Nowa Mazda 3 - KODO i SKYACTIV [aktualizacja]
Nowa Mazda 3 wyraźnie nawiązuje do innych nowych modeli z gamy japońskiego producenta, czyli 6 i CX-5. Kompakt ma przestronniejsze wnętrze, a do konstrukcji jego podzespołów wykorzystano technologie z serii SKYACTIV.
26.06.2013 | aktual.: 10.10.2022 10:48
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Zdjęcia i broszury z nową Mazdą 3 trafiały do mediów od miesięcy. Okazało się, że szpiegowskie fotografie faktycznie przedstawiały nowy kompakt z Japonii.
Podobnie jak Mazdy 6 i CX-5 kolejna generacja modelu 3 została narysowana zgodnie ze stylem KODO. Kompakt ma charakterystyczny grill z chromowaną poprzeczką biegnącą aż do reflektorów oraz mocno zarysowane błotniki.
Nowa Mazda 3 jest dłuższa od poprzedniczki o 5 mm i mierzy 4465 mm (lub 4460 mm, jeśli nie doliczymy ramek na tablice rejestracyjne). Auto jest niższe o 20 mm (1450 mm) i szersze o 30 mm (1795 mm). Rozstaw osi urósł z 2640 do 2700 mm. Bagażnik ma pojemność 350 l (+ 10 l w stosunku do poprzedniej Mazdy 3).
SKYACTIV-Body to technologia, dzięki której Mazda 3 ma teraz o 30% sztywniejszą karoserię. Z przodu znajdują się kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Mazda 3 będzie mogła zostać wyposażona w felgi w rozmiarze 16 lub 18 cali.
Mimo niżej poprowadzonego dachu nie ubyło przestrzeni nad głowami. Przybyło jej na szerokość na wysokości ramion. Osoby podróżujące z tyłu mogą liczyć na większy komfort dzięki wyższym oparciom kanapy i fotelom przednim zaprojektowanym tak, aby zapewnić więcej miejsca na nogi. Słupek przedni został przesunięty do tyłu o niemal 10 cm, co podobno sprawiło, że poprawiła się widoczność.
W dość spokojnie stylizowanym wnętrzu centralne miejsce zajmuje ekran dotykowy. Mazda wyposażyła model 3 w wyświetlacz HUD. Japoński kompakt może mieć na pokładzie szereg systemów, w tym: automatycznej zmiany świateł z drogowych na mijania, ostrzegający przed nieplanowaną zmianą pasa ruchu czy informujący o pojazdach w martwym polu.
Działający do 30 km/h układ Smart City Brake Support w razie wykrycia przeszkody sam zacznie hamować. Mazdę 3 będzie też można wyposażyć w tempomat z radarem.
W gamie silnikowej auta (przynajmniej w USA, bo tej wersji dotyczy informacja prasowa) znajdą się trzy jednostki benzynowe (SKYACTIV-G) i jedna wysokoprężna (SKYACTIV-D). Podstawowym motorem będzie benzyniak 1,5 rozwijający 100 KM i 150 Nm. Kolejny jest silnik 2,0 w dwóch wersjach: 120 KM i 210 Nm lub 165 KM i 210 Nm. Wariant mocniejszy wykorzystuje system odzyskiwania energii i-ELOOP.
Jedyny diesel ma pojemność 2,2 l. Jego moc to 150 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 380 Nm. Słabszy silnik benzynowy i jednostka wysokoprężna mogą współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-stopniową przekładnią automatyczną. Pozostałe motory będą występowały tylko w połączeniu ze skrzynią ręczną.
[aktualizacja 27 czerwca]
Mazda opublikowała szereg filmów prezentujących jej nowy model kompaktowy. Producent potwierdził, że w ofercie będzie także wersja sedan. W Japonii pojawi się odmiana hybrydowa. Nie wiadomo czy trafi ona na inne rynki.
All New 2014 Mazda3
Mazda3 Heritage
New 2014 Mazda3 Design
[aktualizacja 6 lipca]
Mazda 3 zadebiutowała tego samego dnia w kilku miastach świata, w tym w Nowym Jorku, Melbourne, Stambule, Petersburgu, Kolonii i Londynie. Poniżej zamieściliśmy filmy z prezentacji japońskiego kompaktu, dzięki którym możecie przyjrzeć się szczegółom samochodu.