Prosty błąd przy parkowaniu. Chodzi o automatyczną skrzynię
Korzystanie z automatycznej skrzyni biegów jest zazwyczaj łatwiejsze niż z manualnej, ale nie oznacza to braku niespodzianek. Jedna chwila nieuwagi może skutkować problemami.
17.01.2025 13:29
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Położenie P w automatycznej skrzyni biegów blokuje przekładnię i używane jest po zakończeniu jazdy przed wyłączeniem silnika. Instrukcje obsługi oraz liczne poradniki przestrzegają, że pozostawienie auta na P, zwłaszcza na wzniesieniu, powinno być poprzedzone zaciągnięciem hamulca postojowego. W przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia elementu blokującego ze względu na dużą siłę działającą na ten element.
Choć takie uszkodzenia są rzadkie i wynikają zazwyczaj z naprawdę ekstremalnych sytuacji, w normalnym użytkowaniu są praktycznie niemożliwe. Mechanik Marcin Albricht Wiśniewski z warsztatu Chester&Wasyl Garage przyznaje, że w jego karierze tylko raz spotkał się z takim przypadkiem.
W praktyce największym problemem może być zablokowanie dźwigni pod wpływem obciążenia. Po uruchomieniu silnika przesunięcie jej z pozycji P na R może wymagać większej siły. Szczególnie uciążliwe może być to w przypadku pojazdów z elektronicznym drążkiem, gdzie nachylenie drogi może uniemożliwić przestawienie z położenia P bez pomocy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mechanik ostrzega, że w takim przypadku konieczne może być delikatne pociągnięcie samochodu w kierunku wzniesienia lub podniesienie osi napędowej. Ważne jest, aby czynić to ostrożnie, aby nie doszło do przeciwnych naprężeń.
Osoby korzystające z automatycznej skrzyni biegów często zapominają o używaniu hamulca postojowego. O ile na płaskim terenie to nie jest problemem, tak na wzniesieniach jego użycie jest kluczowe. Po zatrzymaniu samochodu i trzymając nogę na pedale hamulca, należy najpierw zaciągnąć ręczny hamulec, a dopiero potem przełączyć skrzynię na P.
Zalecane jest też zawsze używać pozycji P, gdy pojazd jest nieruchomy. Włączenie w czasie staczania się może uszkodzić element blokujący, co zwiększa ryzyko awarii bardziej niż postój na zboczu.