Nowy odcinek S14 oddany. To fragment zachodniej obwodnicy Łodzi
Od soboty 25 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowego fragmentu drogi ekspresowej S14. Ponad 12-kilometrowy odcinek łączy węzły Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. To część trasy zwanej zachodnią obwodnicą Łodzi.
26.06.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:50
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oddany właśnie fragment S14 powinien poprawić komfort życia mieszkańców okolicznych miejscowości i podnieść poziom bezpieczeństwa drogowego. Pozwoli też skrócić czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę i przyczyni się do zmniejszenia ruchu na wysłużonej drodze krajowej 71.
"Zgodnie z zapowiedziami ukończyliśmy przedostatni odcinek S14. Pozostał jeszcze jeden fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia, który powinien być skończony wiosną przyszłego roku. Łódź stanie się wtedy pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą" - podkreślił podczas uroczystego otwarcia wicepremier Piotr Gliński.
Dodał, że inwestycja zakończyła się już miesiąc temu, lecz nie można było oficjalnie oddać jej do użytku z uwagi na kwestie administracyjne, a konkretnie problemy z uzyskaniem aktualnych map geodezyjnych. "Powinniśmy to skracać i apel do urzędników za to odpowiedzialnych, żeby tego typu dokumenty były wydawane sprawniej, bo wtedy będziemy mogli szybciej korzystać z nowej infrastruktury" - mówił Gliński.
Nowy fragment S14 ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. W ramach projektu kosztującego blisko 630 mln zł, powstało również 17 obiektów inżynierskich i cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71).
Opisywany odcinek S14 jest trzecim spośród czterech zaplanowanych fragmentów trasy. Pierwszy od Łodzi do Dobronia, liczący ponad 15 km, został oddany 10 lat temu. Drugi, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km powstał w 2014 roku. Do finału brakuje ostatniego, 16-kilometrowego fragmentu od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Zgodnie z planem, ma on być gotowy wiosną 2023 roku.
Po zakończeniu budowy, Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą szybkiego ruchu. Blisko 30-kilometrowy odcinek trasy połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8, co jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu autostrada A1 - donosi Polska Agencja Prasowa.