Poradniki i mechanikaOdcinkowy pomiar prędkości – jak i gdzie już działa?

Odcinkowy pomiar prędkości – jak i gdzie już działa?

System odcinkowego pomiaru prędkości jest to system kontroli prędkości na odcinkach dróg, gdzie w przeciwieństwie do tradycyjnych fotoradarów liczy się średnia prędkość przejazdu danego odcinka, a nie chwilowa w konkretnym punkcie.

Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinkowy pomiar prędkości
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

13.11.2016 | aktual.: 30.03.2023 11:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

System odcinkowego pomiaru prędkości (dalej zwany OPP) jest oparty o system kamer zawieszonych na dwóch bramkach w odległości zwykle większej niż 1 km. Na bramce wjazdowej kamery rejestrują każdy pojazd i dokładny czas wjazdu. To samo jest powtarzane na drugiej bramce – wyjazdowej.

Z czasu wjazdu i wyjazdu z OPP wyliczany jest czas przejazdu danego odcinka, a następnie średnia prędkość. Jeżeli jest ona niższa lub równa dopuszczalnej – zawsze na odcinkach obowiązuje jedno ograniczenie prędkości – wówczas wyniki są usuwane z pamięci. Jeżeli jest wyższa, wówczas zdjęcie samochodu jest wysyłane do systemu CANARD, gdzie wystawiane jest powiadomienie dla właściciela pojazdu o przekroczeniu prędkości.

Liczy się zatem średnia, a nie chwilowa prędkość na danym odcinku, co w pewnym sensie jest rozwiązaniem bardziej przyjaznym kierowcy, przekraczającemu dopuszczalną prędkość. Może on zwolnić lub na chwilę się zatrzymać i jego średnia będzie poniżej dopuszczalnej, nawet jeżeli wcześniej rażąco naruszył przepisy.

W Polsce finalnie ma być 29 lokalizacji z odcinkowym pomiarem prędkości, ale nie wszystkie jeszcze działają. Aktualnie rejestracja naruszeń prowadzona jest w 18 lokalizacjach, do których należą następujące odcinki:

  • Łuszczów (województwo lubelskie),
  • Karniewo (województwo mazowieckie),
  • Łosiów (województwo opolskie),
  • Zwierki-Zabłudów (podlaskie),
  • Kluki (województwo łódzkie),
  • Kolbuszowa (województwo podkarpackie),
  • Krościenko Wyżne – Iskrzynia (województwo podkarpackie),
  • Lubin (województwo dolnośląskie),
  • Strachówka – Warmiaki (województwo mazowieckie),
  • Gorzyce (województwo śląskie),
  • Gorzyce (województwo śląskie),
  • Wilcza – Nieborowice (województwo śląskie),
  • Radlin (województwo świętokrzyskie),
  • Rybitwy – Polesie (województwo mazowieckie),
  • Szymaki (województwo mazowieckie),
  • Pawłowo (województwo mazowieckie),
  • Szlichtyngowa-Górczyna (województwo lubuskie).
  • Sulechów (województwo lubuskie)

Lista wszystkich działających i niedziałających jeszcze lokalizacji OPP oraz ich dokładne parametry:

Lista lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości
Lista lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości© fot. GITD
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (4)