Nagonka nic nie zmieniła. Wielkie SUV‑y sprzedają się coraz lepiej
W 2023 roku SUV-y stanowiły aż 51 proc. całego europejskiego rynku motoryzacyjnego. Największy skok zanotowała zaś sprzedaż największych modeli, które w ostatnim czasie znalazły się na cenzurowanym.
08.02.2024 | aktual.: 08.02.2024 19:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nie ma chyba drugiego budzącego tak ogromne emocje typu aut, jak SUV-y i crossovery. Te typy nadwozia w ciągu zaledwie kilku lat na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku zdobyły gigantyczną popularność, którą są w stanie utrzymywać już od naprawdę długiego czasu.
Mimo że w ostatnich miesiącach tworzy się wokół nich wiele kontrowersji — przede wszystkim, jeśli chodzi o przestrzeń miejską — słupki sprzedaży wydają się nie oddawać tych nastrojów. Wręcz przeciwnie, właśnie padł kolejny imponujący rekord.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Według informacji centrum Dataforce, które zajmuje się analizowaniem rynku motoryzacyjnego, auta typu SUV stanowiły większość kupowanych w Europie samochodów. Sprzedano je w nakładzie aż 6,63 mln egzemplarzy, co jest wzrostem względem 2022 r. o 19 proc. Ogólnie zaś SUV-y stanowiły aż 51 proc. całego rynku motoryzacyjnego na Starym Kontynencie.
Jeżeli zajmiemy się dokładnym podziałem na konkretne segmenty, rozbić musimy samą kategorię SUV-ów. Nawet w takim przypadku jednak mamy do czynienia z dominacją. Same tylko modele łapiące się według statystyk Dataforce do rubryki "mały SUV" (2,159 mln egz.) i "kompaktowy SUV" (1,904 mln egz.) to pierwsze dwie pozycje rankingu.
Europejczycy chcą wielkich SUV-ów. Zmiany przepisów i decyzje miast położą temu kres?
W 2023 r. w siłę urósł każdy segment, lecz żaden z nich nie zbliżył się nawet do wyników wykręcanych przez SUV-y. Najgorzej radzą sobie miniauta, czyli segment A. Wzrost tylko o 3,1 proc. i niemal 700 tys. sprzedanych egzemplarzy to wynik mierny. Nie lepiej wygląda sytuacja segmentu B. Owszem, to trzecia najpopularniejsza grupa aut, lecz wzrost sprzedaży również jest niewielki (1,73 mln egz.; +6,4 proc.).
Największa zmiana to jednak wzrost popularności tych największych pod kątem rozmiarów modeli:
- Średnie SUV-y Premium – 844 tys. egzemplarzy; +31 proc.
- Kompaktowe SUV Premium – 721 tys. egzemplarzy; +27 proc.
- Średnie i duże SUV-y – 668 tys. egzemplarzy; +25 proc.
Tymczasem dane te opublikowane zostały w momencie, gdy w tle Paryż przegłosował trzykrotne podniesienie opłat parkingowych dla samochodów z masą własną powyżej 1600 kg (2000 kg dla aut elektrycznych). Inne miasta również zaczynają patrzeć krzywo na ogromne modele, które pod kątem wymiarów są żywcem wyjęte z Ameryki Północnej i nie są stworzone dla wąskich uliczek europejskich miast. Na razie jednak konsumentom zbytnio to nie przeszkadza.
Czy takie regulacje, jak te z Paryża, wpłyną w jakimś stopniu na sprzedaż większych modeli? Cóż, warto w tym celu obserwować rynek. W 2023 r., mimo że głosy dotyczące realnego wpływu SUV-ów na komfort życia w aglomeracjach stawały się coraz głośniejsze, tendencja była dokładnie odwrotna.