Największy silnik na świecie. Spala 14 ton paliwa na godzinę

Nie od dziś wiadomo, że silniki okrętowe potrafią być przepotężne. Absolutnym królem w tej kategorii oraz wśród sillników w ogóle jest Wärtsilä-Sulzer RTA96-C - 28-metrowy potwór o masie 2300 ton.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C
Źródło zdjęć: © YouTube | WinGD

11.03.2024 | aktual.: 11.03.2024 13:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C to silnik stosowany w największych kontenerowcach świata. Jest np. głównym źródłem napędu Emmy Maersk - jednostki o masie 170 974 ton.

Rozpędza tego kolosa do prędkości 31 węzłów, co jest imponującą wartością dla tak dużego statku. Jak to w ogóle możliwe? Odpowiedzią jest moc wynosząca ok. 109 tys. KM. Generuje ją 14 potężnych cylindrów zamontowanych w bloku o wymiarach 13,5 m na 27,3 m.

Łączna pojemność silnika wynosi aż 25 480 l, co daje 1820 l na każdy cylinder. Co godne podziwu, jak na silnik o takich rozmiarach, Wärtsilä-Sulzer RTA96-C charakteryzuje się wysoką wydajnością. Wskaźnik konsumpcji paliwa (BSFC) wynosi 0,278. (BSFC - Brake Specific Fuel Consumption - w skrócie, ilość paliwa w funtach (1lb = 0.4535924kg) którą silnik potrzebuje do wytworzenia mocy x. Im mniejsza liczba, tym wydajniejszy motor.)

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Trwałość i niezawodność także wypada nieźle. Jak informuje serwis "Heavymachinery.pl", zużycie cylindrów w wyniku tarcia wynosi tylko 0,03 mm na 1000 godzin pracy.

Gorzej jest z zużyciem paliwa, wynoszącym 250 ton oleju napędowego dziennie, co w przeliczeniu na godzinę daje około 14 ton. Dla przeciętnego użytkownika auta osobowego są to wręcz niewiarygodne wartości.

Komentarze (143)