Ograniczony – Hartge 1M Coupé (2012)

Firm trudniących się tuningiem BMW 1M Coupé jest już całkiem sporo, ale do tej pory wśród nich nie było Hartge. Teraz i ten tuner proponuje pakiet modyfikacji do małego BMW.

Ograniczony – Hartge 1M Coupé (2012)
Olgierd Lachowski

22.03.2012 | aktual.: 07.10.2022 19:26

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kilkanaście lat temu Hartge było zawsze jedną z pierwszych firm, która przedstawiała tuningowe pakiety do nowych modeli BMW. Większość tunerów bawarskich samochodów mogła się uczyć od Hartge. Około 10 lat temu tuner spuścił z tonu i dopiero ostatnio zaczyna być coraz aktywniejszy. Co prawda na modyfikacje do BMW 1M Coupé klienci musieli czekać długo, ale wreszcie się doczekali i dostali całkiem ciekawe dodatki.

Wyglądu 1M Coupé w zasadzie nie trzeba zmieniać, bo auto i tak prezentuje się bardzo atrakcyjnie, ale jeśli ktoś koniecznie chce wyróżniać się spośród innych, to u Hartge może zamówić listwę na pokrywę bagażnika czy dachowy spojler albo końcówki rur wydechowych. I tyle. I to chyba wystarczy.

No, są jeszcze koła. To zestaw z 19-calowymi felgami Ultima, gdzie przednie obręcze mają szerokość 8,0”, a tylne o jeden cal więcej. Opony na kołach kierowanych mają rozmiar 225/35, a na napędowych 255/30.

Obraz

W środku auta inne są nakładki na pedały i dywaniki. Jedne i drugie opatrzono logo tunera.

BMW jest niższe o 30 mm, a to dzięki temu, że zamiast seryjnych sprężyn mechanicy założyli nowe, sztywniejsze.

Kto nie pamięta, temu przypomnę, że pod maską seryjnego BMW 1M Coupé znajduje się 3-litrowy rzędowy 6-cylindrowiec z dwiema turbosprężarkami. Normalnie ma on moc 340 KM przy 5900 obr./min i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. W kwestii mocy jednostki napędowej tuner też ma coś do zaoferowania.

Jak to często bywa w motorach z doładowaniem, tuning obejmuje przede wszystkim wymianę centralnej jednostki sterującej na moduł z nowym oprogramowaniem. Tak też jest w tym samochodzie. Jeśli jednak ktoś wybrał wspomniane wcześniej nowe końcówki rur wydechowych, to może dokręcić do nich cały sportowy „wydech”. Dzięki tym dwóm zmianom silnik BMW ma moc 401 KM przy 5850 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 530 Nm.

Obraz

Większa moc musiała się jakoś przełożyć na osiągi pojazdu. Co prawda sprintu do setki Hartge nie mierzyło, ale do 200 km/h małe coupé rozpędza się w 11,34 s, czyli o ponad 2 s szybciej od seryjnego wozu (czas BMW 1M Coupé do 200 km/h wynosi 13,52 s – pomiar AB Sportscars). Szkoda tylko, że tuner nie zdecydował się zdjąć limitera prędkości i auto nadal jest ograniczone do 250 km/h.

Hartge informuje, że mimo iż silnik jest mocniejszy, zużycie paliwa spadło średnio o 0,5 l na każde 100 km. Moim skromnym zdaniem jest to bardzo mało prawdopodobne, a PR-owcy tunera po prostu szukają klientów wśród osób zrzeszonych w Greenpeace.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N54B30
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 401 KM przy 5850 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 134,61 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 530 Nm przy 2950 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napęd: na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 355 mm, 4-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8,0 x 19” Ultima
  • Koła tylne: 9,0 x 19” Ultima
  • Opony przednie: 225/35 R 19
  • Opony tylne: 255/30 R 19

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1570 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,92 kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Wysokość: 1390 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,34 s
  • Prędkość maksymalna: ograniczona do 250 km/hblock position=\inside6123/block

Źródło: carscoop

Komentarze (0)