Mordercza walka Forda Rangera Raptora nowej generacji w rajdzie Baja 1000

Ford przygotował niezwykle konkurencyjnego, wyczynowego Rangera Raptora nowej generacji, gotowego do wygrywania najtrudniejszych rajdów terenowych. Pierwszym sprawdzianem był Rajd Baja 1000. Ranger Raptor nowej generacji ukończył te zawody w 26 godzin, 21 minut i 39 sekund, zajmując pierwsze miejsce wśród pojazdów seryjnych.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

21.12.2022 16:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

  • Wyczynowy Ford Ranger Raptor[1] nowej generacji powstał dzięki wspólnemu wysiłkowi działu Ford Performance oraz współpracujących z nim firm.
  • Barwy zaprezentowane podczas Rajdu Baja 1000 nawiązują do bogatego dziedzictwa wcześniejszych sportowych modeli Forda i do języka graficznego marki. W malowaniu wykorzystano oklejenie Fractal Graphics, które jest oferowane do Rangera Raptora nowej generacji jako wyposażenie opcjonalne.
  • Ford Ranger Raptor nowej generacji – jako samochód seryjny startujący w Rajdzie Baja 1000 – po zwycięstwie powrócił na kołach do bazy w Kalifornii.

Ranger Raptor nowej generacji jest globalnym dziełem Ford Performance, przygotowanym wspólnie z firmą Kelly Racing w Australii. Następnie został przewieziony do Stanów Zjednoczonych, gdzie Ford Performance przeprowadził dalsze prace rozwojowe i końcowe testy we współpracy z firmami Lovell Racing i Huseman Engineering. Samochód rajdowy został ukończony w zaledwie 10 tygodni, od startu prac do pierwszych zawodów.

– Projekt graficzny i malowanie Rangera Raptora przywodzi na myśl skojarzenia z barwami wojennymi – powiedział Kirby Masterman, stylista z Ford Australia. – Wzięliśmy oklejenie Fractal Graphics oferowane do tego modelu i rozszerzyliśmy je na całe nadwozie pick-upa. Odważnie wykorzystaliśmy to, co klienci mogą kupić w salonie. Przy czym nawet w wersji wyczynowej Ranger Raptor pozostaje autem mocno zbliżonym z wyglądu do modelu produkcyjnego i zależało nam na tym, aby zachować to podobieństwo – dodał Masterman.

– Uważam jednak, że malowanie wyczynowego Rangera Raptora zostało ukończone dopiero po rajdzie, kiedy jego nadwozie przyjęło na siebie uderzenia kamieniami oraz błoto i kurz. Właśnie wtedy nasz projekt był skończony – zakończył Masterman.

Start w Rajdzie Baja był zarówno powrotem do rywalizacji dla modelu Ranger, jak i debiutem w sportach motorowych Rangera Raptora nowej generacji. Była to również premiera w off-roadowym sporcie motorowym dla paliwa Shell Low Carbon Fuel, które przez cały czas napędzało Rangera Raptora nowej generacji.

Zespół rajdowy, kierowany przez legendę Baja, Curta Leduca, składał się z czterech załóg kierowca/pilot: Brada i Byama Lovellów (Lovell Racing), Jasona Huttera i Paula Blangsteada (Fire Guys Racing), Lorena Healy’ego i Erica Davisa (Fun-Haver Off-Road) oraz Andy’ego i Danny’ego Brownów z ARB, którzy doprowadzili pick-upa do mety na 1 miejscu wśród samochodów seryjnych i 83 miejscu w klasyfikacji generalnej z 276 pojazdów.

– Wysłaliśmy autentycznie fabryczny pojazd na Rajd Baja 1000, mając pewność – już podczas testów – że auto będzie niezwykle konkurencyjne. Należy pamiętać, że Baja to najtrudniejszy, nieprzerwanie terenowy, rajd na świecie, a my ukończyliśmy go bez nawet przebitej opony. Nie mieliśmy żadnych nieplanowanych postojów, a kiedy dojechaliśmy do mety, po prostu wróciliśmy na kołach do Kalifornii. Dla mnie jest to kwintesencja hasła "Built Ford Tough" — powiedział Justin Capicchiano, szef działu samochodów sportowych i wyczynowych w Ford Australia.

[1] – Wyczynowy Ford Ranger Raptor nie jest oferowany w sprzedaży.