Lista 100 najlepszych miast dla kierowców na świecie. Warszawa daleko w tyle

W dobie korków i stale zaostrzanych przepisów coraz mniej miast na świecie można określić mianem przyjaznych dla kierowców. Mimo to jest jeszcze kilka miejsc, gdzie jeździ się przyjemnie. Jak wynika z raportu uwzględniającego 100 największych światowych aglomeracji, Warszawa do nich nie należy.

Korki drogowe stanowią największy problem dużych aglomeracji na całym świecie.
Korki drogowe stanowią największy problem dużych aglomeracji na całym świecie.
Źródło zdjęć: © Wojciech Strozyk/REPORTER/East News
Aleksander Ruciński

15.11.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:22

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nie oszukujmy się - jazda samochodem po większości miast nie należy do przesadnie przyjemnych doświadczeń. Wystarczy wyjechać na ulice w godzinach szczytu, aby się o tym przekonać. Duże aglomeracje borykają się głównie z problemem korków drogowych i brakiem wystarczającej liczby miejsc do parkowania.

Nie brakuje też miejsc, w których do korzystania z własnych czterech kółek zniechęcają koszty wynikające z cen paliw, podatków drogowych czy opłat za parkowanie. Gdzie indziej natomiast problemem jest słaby poziom bezpieczeństwa wynikający z niskiej kultury technicznej i braku poszanowania przepisów.

W jakich miejscach powinniśmy spodziewać się największych kłopotów? Które miasta są najprzyjaźniejsze kierowcom i jak na tle innych aglomeracji wypada nasza stolica? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w raporcie przygotowanym na zlecenie brytyjskiej firmy Mister Auto, będącej dystrybutorem części samochodowych.

W raporcie uwzględniono 100 największych miast na świecie, które zbadano w trzech głównych kategoriach. To infrastruktura, bezpieczeństwo i koszty, zawierające liczne podkategorie. Na liczbę punktów przyznanych danemu miastu wpłynęły m.in. takie czynniki jak liczba samochodów na liczbę mieszkańców, częstotliwość występowania zatorów drogowych, średni wiek pojazdów, średnia prędkość jazdy, jakość dróg, ceny paliw i podatków drogowych czy śmiertelność w wypadkach drogowych.

Miastem najbardziej przyjaznym kierowcom okazało się kanadyjskie Calgary. Tuż za nim uplasował się Dubaj, a na trzecim miejscu kolejne miasto z Kanady - Ottawa. Według twórców raportu najgorzej jeździ się natomiast w indyjskim Mubaju i Kalkucie oraz mongolskim Ułan Bator. Poniżej przedstawiamy po 10 miast z początku i końca stawki:

Miasta najbardziej przyjazne kierowcom

  1. Calgary (Kanada)
  1. Dubaj (ZEA)
  1. Ottawa (Kanada)
  1. Berno (Szwajcaria)
  1. El Paso (USA)
  1. Vancouver (Kanada)
  1. Göteborg (Szwecja)
  1. Dusseldorf (Niemcy)
  1. Bazylea (Szwajcaria)
  1. Dortmund (Niemcy)

Miasta najmniej przyjazne kierowcom

  1. Moskwa (Rosja)
  1. Rio de Janeiro (Brazylia)
  1. Meksyk (Meksyk)
  1. Sao Paulo (Brazylia)
  1. Bogota (Kolumbia)
  1. Karaczi (Pakistan)
  1. Lagos (Nigeria)
  1. Kalkuta (Indie)
  1. Ułan Bator (Mongolia)
  1. Mumbaj (Indie)

Polacy nie mają powodów do zadowolenia. Warszawa to jedyne polskie miasto w zestawieniu i zajęła 80. miejsce, plasując się pomiędzy Rzymem i Neapolem. Pocieszeniem jest fakt, że żadna z europejskich stolic (poza formalnie niebędącym stolicą Bernem) nie została oceniona wysoko. Najlepszy rezultat w tej kategorii uzyskał austriacki Wiedeń sklasyfikowany na 17. pozycji i szwedzki Sztokholm, który zajął 18. miejsce.

Szczegółowe wyniki wraz z podziałem na wszystkie kryteria oraz informacje dotyczące metodologii przeprowadzonych badań znajdziecie na stronie rankingu.

Komentarze (7)