Nowy odcinek S14 oddany. To fragment zachodniej obwodnicy Łodzi
Od soboty 25 czerwca kierowcy mogą korzystać z nowego fragmentu drogi ekspresowej S14. Ponad 12-kilometrowy odcinek łączy węzły Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. To część trasy zwanej zachodnią obwodnicą Łodzi.
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Oddany właśnie fragment S14 powinien poprawić komfort życia mieszkańców okolicznych miejscowości i podnieść poziom bezpieczeństwa drogowego. Pozwoli też skrócić czas przejazdu z Pabianic do Aleksandrowa Łódzkiego co najmniej o połowę i przyczyni się do zmniejszenia ruchu na wysłużonej drodze krajowej 71.
"Zgodnie z zapowiedziami ukończyliśmy przedostatni odcinek S14. Pozostał jeszcze jeden fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia, który powinien być skończony wiosną przyszłego roku. Łódź stanie się wtedy pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą" - podkreślił podczas uroczystego otwarcia wicepremier Piotr Gliński.
Dodał, że inwestycja zakończyła się już miesiąc temu, lecz nie można było oficjalnie oddać jej do użytku z uwagi na kwestie administracyjne, a konkretnie problemy z uzyskaniem aktualnych map geodezyjnych. "Powinniśmy to skracać i apel do urzędników za to odpowiedzialnych, żeby tego typu dokumenty były wydawane sprawniej, bo wtedy będziemy mogli szybciej korzystać z nowej infrastruktury" - mówił Gliński.
Nowy fragment S14 ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny. W ramach projektu kosztującego blisko 630 mln zł, powstało również 17 obiektów inżynierskich i cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71).
Opisywany odcinek S14 jest trzecim spośród czterech zaplanowanych fragmentów trasy. Pierwszy od Łodzi do Dobronia, liczący ponad 15 km, został oddany 10 lat temu. Drugi, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km powstał w 2014 roku. Do finału brakuje ostatniego, 16-kilometrowego fragmentu od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Zgodnie z planem, ma on być gotowy wiosną 2023 roku.
Po zakończeniu budowy, Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą szybkiego ruchu. Blisko 30-kilometrowy odcinek trasy połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8, co jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu autostrada A1 - donosi Polska Agencja Prasowa.