Najtańszy diesel: 50 000 zł (1,5 dCi 90 KM)
Fiat 500L
Fiat 500L to auto dla młodych rodzin, które są gotowe poświęcić nieco więcej gotówki z domowego budżetu, żeby się wyróżnić. Kompaktowe wymiary i przestronny środek to zdaniem producenta najważniejsze cechy rodzinnego mieszczucha. Wielofunkcyjne wnętrze i komplet schowków mają być atutami podczas długich podróży.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,4 95 KM
- Średnie spalanie: 6,2 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 49 990 zł
- Pojemność bagażnika: 400 l
- Najtańszy diesel: 69 990 zł (1,3 MultiJet 85 KM)
Ford B-Max
Przesuwne drzwi boczne są najlepszym sposobem na zwiększenie praktyczności auta. Właśnie z takiego założenia wyszedł Ford, przygotowując model B-MAX. Zbudowany na bazie Fiesty samochód zapewnia raczej skromną ilość miejsca wysokim pasażerom, jednak z pewnością zainteresują się nim rodziny z małymi dziećmi. Dzięki niewielkim wymiarom zewnętrznym manewry na ciasnych parkingach będą niemal przyjemnością.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,4 90 KM
- Średnie spalanie: 6,0 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 58 900 zł
- Pojemność bagażnika: 304 l (przy 2 rzędach siedzeń)
- Najtańszy diesel: 67 400 zł (1,5 TDCi 75 KM)
Honda CR-V
Ogromny sukces aut klasy SUV producenci zawdzięczają właśnie dużym rodzinom, dla których kupno crossovera jest idealnym rozwiązaniem, niezależnie od tego, czy auto służy do buszowania w miejskiej dżungli, czy jest używane podczas zimowego wypadu na narty. Ciekawą propozycją w tym segmencie jest Honda CR-V, której funkcjonalne wnętrze i duży bagażnik przypadną do gustu wielu klientom. Jest to również dobra alternatywa dla kombi klasy średniej.
- Silnik w wersji podstawowej: 2,0 155 KM
- Średnie spalanie: 7,2 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 94 900 zł
- Pojemność bagażnika: 589 l
- Najtańszy diesel: 129 500 zł (2,2 i-DTEC 150 KM)
Hyundai i30
W ciągu ostatnich kilkunastu lat auta koreańskie przeszły metamorfozę. Z nudnych i tandetnych plastikowozów stały się godnymi konkurentami dla europejskich konstrukcji. Na salonie w Genewie światło dzienne ujrzała druga generacja Hyundaia i30. Zaprojektowany i zbudowany w Europie samochód urósł nieco względem poprzednika i ponownie (szczególnie w Polsce) powalczy o klienta. Jego głównymi atutami mają być niska cena oraz przestronne wnętrze odmiany kombi.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,4 100 KM
- Średnie spalanie: 6,0 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 48 900 zł
- Pojemność bagażnika: 378 l (kombi 528 l)
- Najtańszy diesel: 56 900 zł (1,4 CRDi 90 KM)
Hyundai Santa Fe
W roku 2012 nie zabrakło premier SUV-ów. Konkurencja jest duża, ponieważ każdy producent zdaje sobie sprawę z potencjału, jaki drzemie w tej klasie aut. Hyundai Santa Fe jest najlepszym przykładem tego, ile pracy można włożyć w przygotowanie takiego auta. Choć cena nie należy do najniższych, samochód zapewnia sporą przestrzeń 5 pasażerom, a opcjonalne 2 dodatkowe fotele mogą okazać się niezbędne podczas podróży w większym gronie. Pod maską niestety tylko diesle.
- Silnik w wersji podstawowej: 2,0 CRDi 150 KM
- Średnie spalanie: 6,1 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 129 900 zł
- Pojemność bagażnika: 585 l (przy 2 rzędach siedzeń)
- Najtańszy diesel: 129 900 zł (2,0 CRDi)
Kia cee'd
Każdego, kto zastanawia się nad wyborem Hyundaia, czeka wizyta w salonie Kii, ponieważ oferowany model cee’d pod względem technicznym jest bliźniakiem i30. Auta dzielą płytę podłogową i silniki. Bardzo zbliżone wymiary i osiągi ułatwiają podjęcie decyzji - wystarczy zdecydować się na konstrukcję, która bardziej nam się podoba.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,4 100 KM
- Średnie spalanie: 6,0 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 49 990 zł
- Pojemność bagażnika: 380 l (kombi 528 l)
- Najtańszy diesel: 57 990 zł (1,4 CRDi 90 KM)
Mazda6
W zestawieniu samochodów rodzinnych nie mogło zabraknąć nowej Mazdy6, która z nowym designem pewnie wkracza do klasy średniej. Najnowsza generacja tego samochodu została zbudowana od podstaw i nie ma nic wspólnego z poprzednikiem. Choć jak na standardy klasy średniej bagażnik nie zachwyca wielkością, to z pewnością będzie wystarczający dla 4-osobowej rodziny.
- Silnik w wersji podstawowej: 2,0 145 KM
- Średnie spalanie: 5,5 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 88 700 zł
- Pojemność bagażnika: 489 l (kombi 522 l)
- Najtańszy diesel: 125 900 zł (2,2 Skyactiv-D 150 KM)
Mazda CX-5
CX-5 to kolejne po CX-7 i CX-9 podejście Mazdy do budowy SUV-a. Najmniejszy model z trójki braci wcale nie jest ciasny w środku, a spory i funkcjonalny bagażnik stanowi duży atut tego auta. Na pochwałę zasługuje również fotel kierowcy, którego zakres położeń pozwoli każdemu zająć dogodną pozycję za kółkiem.
- Silnik w wersji podstawowej: 2,0 165 KM
- Średnie spalanie: 6,0 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 94 400 zł
- Pojemność bagażnika: 503 l
- Najtańszy diesel: 121 400 zł (2,2 Skyactiv-D 150 KM)
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander znacznie się zmienił względem poprzednika. Nowy model pomimo mniejszych wymiarów zewnętrznych zebrał pochwały za przestronność wnętrza i ergonomię. Zaletami są duży bagażnik oraz dodatkowy schowek pod podłogą kufra. Problem może stanowić jakość plastików (która zdaniem niektórych pozostawia sporo do życzenia) oraz cena (najdroższe wersje wyposażeniowe kosztują prawie 200 000 zł).
- Silnik w wersji podstawowej: 2,0 150 KM
- Średnie spalanie: 6,9 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 98 990 zł
- Pojemność bagażnika: 591 l
- Najtańszy diesel: 145 990 zł (2,0 DID 150 KM)
Opel Mokka
Wśród tegorocznych premier Opla specjalne miejsce zajęła Mokka. Choć auto nie jest pełnowymiarowym SUV-em, może być dla młodej rodziny dobrym kompromisem między zwinnym miejskim autem a wygodnym wakacyjnym średniodystansowcem.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,6 115 KM
- Średnie spalanie: 6,5 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 67 900 zł
- Pojemność bagażnika: 356 l
- Najtańszy diesel: 88 800 zł (1,7 CDTI 130 KM)
Peugeot 301
Na rynku kompaktowych sedanów w roku 2012 pojawiło się kilka ciekawych nowości. Jedną z nich jest powstały we współpracy z Citroënem Peugeot 301. Auto ma zaspokoić podstawowe potrzeby młodych rodzin i zapewniać przyzwoity komfort użytkowania przy zachowaniu niskiej ceny. Tradycyjnie dla tego typu samochodów pozytywnie wypada bagażnik, którego pojemność wynosi 506 litrów. Niestety, wnikające do środka zawiasy znacznie ograniczają jego praktyczność. Brakuje środkowego zagłówka tylnej kanapy.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,2 72 KM
- Średnie spalanie: 5,3 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 39 900 zł
- Pojemność bagażnika: 506 l
- Najtańszy diesel: 49 900 zł (1,6 HDi 92 KM)
Renault Clio
Bardzo często małe rodziny korzystają z auta głównie w mieście, dlatego wybór przedstawiciela segmentu B jest rozsądnym rozwiązaniem. Renault Clio czwartej generacji jest autem, które trzyosobowej rodzinie może przypaść do gustu. Przednie fotele są wygodne, a akceptowalnej wielkości bagażnik pomoże przewieźć najpotrzebniejsze rzeczy. Warto poczekać na pojawienie się wersji Grandtour, która będzie miała bagażnik o pojemności 439 litrów.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,2 74 KM
- Średnie spalanie: 5,5 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 40 950 zł
- Pojemność bagażnika: 300 l
- Najtańszy diesel: 49 850 zł (1,5 dCi 75 KM)
Škoda Rapid
Škoda Rapid to samochód, któremu miejsca ustąpiła sama Octavia. W przeciwieństwie do klasowych konkurentów, z Peugeotem 301 na czele, nowy model czeskiego producenta jest liftbackiem. Zapewnia to maksimum praktyczności i w połączeniu z naprawdę dużym bagażnikiem i dobrymi silnikami stanowi świetną propozycję nawet dla rodziny z dużymi dziećmi. Malkontenci mogą jednak narzekać na cenę.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,2 75 KM
- Średnie spalanie: 5,9 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 47 950 zł
- Pojemność bagażnika: 550 l
- Najtańszy diesel: 62 450 zł (1,6 TDI 105 KM)
Toyota Auris
Toyota Auris to pierwszy model japońskiego producenta podążający nowym nurtem stylistycznym. Choć wygląd nie wszystkim może przypaść do gustu, to pewne jest, że decydując się na ten samochód, klient otrzymuje kawał dobrej japońskiej technologii. Producent zapewnia, że druga generacja azjatyckiego kompaktu znacznie urosła w środku, ale bardziej wymagającym nabywcom polecam poczekać do debiutu odmiany kombi.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,33 99 KM
- Średnie spalanie: 5,4 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 59 900 zł
- Pojemność bagażnika: 360 l
- Najtańszy diesel: 69 000 zł (1,4 D-4D 90 KM)
Toyota Prius +
Choć premiera tego auta odbyła się już jakiś czas temu, to dopiero w tym roku Toyota Prius + trafiła do polskich salonów. Jest napędzana tym samym hybrydowym układem co podstawowa wersja, jednak oferuje przestrzeń dla siedmiu pasażerów, którą można zmodyfikować tak, by dało się zapakować dużo bagaży. Wadą tego samochodu pozostaje cena.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,8 + elektr. 136 KM
- Średnie spalanie: 4,1 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 129 000 zł
- Pojemność bagażnika: 535 l
- Najtańszy diesel: brak
Volkswagen Golf
We wrześniu tego roku światło dzienne ujrzała siódma już generacja Volkswagena Golfa. Wygląd kultowego kompaktu z Wolfsburga nie zmienił się znacząco, jednak pod względem technicznym auto jest konstrukcją całkiem nową. Podobnie jak w przypadku Toyoty Auris w ofercie nie ma jeszcze odmiany kombi, na którą trzeba będzie poczekać przynajmniej do marca przyszłego roku.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,2 85 KM
- Średnie spalanie: 4,9 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 59 990 zł
- Pojemność bagażnika: 380 l
- Najtańszy diesel: 74 090 zł (1,6 TDI 105 KM)
Volvo V40
Do segmentu C powróciło Volvo. Model V40, łączący zalety modeli C30 i V50, ma być przyszłorocznym hitem sprzedaży szwedzkiego producenta. Jego rodzinny charakter trochę psują mała ilość miejsca na tylnej kanapie i drobne niedoróbki ergonomiczne. Niewątpliwą zaletą V40 jest wysoki poziom bezpieczeństwa, do jakiego przyzwyczaiło nas Volvo.
- Silnik w wersji podstawowej: 1,6 150 KM
- Średnie spalanie: 5,3 l/100 km
- Cena wersji podstawowej: 87 900 zł
- Pojemność bagażnika: 335 l
- Najtańszy diesel: 90 900 zł (1,6 D2 115 KM)
Ankieta
Głosy można oddawać do końca stycznia.