Ponad 300 km/h BMW 1M Coupé! – TVW 1M Coupé Competition C01 (2011)
Jeśli informacje mało znanej firmy TVW Car Design są prawdziwe, to przerobione przez nich auto jest najszybszym BMW 1M Coupé. Podobno samochód przekracza 300 km/h. Jak to możliwe?
10.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zacznijmy nie od silnika, a od wyglądu wozu, bo zmienił się on w nieznacznym stopniu. Różnicę zauważymy w kołach, gdzie założono 20-calowe felgi, na klapie bagażnika (tam z kolei przyklejono kompozytową listwę) oraz w układzie wydechowym, który jest zakończony 4 końcówkami o średnicy 83 mm każda.
Koła z 10-ramiennymi czarnymi felgami są „obute” w opony Continental Sport Contact 5P o szerokości 245 mm z przodu oraz 295 mm z tyłu.
W środku zmiany są jeszcze mniejsze niż na zewnątrz, ale mają spory wpływ na komfort podróżowania. I nie tyle chodzi tutaj o zwykłą podróż, co szybką jazdę. W miejsce seryjnych foteli wstawiono obszyte skórą kubełkowe fotele, a BMW Performance dostarczyło kierownicę wyposażoną w diody LED sygnalizujące konieczność zmiany biegu.
Wyjdźmy ponownie na zewnątrz, ale tym razem spójrzmy pod auto. Tam odnajdziemy wykonany od nowa specjalnie do tego modelu sportowy układ wydechowy, z rurami ze stali najwyższej jakości, wyposażony w konwertery katalityczne i tłumiki o zmniejszonych oporach przepływu spalin. Układ wylotowy „dodaje” silnikowi 11 KM mocy.
Obok „wydechu” pod spodem BMW wymieniono elementy zawieszenia. Obecnie zainstalowane zawieszenie oferuje regulację zarówno wysokości samochodu, jak również charakterystyki pracy. Części dostarczyła renomowana niemiecka firma KW.
Spójrzmy pod maskę. Tam znajduje się 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik z podwójnym doładowaniem znany z BMW Z4 sDrive35is. Seryjna jednostka napędowa ma słuszną moc 340 KM przy 5900 obr./min i maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 500 Nm (w zakresie od 1500 obr./min do 4500 obr./min).
Modyfikacja oprogramowania centralnej jednostki napędowej (pewnie chodziło o podniesienie ciśnienia doładowania), zmiana układu wydechowego oraz, dzięki współpracy z Evotech, wymiana na wydajniejszą międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego dały efekt w postaci 420 KM. Moc maksymalna tak samo, jak wynoszący 620 Nm moment obrotowy są dostępne przy tych samych prędkościach obrotowych wału korbowego, co parametry w silniku fabrycznym.
Dzięki mocniejszemu motorowi BMW ma przyspieszać od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,50 s, zaś jego prędkość maksymalna po zdjęciu ogranicznika ma przekraczać 300 km/h. Według jednych źródeł wynosi ona 187 mil/h (jedna mila na godzinę to 1,6093 km/h), czyli 301 km/h, a według innych – 306 km/h.
Która wartość jest prawdziwa? To bez większego znaczenia, jeżeli to BMW przekracza magiczne 300 km/h choćby o 1 km/h, bo oznacza to, że jest w tej chwili najszybszym 1M Coupé. Jak długo? Nie wiadomo. Na razie nie wiemy na co jest stać innych tunerów, takich jak: Ac Schnitzer, Manhart czy G-Power.
Dane techniczne
- Typ: R6, N54B30
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 420 KM przy 5900 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 140,99 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 620 Nm przy 1500-4500 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napęd: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 350 mm
- Koła przednie: 20”
- Koła tylne: 20”
- Opony przednie: 245/? R 20
- Opony tylne: 265/? R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1570 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,74 kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
- Długość: 4380 mm
- Szerokość: 1803 mm
- Rozstaw osi: 2660 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,50 s
- Prędkość maksymalna: 301 km/h lub 306 km/hblock position=\inside7496/block
Źródło: bmwblog