Pod napięciem – Brabus E 220 CDI BlueEFFICIENCY D3 Hybrid Concept (2011)
Oprócz oczekiwanego Rocketa na salonie we Frankfurcie Brabus zaprezentował prototyp innego, bardzo interesującego samochodu. Chodzi o hybrydowego Mercedesa E, który jest dowodem, że również tunerzy interesują się ekologią.
22.09.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oprócz oczekiwanego Rocketa na salonie we Frankfurcie Brabus zaprezentował prototyp innego, bardzo interesującego samochodu. Chodzi o hybrydowego Mercedesa E, który jest dowodem, że również tunerzy interesują się ekologią.
Eko tuning nie jest niczym nowym na rynkach europejskich. Wiele firm zajmujących się chiptuningiem ma w ofercie programy zmniejszające zużycie paliwa silników spalinowych. Brabus posunął się znacznie dalej, bo postawił na napęd hybrydowy.
Do budowy prototypu posłużył zasilany olejem napędowym Mercedes-Benz C 220 CDI BlueEFFICIENCY, wyposażony w 4-cylindrowy silnik o objętości skokowej 2,1 l. Wspomagany turbodoładowaniem seryjny motor ma moc 170 KM przy 3000-4200 obr./min i moment obrotowy 400 Nm w przedziale 1400-2800 obr./min.
Napęd jest realizowany przez koła tylne, a do wyboru są dwie skrzynie biegów: 6-biegowa, manualna lub 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic. W tym wozie jest 6-biegowa skrzynka.
Do tuningu jednostki napędowej Brabus wykorzystał moduł PowerXtra D3, dzięki któremu moc silnika wzrosła do równych 200 KM, a maksymalny moment obrotowy do 450 Nm. To jednak nie wszystko, bo oprócz silnika cieplnego auto zostało wyposażone w silniki elektryczne.
Inżynierowie wykorzystali dwa silniki elektryczne zamontowane na tylnej osi, które przygotowała brytyjska firma Protean Electric. Każdy z nich wytwarza moc ciągłą 50 kW (68 KM) w trybie Eco oraz 80 kW (109 KM) mocy szczytowej w trybie Sport. W tym drugim trybie szczytowy moment obrotowy każdego z silników wynosi 800 Nm. Bezpieczne obroty to 2000 obr./min.
Oprócz silników na pokładzie, a w zasadzie pod nim, zainstalowano pakiet baterii litowo-jonowych, w których można zmagazynować energię o wartości 18,6 kWh. Akumulatory mogą być ładowane za pomocą specjalnego gniazda przygotowanego przez firmę RWE (dostawca prądu również w Polsce), jak i przy użyciu normalnego gniazdka. W pierwszym przypadku napięcie ładowania wynosi 380 V, natomiast w drugim – standardowe 220 V.
Baterie są także ładowane podczas hamowania przez silniki elektryczne (które mogą odzyskiwać do 140 kW mocy).
Samochód ma możliwość jazdy tylko na prądzie pobieranym z baterii. Wtedy według Brabusa w trybie Eco wóz ma zasięg 120 km, a w trybie Sport 80 km. To więcej niż przeciętne 60 km, które pokonuje kierowca każdego dnia. Emisja CO2 w tym przypadku wynosi 0 g/km. Musimy jednak pamiętać, że jeśli prąd produkowany jest przez elektrownię spalającą kopalne źródło energii, to ta rzeczywista emisja CO2 nie jest wcale zerowa.
Dodanie silników elektrycznych i akumulatorów zostało okupione wzrostem masy samochodu o 255 kg. Nie przeszkodziło to jednak w poprawieniu czasu przyspieszenia z 8,70 s (w aucie fabrycznym) do 7,40 s. Z kolei przyspieszenie z 60 km/h do 120 km/h, z użyciem również napędu elektrycznego, wynosi tylko 5,60 s. W zależności od trybu jazdy auto osiąga 190 km/h (Eco) lub 220 km/h (Sport).
Z innych zmian trzeba wymienić nowe elementy zawieszenia oraz układu hamulcowego. Ponieważ auto jest cięższe, a rozkład jego mas jest inny, Brabus wykorzystał nowe, 10-stopniowe amortyzatory przygotowane przez firmę Bilstein. Z tyłu zastosowano specjalne tarcze hamulcowe z dwoma zaciskami każda.
Od seryjnego samochodu Brabus różni się tylko nieznacznie. Różnice stanowią przedni zderzak i listwy progowe oraz inne koła. Zderzak z diodami LED używanymi jako światła do jazdy dziennej oraz listwy boczne wykonano z tworzyw sztucznych. Auto jeździ na kołach z 19-calowymi felgami Monoblock Q obutymi w opony 245/35 R 19 z przodu i z tyłu.
Od fabrycznego wnętrze odróżnia się dwoma elementami. Pierwszy z nich to aluminiowe nakładki na pedały, które nie mają żadnego znaczenia w tym samochodzie, a drugi to dotykowy panel kontrolny, za którego pomocą można wybierać spośród kilku trybów jazdy i który pokazuje przepływ i zużycie energii w aktualnie wybranym trybie jazdy.
Ten model Brabusa jako jeden z niewielu w historii firmy (jeśli nie pierwszy) nie jest na sprzedaż za żadne pieniądze. Auto najprawdopodobniej pozostanie prototypem.
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2143 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 200 KM przy 3000-4200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 93,33 KM/l (seryjny – 79,33 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 1400 obr./min
- Typ: Dwa silniki elektryczne
- Ustawienie: Z tyłu
- Moc ciągła: 2 x 50 kW = 100 kW (136 KM)
- Moc szczytowa: 2 x 80 kW = 160 kW (218 KM)
- Maksymalny moment obrotowy: 2 x 800 Nm = 1600 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, dwuzaciskowe
- Koła przednie: 8,5 x 19” Monoblock Q
- Koła tylne: 8,5 x 19” Monoblock Q
- Opony przednie: 245/35 R 19 Yokohama
- Opony tylne: 245/35 R 19 Yokohama
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1990 kg (+ 255 kg)
- Stosunek masy do mocy: 4,79 kg/KM (seryjny – 10,21 kg/KM)
- Długość: 4838 mm
- Szerokość: 1841 mm
- Wysokość: 1464 mm
- Rozstaw osi: 2874 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,40 s
- Przyspieszenie 60-120 km/h: 5,60 s
- Prędkość maksymalna (Eco): 190 km/h
- Prędkość maksymalna (Sport): 220 km/hblock position=\inside7259/block
Źródło: WCF