Najbardziej kwadratowe auta miejskie nowego milenium
W latach 70. ubiegłego wieku amerykańskie auta wyglądały tak, jakby były zaprojektowane od ekierki. Jak się jednak okazuje, trend kwadratowych pojazdów nadal jest obecny, tym razem jednak w nieco innej formie w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Przyjrzyjmy się bliżej kwadratowym mieszczuchom.
02.11.2011 | aktual.: 12.10.2022 12:57
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nissan Cube
Trzecia generacja tego małego miejskiego auta japońskiego producenta została zaprezentowana na targach motoryzacyjnych w Los Angeles w 2008 roku. Jak sama nazwa wskazuje, Cube, czyli kostka, pomimo wygładzonych krawędzi nadal wygląda jakby był stworzony z dwóch sześcianów.
Sympatycznie wyglądający Cube trafił na polski rynek w czerwcu 2010 roku, jednak nie znajdziemy go ani na stronie internetowej, ani w ofercie Nissana. Samochód mimo bogatego wyposażenia i atrakcyjnej ceny nie cieszył się zbytnią popularnością. Ci nieco bardziej dociekliwi mogą szukać egzemplarzy sprowadzanych pojedynczo przez dilerów.
Suzuki Wagon R+
W 2008 roku na japońskim rynku miała miejsce premiera czwartej generacji Suzuki Wagon R+, który sprzedawany jest w sportowej wersji pod nazwą Stingray. W porównaniu do poprzedniej generacji Wagon R+ zauważyć można nieco większe przednie drzwi, które optycznie jeszcze bardziej zmniejszają koła.
Suzuki Wagon R+ jest bliskim krewnym Opla Agili, która jednak ewoluowała w zupełnie inny sposób. Pod maską Suzuki pracuje jednostka o pojemności 660 cm[sup]3[/sup], która w zależności od wersji generuje nawet 64 KM.
KIA Soul
KIA Soul została pokazana po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2008 roku. Już wtedy stylistyka auta zebrała pozytywne recenzje. Podobnie jak reszta modeli w tym zestawieniu KIA przypomina sześcian z doklejoną maską oraz zeszlifowanymi krawędziami, jednak prezentuje się naprawdę nieźle.
Auto jest dostępne w polskich salonach już od 49 500 zł. W zamian za to dostajemy pojazd w najuboższej wersji wyposażenia M z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l, który produkuje 124 KM. Automatyczna skrzynia wymaga 6000 zł dopłaty, podobnie zresztą jak 128 konny turbodiesel 1,6 CRDi.
Daihatsu Materia
W styczniu 2011 roku Daihatsu ogłosiło, że przed końcem 2013 roku wycofa się całkowicie z europejskiego rynku. Mimo tego od 2006 roku w wybranych krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, nadal dostępny jest model Materia, będący autem bliźniaczym dla Sciona xB, ponieważ właścicielem Daihatsu także jest Toyota.
Auto dostępne jest z czterocylindrowymi silnikami o pojemnościach 1,3 l. lub 1,5 l. Moc może być przekazywana na przednią lub na obie osie. Najmocniejsza wersja Materii, czyli silnik 1,5 o mocy 101 KM, rozpędza auto do pierwszej setki w 11 sekund i zapewnia prędkość maksymalną 164 km/h.
Poza Scionem xB modelami bliźniaczymi dla Materii są także Toyota bB oraz Subaru Dex.
Honda Element
Produkcja Hondy Element wystartowała w 2002 roku, a wraz z rozpoczęciem się tego roku została ona zatrzymana. W tym okresie tylko w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, gdzie dostępny był ten model, sprzedano łącznie około 325 000 egzemplarzy Hondy Element.
Crossover, który miał rywalizować z mniejszymi SUV-ami oraz autami z nadwoziem kompakt, dostępny był w wersji z napędem na przednią oś oraz z napędem na obie osie. W 2007 roku Honda zaprezentowała wersję Street Cruiser, która wygląda jeszcze bardziej atrakcyjnie i wybierana była przez młodszych kierowców.
Scion xB
Scion to firma produkująca samochody na rynek Stanów Zjednoczonych, którą w 2002 roku powołała do życia Toyota. Do tej pory najsłynniejszym pojazdem sprzedawanym ze znaczkiem Sciona jest model xB.
Kwadratowy mieszczuch sprzedawany jest z pięciodrzwiowym nadwoziem. Pierwsza generacja tego modelu dostępna była na rynku w latach 2003-2007, a druga generacja jest już z nami od 2007 roku. Pomimo nieco ciekawszej stylistyki poszczególnych elementów, xB nadal pozostał kwadratowym autkiem, które dostępne jest z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,5, 1,8 oraz 2,4 l.
Suzuki Alto Lapin
Suzuki Alto Lapin zadebiutowało na rynku w 2002 roku. W tym zestawieniu auto wyróżnić się może od konkurencji stylistyką, która utrzymana jest w stylu retro. W 2008 roku pojawiła się druga generacja tego modelu, która podobnie jak poprzednik dostępna jest tylko w Japonii.
Małe Suzuki można kupić jedynie z pięciodrzwiowym nadwoziem. Alto Lapin waży od 780 do 850 kg i w zależności od wersji dostępne jest z czterobiegowym automatem lub z pięciobiegową manualną przekładnią w przypadku turbodoładowanej jednostki napędowej.
Daihatsu Move Conte
Daihatsu Move Conte to wariacja nadwoziowa na temat Daihatsu Move, a więc pięciodrzwiowego miejskiego malucha, który mierzy 3395 mm długości, waży 850 kg i w najmocniejszej wersji legitymuje się mocą 64 koni mechanicznych.
Daihatsu wpadło jednak na pomysł żeby pozwolić swoim stylistom popuścić wodzy fantazji i zaszaleć z wariacjami na temat tego autka. Tak właśnie powstała kwadratowa wersja nazwana Move Conte będąca bliźniakiem Toyoty Pixis. Co ciekawe, poza kwadratowym Move Conte Daihatsu oferuje jeszcze wersję Move Latte z charakterystycznie zaokrąglonym nadwoziem.