Polska sieć fotoradarów. Aktualna mapa i statystyki
Na jakich drogach kierowcy są najczęściej kontrolowani przez fotoradary? Odpowiedź na to pytanie jest ważna, jeśli wybieramy się w dłuższą podróż. Okazuje się, że są drogi i województwa, na których mandatu musimy obawiać się bardziej.
25.05.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:42
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Mazowsze i Wielkopolska na prowadzeniu
Eksperci systemu Yanosik sporządzili raport, w którym można znaleźć odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące fotoradarów. Biorąc pod uwagę liczbę urządzeń mierzących prędkość i przejazd na czerwonym świetle, liderem w Polsce jest woj. mazowieckie - tam znajduje się 81 rejestratorów. O ok. 30 mniej fotoradarów jest w Wielkopolsce, która znalazła się na drugim miejscu w zestawieniu. Trzecią pozycję zajęło woj. śląskie z 40 tego typu urządzeniami. Najmniej fotoradarów w Polsce odnotowano w woj. opolskim (12), świętokrzyskim (15) oraz zachodniopomorskim (21).
– Porównując województwo mazowieckie z przybliżoną powierzchniowo Słowacją okazuje się, że Mazowieckie ma o ponad 6 razy więcej fotoradarów niż nasz południowy sąsiad. Mniej urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle niż w województwie mazowieckim jest także w innych państwach Europy: Łotwie, Estonii, Słowenii, Chorwacji czy Portugalii – komentuje Dawid Kaczmarowski z Yanosika.
Szczegółową mapę fotoradarów punktowych, odcinkowych pomiarów prędkości i kontroli przejazdu na czerwonym świetle można znaleźć na stronie CANARD-u, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
A jak prezentuje się lista, jeśli porównamy liczbę fotoradarów z długością dróg biegnących w danym województwie? W tym przypadku na prowadzenie wychodzi woj. śląskie, gdzie w przeliczeniu na 100 km dróg krajowych z tego regionu przypada ok. 6 fotoradarów. Na drugim miejscu uplasowało się województwo pomorskie (ok. 4 fotoradary na 100 km). Na trzecią pozycję spadło województwo mazowieckie, w którym kierowcy na 100 km drogi mogą w zaokrągleniu spotkać 4 rejestratory. Najmniejsze zagęszczenie fotoradarów na drogach krajowych odnotowano w woj. opolskim, warmińsko-mazurskim oraz dolnośląskim. W każdym z tym województw przypadają ok. 2 fotoradary na 100 km dróg.
158 km odcinkowych pomiarów prędkości
Pod lupę ekspertów trafiły również odcinkowe pomiary prędkości. W tej kategorii ponownie prym wiedzie woj. mazowieckie, w którym kontrolowanych jest w sumie 32,5 km dróg. Wysoko w rankingu uplasowało się także województwo warmińsko-mazurskie (łącznie 21,3 km) oraz łódzkie (łącznie 13,7 km). Odcinkowych pomiarów prędkości próżno szukać natomiast w województwie wielkopolskim i kujawsko-pomorskim.
Najbardziej monitorowane drogi w Polsce
Po przeanalizowaniu rozmieszczenia urządzeń monitorujących prędkość i przejazd na czerwonym świetle okazało się, że w każdym województwie można wyznaczyć po jednej najczęściej kontrolowanej drodze. W skali całego kraju na szczególną uwagę zasługuje droga krajowa nr 92. Na odcinku przebiegającym przez województwo lubuskie kierowcy mogą spotkać fotoradar co 13 km. Droga ta okazała się również najbardziej kontrolowaną w woj. wielkopolskim. Tam fotoradary ustawione są jednak rzadziej niż w Lubuskim: co 17,5 km.
Sporo rejestratorów umieszczonych jest także na drodze krajowej nr 94 w woj. małopolskim. Tam średnio co 13,3 km „czeka” na kierowców jeden fotoradar. Krajowa 94 to także najczęściej monitorowana droga w województwie podkarpackim (fotoradar co 17,3 km) oraz opolskim (fotoradar co 19,6 km). Kolejną trasą, która wyróżnia się na terenie Polski, jest droga krajowa nr 78 w granicach woj. śląskiego. Na niej odnotowano średnio jeden fotoradar na 13,5 km.
W pozostałych województwach najbardziej kontrolowanymi drogami są:
DK 6 w województwie pomorskim (1 fotoradar na 14,8 km) oraz województwie zachodniopomorskim (1 fotoradar na 32,2 km),
DK 82 w województwie lubelskim (1 fotoradar na 15,9 km),
DK 8 w województwie podlaskim (1 fotoradar na 18,4 km),
DK 50 w województwie mazowieckim (1 fotoradar na 17,4 km),
DK 91 w województwie łódzkim (1 fotoradar na 19,7 km) oraz kujawsko-pomorskim (1 fotoradar na 22,6 km),
DK 74 w województwie świętokrzyskim (1 fotoradar na 23,8 km),
DK 16 w województwie warmińsko-mazurskim (1 fotoradar na 25,5 km),
DK 3 w województwie dolnośląskim (1 fotoradar na 26,7 km).
– System Yanosik stwarza możliwość wymiany informacji pomiędzy kierowcami o bieżącej sytuacji na drodze, w tym także o fotoradarach. To z kolei może wpływać na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Kierowca wiedząc co może spotkać go na drodze zwraca większą uwagę na prędkość z jaką się porusza. To również zmniejsza ryzyko wystąpienia kolizji spowodowanych gwałtownym hamowaniem przy urządzeniach mierzących prędkość – komentuje Dawid Kaczmarowski z Yanosika.
Źródło: Yanosik