Opony całoroczne: Kompromis, który zaskakuje i pozwala oszczędzać
Jeszcze dziesięć lat temu opony całoroczne były prawie niezauważalne na rynku, jeśli chodzi o samochody osobowe. Obecnie sytuacja zmieniła się diametralnie. Jak naprawdę jest z ich żywotnością? Przyjrzyjmy się danym.
05.05.2025 | aktual.: 05.05.2025 12:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Już co czwarta
Popularność całorocznego ogumienia wciąż rośnie. Jak informuje Oponeo, w pierwszym kwartale 2025 r. udział całorocznego ogumienia w segmencie produktów dla aut osobowych wyniósł rekordowe 25,7 proc. Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego za cały 2024 r. było to 22 proc. Skąd taki trend? Jedną z odpowiedzi jest wpływ zmian klimatycznych. Opony całoroczne mogą więc zyskiwać popularność, ponieważ zimy są ostatnio bardzo łagodne.
Podczas rozważania zakupu opon całorocznych, pojawiają się jednak ważne pytania. Skoro są one przeznaczone na cały rok, mogą być kompromisem w różnych warunkach atmosferycznych. Jak sprawują się w zimie w porównaniu z oponami zimowymi, czy latem w porównaniu z letnimi? I co z ich trwałością?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Posiadanie opon całorocznych eliminuje konieczność dwóch wizyt rocznie u wulkanizatora na "przekładkę", co pozwala zaoszczędzić około 150 - 180 zł za wizytę. Chociaż warto raz w roku je wyważyć, to jednak całoroczne ogumienie generuje oszczędności. Ale co z ich trwałością? Czy nie zużywają się za szybko, zwłaszcza podczas letnich miesięcy?
Na te pytania częściowo odpowiadają testy przeprowadzane przez ADAC. Niemiecki automobilklub regularnie publikuje wyniki testów opon, w tym przeznaczonych do wszystkich sezonów. Postanowiłem porównać podstawowe parametry opon w rozmiarze 205/55 R16, które były testowane w ostatnich latach. Jak wypadają zimowe, letnie i całoroczne modele?
Wyniki ADAC
Porównanie ograniczyłem do trzech najlepszych modeli każdej kategorii. Oto jakie wyniki osiągnięto:
Opony letnie
Goodyear EfficientGrip Performance 2 | Continental PremiumContact 6 | Michelin Primacy 4+ | |
---|---|---|---|
Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h) | 37,7 m | 35,9 m | 36,9 |
Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h) | 37,4 m | 34,4 m | 36,7 |
Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning | 80,3 km/h | 80,3 km/h | 83,5 km/h |
Przewidywana żywotność | 65,7 tys. km | 49,7 tys. km | 61,3 tys. km |
Cena w Polsce | 360 zł | 380 zł | 450 zł |
Opony całoroczne
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | Pirelli Cinturato All Season SF2 | Hankook Kinergy 4S² | |
---|---|---|---|
Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h) | 43,2 m | 40,4 m | 42,6 m |
Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h) | 34,7 m | 33,3 m | 35,9 m |
Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning | 79,3 m | 81,0 km/h | 77,7 km/h |
Hamowanie na śniegu (30-0 km/h) | 10,7 m | 12,0 m | 11,4 m |
Przewidywana żywotność | 60,7 tys. km | 33,0 tys. km | 51,5 tys. km |
Cena w Polsce | 390 zł | 500 zł | 330 zł |
Opony zimowe
Continental WinterContact TS 870 | Goodyear UltraGrip Performance 3 | Michelin Alpin 6 | |
---|---|---|---|
Hamowanie na suchym asfalcie (100-0 km/h) | 44,7 m | 44,2 m | 45,5 m |
Hamowanie na mokrym asfalcie (80-0 km/h) | 35,1 m | 35,5 m | 35,4 m |
Prędkość, przy której pojawił się aquaplaning | 84,0 km/h | 83,1 km/h | 77,2 km/h |
Hamowanie na śniegu (30-0 km/h) | 9,9 m | 10,1 m | 10,3 m |
Przewidywana żywotność | 43,8 tys. km | 49,1 tys. km | 53,2 tys. km |
Cena w Polsce | 420 zł | 460 zł | 500 zł |
Wnioski
Opony całoroczne to niewątpliwie kompromisowe rozwiązanie. Trzeba jednak zaznaczyć, że ustępstwa, na jakie musimy pójść, decydując się na takie rozwiązanie, nie są aż tak dotkliwe, jak można byłoby przypuszczać. Najwięcej obaw wzbudza ich zachowanie na śniegu. Z testów ADAC wynika, że najlepsze opony całoroczne były tylko o 8 proc. gorsze na śniegu niż najlepsze zimówki.
Na suchym asfalcie najlepsza z opon całorocznych miała o 12 proc. dłuższą drogę hamowania niż najlepsza opona letnia. Na mokrej nawierzchni różnica wynosiła jednak 3 proc. na korzyść opony całorocznej. Ponadto tylko jedna z opon letnich z czołowej trójki zdołała dorównać którejkolwiek z opon całorocznych z tej samej grupy.
Nie trzeba się obawiać nadmiernego zużywania się opon całorocznych. Według szacunków ADAC ich trwałość może przewyższać niektóre z najlepszych opon sezonowych. Cena także nie jest argumentem przeciw – jest porównywalna do sezonowych, co wzmacnia ich atrakcyjność ekonomiczną.
Czy to oznacza, że opony całoroczne są odpowiednie dla każdego? Z pewnością nie. Istnieje określona grupa kierowców, jak osoby jeżdżące zimą w górach czy pokonujące długie dystanse latem, dla których kilka procent różnicy w przyczepności może być kluczowe. Takie osoby mogą być rozczarowane oponami całorocznymi. Dla tych, którzy najczęściej jeżdżą po mieście lub na terenach równinnych, wysokiej jakości opony całoroczne mogą być świetnym rozwiązaniem.