Polski rynek samochodów osobowych – kwiecień 2017
Tego, że kwiecień będzie jednym z najlepszych w tym wieku pod względem liczby rejestracji samochodów można było się spodziewać już po rekordowym marcu. Jednak w minionym miesiącu padł inny rekord. Jaki?
07.05.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:10
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Udział firm wyniósł w kwietniu aż 71,5 proc. co oznacza, że na 10 zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych tylko trzy należą do osób prywatnych lub przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność. Łącznie od początku roku udział firm w zakupach wynosi 65,3 proc. Polacy prywatnie wciąż kupują głównie samochody używane.
Firmy napędzają jednak zakupy u dilerów, a tych jest naprawdę dużo. W kwietniu w Polsce zarejestrowano 39 479 nowych samochodów osobowych, a to wynik o 14,37 proc. wyższy niż w kwietniu 2016 roku. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, jest to najlepszy kwiecień od 2000 roku. Od początku roku zarejestrowano 165 460 aut - o 18,85 proc. więcej w porównaniu z takim samym okresem roku 2016.
Poz. | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 4809 |
2. | Toyota | 4413 |
3. | Volkswagen | 3568 |
4. | Opel | 2802 |
5. | Ford | 2275 |
6. | Renault | 2046 |
7. | Kia | 1884 |
8. | Dacia | 1863 |
9. | Hyundai | 1443 |
10. | Mercedes | 1193 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
Liderem marek pozostaje Škoda, ale widać dynamiczną pogoń Toyoty, za to zdecydowany spadek Volkswagena. Obecnie importerowi japońskich samochodów brakuje około 1000 rejestracji by zostać liderem rynku. Czy jest na to szansa?
Moim zdaniem tak, ponieważ do pierwszej dziesiątki modeli bardzo szybko zbliża się Toyota C-HR, która już teraz jest na trzecim miejscu w rankingu crossoverów za liderującym Dusterem i drugim Qashqaiem. C-HR plasuje się obecnie na 14. pozycji najczęściej rejestrowanych aut od początku roku. Najpopularniejszym modelem kwietnia był Opel Astra, który wyprzedził Škodę Octavię i Fabię.
Poz. | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 20 684 |
2. | Toyota | 19 596 |
3. | Volkswagen | 16 065 |
4. | Opel | 12 412 |
5. | Ford | 9611 |
6. | Renault | 8419 |
7. | Kia | 7779 |
8. | Hyundai | 6686 |
9. | Dacia | 6669 |
10. | Nissan | 4922 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
Interesująco wygląda wysoka pozycja Mercedesa w kwietniowych rejestracjach. Marka premium podobnie jak w marcu BMW dostała się do pierwszej dziesiątki. To jednak tylko pojedynczy skok, ponieważ liderami segmentu wciąż są BMW i Audi, z którymi znajduje się Mercedes. Volvo jest cały czas o krok od pierwszej trójki, a daleko za nim plasuje się Lexus. Pozostałe marki premium można wręcz uznać za niszowe.
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Fabia | 6348 |
2. | Skoda Octavia | 6255 |
3. | Opel Astra | 5630 |
4. | Volkswagen Golf | 5075 |
5. | Toyota Auris | 4570 |
6. | Toyota Yaris | 4335 |
7. | Ford Focus | 3705 |
8. | Skoda Rapid | 3389 |
9. | Reanult Clio | 3167 |
10. | Dacia Duster | 3157 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
W kwietniu 2017 roku Polacy zarejestrowali 4975 samochodów premium, a to wynik o 23,63 proc. wyższy w zestawieniu z kwietniem roku 2016. To oczywiście również zasługa zakupów firmowych, głównie aut dla wyższego kierownictwa. Od stycznia wzrost w segmencie premium wynosi 28,93 w porównaniu z ubiegłorocznym okresem. Jest tu zdecydowanie więcej dynamiki niż w markach popularnych.
Ostatnie miesiące pokazują, że ten rok może być jednym z najlepszych ostatnich lat dla polskich importerów. Ogromna w tym zasługa firm. Czy niski i coraz niższy udział klienta indywidualnego powinien nas niepokoić? Jak najbardziej. Oznacza to, że konsumenci, których jest znacznie więcej niż producentów, kupują coraz mniej dóbr luksusowych. Bo czymże jest w Polsce nowe auto, jeżeli nie dobrem luksusowym?
Zobacz także