Polski rynek samochodów osobowych – marzec 2017
Tak dobrego miesiąca nie było jeszcze w tym wieku. Ostatnio tak wysoka sprzedaż samochodów osobowych miała miejsce w 1999 roku. W marcu Polacy zarejestrowali aż 49 445 aut.
06.04.2017 | aktual.: 01.10.2022 20:16
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Takiego wyniku nie było już bardzo dawno. O tym, jak jest wysoki, niech świadczy fakt, że w lutym 2017 zarejestrowaliśmy 38 442 pojazdów, zatem wzrost w skali miesiąca to aż 28,6 proc. To również o 26 proc. więcej niż w marcu roku ubiegłego. Jak temu miesiącowi daleko do poprzedniego rekordu?
Brakuje sporo, bo według danych Samaru w grudniu 1999 roku zarejestrowano 60 436 samochodów. Marzec zamyka też pierwszy kwartał 2017 roku, a ten był lepszy o 20 proc. od ubiegłorocznego.
Poz. | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 6130 |
2. | Toyota | 5611 |
3. | Volkswagen | 5301 |
4. | Opel | 3397 |
5. | Ford | 3025 |
6. | Renault | 2590 |
7. | Nissan | 1943 |
8. | Kia | 1872 |
9. | Dacia | 1759 |
10. | BMW | 1671 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
Rynek napędzają firmy, co zdaniem ekspertów z Samaru nie jest typową sytuacją. Zwykle pierwsze miesiące należały do klientów indywidualnych. Tymczasem w minionym kwartale firmy zarejestrowały 63,5 proc. wszystkich samochodów osobowych.
Aż 74,1 proc. to auta z silnikami benzynowymi, więc zbliżamy się do sytuacji, gdy diesle będą stanowiły ledwie ¼ rynku. Co ciekawe, do końca marca zarejestrowano 83 auta elektryczne. Jak na nasze warunki nie jest źle. Jeżeli trend się utrzyma, może niestety trochę zabraknąć do miliona zapowiadanego przez Morawieckiego.
Poz. | Marka | Liczba rejestracji |
1. | Skoda | 15 875 |
2. | Toyota | 15 183 |
3. | Volkswagen | 12 497 |
4. | Opel | 9610 |
5. | Ford | 7336 |
6. | Renault | 6373 |
7. | Kia | 5895 |
8. | Hyundai | 5243 |
9. | Dacia | 4806 |
10. | Nissan | 3992 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
W lutym, ku zaskoczeniu wszystkich, zarejestrowano najwięcej toyot, ale świetna passa importera japońskich aut dobiegła końca. Pierwszeństwo ma w Polsce Škoda i to się jeszcze długo nie zmieni. Jednak trzeba przyznać, że Toyota radzi sobie bardzo dobrze. Jest drugą marką w kwartale i wyraźnie wyprzedza Volkswagena.
Sensacją tego miesiąca są jednak wyniki BMW. Marka premium znalazła się w pierwszej dziesiątce w marcu. Zarejestrowano więcej aut BMW niż na przykład hyundaiów. Obecnie BMW w zestawieniu kwartalnym zajmuje jedenaste miejsce przed dwunastym Fiatem.
Swoją drogą marki premium zyskują z miesiąca na miesiąc więcej niż marki popularne. W marcu zarejestrowano 7197 takich samochodów, a to wynik o 60,04 proc. lepszy niż w lutym tego roku oraz o 37,14 proc. wyższy w zestawieniu z marcem roku 2016. BMW jest obecnie liderem w klasie premium przed Audi i Volvo. Tak, to nie pomyłka – Mercedes spadł na czwarte miejsce w 1. kwartale, choć naszym zdaniem sytuacja ta nie utrzyma się długo.
Pozycja | Model | Liczba rejestracji |
1. | Skoda Fabia | 4966 |
2. | Skoda Octavia | 4871 |
3. | Opel Astra | 4177 |
4. | Volkswagen Golf | 3948 |
5. | Toyota Auris | 3320 |
6. | Toyota Yaris | 3302 |
7. | Ford Focus | 2788 |
8. | Skoda Rapid | 2633 |
9. | Reanult Clio | 2283 |
10. | Nissan Qashqai | 2237 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych SAMAR |
---|
W zestawieniu marek popularnych nie było takich sensacji jak w segmencie premium. Zwłaszcza jeżeli chodzi o poszczególne modele. Liderami polskiego rynku są oczywiście Škody Fabia i Octavia. Oba samochody walczą o pierwszeństwo. Trzecie miejsce zajmuje Opel Astra przed Volkswagenem Golfem i Toyotami Auris i Yaris. Z top 10 zniknął natomiast Fiat, który po lutym zajmował dziesiąte miejsce. Teraz jest to pozycja Nissana, a Fiat spadł na dwunastą za BMW.
W samym marcu bardzo dobry wynik zaliczył Nissan Qashqai, który wbił się na ósme miejsce w zestawieniu modeli. Bardzo wysoko jest także Volvo XC60, które obecnie jest wyprzedawane przed wprowadzeniem do salonów nowej generacji. To także tłumaczy wysoką pozycję Volvo z segmencie premium.
Liderem wśród SUV-ów jest Nissan Qashqai przed Dacią Duster i Toyotą C-HR. Ten ostatni japończyk niedługo po debiucie ma szansę stać się nawet liderem. Obecnie do Qashqaia brakuje mu niewiele ponad 100 rejestracji. C-HR jest samochodem popularniejszym od Volkswagena Passata.
Jeżeli tak wysoka liczba rejestracji utrzyma się przez najbliższe miesiące, rok 2017 może być wyśmienity dla polskich importerów. W 2016 roku zarejestrowano 416 tys. samochodów osobowych i ta liczba może zostać pobita w tym roku.