Prawie jak RSR Evo – Champion Motorsport 911 Turbo S RSR (2012)
A co będzie, gdy samochód wyścigowy zostanie przeniesione na drogi? Takie pytanie zadała sobie ekipa Champion Motorsport i postanowiła sama sobie na nie odpowiedzieć budując auto, które w sumie mogłoby startować w wyścigach.
16.06.2012 | aktual.: 13.10.2022 13:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Za bazę do modyfikacji nie posłużyło jednak, jakby się wszyscy tego spodziewali, Porsche 911 GT3 RSR Evo lub Evo ’12. W ogóle firma Champion nie dokonała konwersji wozu wyścigowego na drogowy. Napis RSR widniejący w nazwie to zmyłka, ponieważ pojazd nigdy nie był autem, które pojawiło się na torze – a przynajmniej nie w oficjalnych zawodach.
Tak naprawdę jest to seryjne Porsche 911 Turbo S, które zostało prawie doszczętnie rozebrane i złożone od nowa z wieloma elementami z bolidów wyścigowych lub na ich modłę.
Auto ma nadal 3,8-litrowy przeciwsobny silnik z dwiema turbosprężarkami. Teraz jednak turbosprężarki, choć nadal są to urządzenia VGT[sup]1)[/sup], są nieco większe i dają większego kopa. Seryjny sportowy układ wydechowy został zastąpiony „wydechem” z wyścigowymi reaktorami katalitycznymi i tłumikami o zmniejszonych oporach wewnętrznych.
Modyfikacja układu doładowującego pozwoliła podnieść moc z 530 KM do 583 KM, a maksymalny moment obrotowy z 700 Nm do 845 Nm.
Skrzynia biegów i układ napędowy pozostały bez zmian, a więc auto nadal dysponuje doskonałym przyspieszeniem dzięki napędowi na wszystkie koła.
Inne jest za to zawieszenie. Cały zestaw przygotowała renomowana firma Öhlins, która zajmuje się produkcją amortyzatorów o regulowanej charakterystyce pracy. Nowe zawieszenie ma oczywiście możliwość zmiany nastawów.
Największa różnica tkwi w nadwoziu. Zespół wyścigowy, który w tym przypadku jest także tunerem, przebudował całą karoserię upodabniając ją do nadwozia Porsche 911 GT3 RSR Evo. Stąd też zupełnie inaczej wyglądające kierunkowskazy z przodu i inna pokrywa bagażnika z otworami wentylacyjnymi.
Z boku widać mocno poszerzone przednie i tylne błotniki i nie wyglądającą zbyt atrakcyjnie nakładkę na progi.
Z tyłu pozostawiono co prawda lampy z modelu Turbo S, ale już zderzak pochodzi (lub raczej jest podobny) z 911 GT3. Z tego powodu rury wydechowe wyprowadzono środkiem. Maskę silnika wieńczy dużych rozmiarów skrzydło.
Co bardzo ważne większość nowych części karoserii zrobiona jest z kompozytów, dzięki czemu zaoszczędzono kilkadziesiąt lub nawet ponad 100 kg (nie podano dokładnie ile) na wadze bolidu. Dodatkową oszczędność poczyniono „wybebeszając” całe wnętrze. Teraz kierowca może poczuć się jak w prawdziwym wyścigowym bolidzie.
Żeby zrównoważyć docisk generowany przez tylny spojler, z przodu Champion Motorsport zamontował niewielkie listewki, które dociążają przednią oś. Lepsze trzymanie drogi zapewnia także płaska podłoga, dzięki której możliwe było zmniejszenie siły unoszącej samochód.
Tuner założył też własne koła z magnezowymi felgami, które znakomicie pasują do tej maszyny. W ogóle ten czarny wóz prezentuje się tak, jakby przed chwilą zdarto z niego nalepki reklamowe i puszczono go z toru na drogi.
Niestety przyjemność posiadania tak unikatowego produktu to koszt nie mały. Trzeba mieć w portfelu 399 000 dolarów, żeby móc dosiąść tej bestii.
Jako ciekawostkę dodam, że prawie 10 lat temu jeden z zespołów pokusił się o budowę auta wyścigowego na bazie Porsche 911 Turbo (996). Okazało się niestety, że bolid był za ciężki i zbyt wolny w stosunku do swoich konkurentów z klasy GT1.
[sup]1)[/sup] VGT (ang. Variable Geometry Turbocharger) lub VTG (niem. Variable-Turbinengeometrie-Lader) to określenie turbosprężarki z ruchomym układem sterowania strumieniem gazu. Mówi się, że są to urządzenia o zmiennej geometrii. W rzeczywistości zmienne jest ustawienie łopatek kierownicy lub też kierownic. Oba te określenia oznaczają jedno i to samo, i są stosowane wymiennie.
Lista konkurencyjnych samochodów znajduje się poniżej.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: B6
- Ustawienie: z tyłu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 3800 cmsup3/sup
- Doładowanie: dwie turbosprężarki VGT
- Moc maksymalna: 583 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 153,42 KM/l (seryjny – 139,47 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 845 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa PDK
- Typ napędu: na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
Masy i wymiary:
- Rozstaw osi: 2350 mmblock position=\inside5480/block
Źródło: Champion Motorsport