TestyMazdaMazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - test, opinia, spalanie, cena

Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - test, opinia, spalanie, cena

Segment B to przede wszystkim samochody nieduże i przystępne cenowo. Królują zarówno we flotach, jak i w naszych garażach. Nowa Mazda 2 pokazuje, że w tym segmencie można zrobić także auto klasy premium.

Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - test, opinia, spalanie, cena
Źródło zdjęć: © fot. Mariusz Zmysłowski © 2015
Mariusz Zmysłowski

23.12.2015 | aktual.: 28.03.2023 16:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - test, opinia

Mazda 2 to kolejne po już nie tak młodym Renault Clio auto, którego wygląd wnosi coś świeżego do segmentu B. Nadwozie nie jest ciosane toporem, przeciwnie, ma bardzo zgrabnie, płynnie poprowadzone kształty, które nadają mu zaskakująco muskularnego jak na tak mały wóz wyglądu. Wśród moich ulubionych elementów stylistyki tego wozu jest kapitalnie poprowadzona chromowana ramka grilla, która wbija się w reflektory, okala diodowym paskiem centralną część i kończy się w narożniku niczym ostrze sztyletu. Front tego samochodu jest niebem perfekcjonistów – wszystko ma tutaj doskonałe proporcje i sprawia wrażenie umiejscowionego idealnie na swoim miejscu.

Dwójka wygląda z przodu bardzo agresywnie. Duży grill i ostro narysowane światła są mocna stroną stylistyki tej części auta.
Dwójka wygląda z przodu bardzo agresywnie. Duży grill i ostro narysowane światła są mocna stroną stylistyki tej części auta.© fot. Mariusz Zmysłowski © 2015

Pokusiłbym się o stwierdzenie, że włoscy styliści Alfy Romeo, gdyby tworzyli następcę MiTo, mieliby nie lada zadanie by zbudować samochód o tak dobrych proporcjach i seksownych kształtach, dzięki który mógłby bez kompleksów stanąć obok Mazdy 2. Ten samochód naprawdę się udał pod względem wyglądu i to nie tylko zewnętrznego.

Również kabina Dwójki została ładnie naszkicowana, a później przeniesiona do rzeczywistości bez szczególnych cięć w wykonaniu księgowości. Naturalnie, egzemplarz, który widzicie na zdjęciach jest dobrze wyposażony, co również ma niemały wpływ na wygląd jego wnętrza. Na tym tez polega geniusz tego samochodu. Podstawowa wersja jest wyraźnie droższa od wielu konkurentów, ale jest już w standardzie bogato wyposażona – nie brakuje jej nic, by stanowić komfortowy środek transportu. Wystarczy jednak dołożyć około 20 tys. zł, by z tego samego samochodu zrobić segment premium. Powiecie – dużo, owszem, to niemała kwota – stanowi znaczną część ceny bazowej Dwójki. Jednak by dostać takie wykonanie w Audi, trzeba wejść na pułap wyraźnie wyższy niż w Maździe.

Zgrabne kształty podkreśla świetny lakier Soul Red.
Zgrabne kształty podkreśla świetny lakier Soul Red.© fot. Mariusz Zmysłowski © 2015

Delikatna, bardzo przyjemna w dotyku skóra kryje nie tylko kierownicę i fotele, ale również drzwi i część deski rozdzielczej. Wewnątrz dwójki nie brakuje też aluminium, a tam, gdzie Mazda wykorzystała tworzywo sztuczne, wybrała materiał wysokiej jakości, który bardzo dobrze spasowała. Wnętrze tego wozu sprawia, że naprawdę czujemy się jak w samochodzie z wysokiej półki cenowej.

Mazda zadbała także o dobrą ergonomię swojego przedstawiciela w segmencie B. Zegary są duże i czytelne, co nie jest takie oczywiste we współczesnych samochodach. Wszystkie instrumenty są w tych miejscach, w których ich szukamy. Na wyróżnienie zasługuje też obsługa systemu multimedialnego, która odbywa się za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym. Jedynym zgrzytem jest dobór koloru kontrolki tempomatu, bardzo dobrego swoją drogą, bo działającego od niskich prędkości. Ma ona kolor pomarańczowy. Przez to wygląda jak kontrolka awaryjna, co przeszkadza, gdy kątem oka w nocy widzimy, że na desce rozdzielczej świeci się coś, co wygląda na ostrzeżenie.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski © 2015

Mazda 2 zaskakuje nie tylko jakością wykonania, ale także dostępnym wyposażeniem. W tym samochodzie po raz pierwszy w tym segmencie spotkałem się z wyświetlaczem przeziernym. HUD w Dwójce wyświetlany jest na wysuwanej płytce. Podobne rozwiązanie stosuje też Citroën i Peugeot, co nie jest tak dobre jak odbijanie wyświetlanego obrazu na szybie. To drugie rozwiązanie znajdziemy w BMW. Mimo, że nie jest to idealny typ HUD-u, i tak ułatwia on jazdę w znacznym stopniu. Dzięki niemu niemal wcale nie musimy zerkać na zegary za kierownicą.

Dobrym dopełnieniem tego zestawu jest silnik benzynowy Mazdy. Mój egzemplarz testowy Dwójki dostał 1,5-litrowy motor benzynowy rozwijający 115 KM. Dla samochodu ważącego okrągłą tonę to moc znacznie ponad potrzeby. Mazda 2 z tym motorem jest bardzo dynamiczna, ale też oszczędna. W trasie można zejść ze zużyciem do poziomu 4,5 l/100 km. Równie istotna jest kultura pracy tej jednostki. 1,5-litrowy silnik jest zaskakująco cichy. Pracuje na tyle dyskretnie, że można nie zorientować się, kiedy system start-stop wyłączył motor dla oszczędności.

Duże zegary, ładnie zaprojektowana deska rozdzielcza - styliści spisali się na medal.
Duże zegary, ładnie zaprojektowana deska rozdzielcza - styliści spisali się na medal.© fot. Mariusz Zmysłowski © 2015

Komfortowa praca silnika idzie w parze z dobrze zestrojonym zawieszeniem, które nieźle wybiera nierówności, zapewniając bardzo dobre warunki do jazdy całemu kompletowi pasażerów. Tych na pokład możemy zabrać teoretycznie czwórkę, jednak trzecia osoba, siedząca pośrodku kanapy nie będzie miała szczególnie dużo miejsca – to nic nowego w aucie tego segmentu. Zaskakująco dużo miejsca mają za to osoby siedzące na skrajnych miejscach. Za przednimi fotelami nawet dorośli nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Problematyczny może być jedynie nisko poprowadzony sufit.

Mazda 2 już w standardzie jest dobrze wyposażona. Ma komplet poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane wszystkie szyby i wiele innych dodatków. Taki egzemplarz kosztuje 53 400 zł. Auto, które widzicie na zdjęciach to wydatek równy około 76 tys. zł. W kwestii wspomnianego wysokiego standardu wykonania wnętrza kluczowe znaczenie miał tu nie tylko poziom wyposażenia SkyPassion, ale także pakiet wnętrza Off White, który obejmuje wykończenie jasną skórą z czerwonymi dodatkami. Doskonale grają z nimi opcjonalne dywaniki z czerwonymi pasami.

Obraz
© fot. Mariusz Zmysłowski © 2015

Mazda 2 kosztuje sporo, ale to nie znaczy wcale, że jest droga. Jest wyceniona proporcjonalnie do jakości wykonania i standardowego wyposażenia. Dwójka nie stanie się raczej królem polskiego segmentu B, ale ze pewnością każdy, kto się na nią zdecyduje, będzie zadowolony ze swojego wyboru.

PLUSY:

Atrakcyjny wygląd

Wysoka jakość wykonania

Cichy i mocny silnik

Bogate wyposażenie już w standardzie

Sporo miejsca na nogi z tyłu

Dobra ergonomia, wygodne sterowanie multimediami

MINUSY:

Mało miejsca nad głowami

Kontrolka tempomatu w niefortunnym kolorze

Ogólna ocena samochodu:

[stars]8[/stars]

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/26]

Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion - dane techniczne, spalanie, cena

Testowany egzemplarz:Mazda 2 1.5 115 KM SkyPassion

Silnik i napęd:

Układ i doładowanie:R4 
Rodzaj paliwa:Benzyna 
Ustawienie:Poprzecznie 
Rozrząd:DOHC 16V 
Objętość skokowa:1496 cm3 
Moc maksymalna:115 KM przy 6000 rpm 
Moment maksymalny:148 Nm od 4000 rpm 
Objętościowy wskaźnik mocy:77 KM/l 
Skrzynia biegów:6-biegowa, manualna 
Typ napędu:Na przednie koła (FWD) 
Hamulce przednie:Tarczowe, wentylowane 
Hamulce tylne:Bębnowe 
Zawieszenie przednie:Kolumna typu MacPhersona 
Zawieszenie tylne:Belka skrętna 
Układ kierowniczy:Zębatkowy, wspomagany elektrycznie 
Średnica zawracania:9,8 m 
Koła, ogumienie przednie:185/60 R16 
Koła, ogumienie tylne:185/60 R16 

Masy i wymiary:

Typ nadwozia:Hatchback 
Liczba drzwi:5 
Masa własna:1000 kg 
Długość:4060 mm 
Szerokość:1695/1983 mm z lusterkami/bez lusterek 
Wysokość:1495 mm 
Rozstaw osi:2570 mm 
Rozstaw kół przód/tył:b.d. 
Pojemność zbiornika paliwa:44 l 
Pojemność bagażnika:280-950 l 

Specyfikacja użytkowa:

Ładowność maksymalna:510 kg 

Osiągi:

 Katalogowo:Pomiar własny:
Przyspieszenie 0-100 km/h:8,7 s 
Prędkość maksymalna:200 km/h 
Zużycie paliwa (miasto):6,4 l/100 km7,4 l/100 km
Zużycie paliwa (trasa):4,1 l/100 km4,5 l/100 km
Zużycie paliwa (mieszane):4,9 l/100 km 
Emisja CO2:115 g/km 
Test zderzeniowy Euro NCAP:4 gwiazdki 

Cena:

Testowany egzemplarz:ok. 76 tys. zł 
Model od:53 400 zł (SkyGO) 
Wersja silnikowa od:67 900 zł (SkyPASSION) 
Wyposażenie:
Wybrane wyposażanie testowanej wersji:Standardowe:Opcjonalne:
Dodatki stylistyczne nadwozia:Przyciemniane tylne szyby boczne i tylna, przedni grill z wykończeniem Piano Black, ozdobna końcówka układu wydechowegoLakier metaliczny trójwarstwowy Soul Red (2600 zł)
Dodatki stylistyczne wnętrza:Skórzana kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów, dźwignia hamulca recznegoPakiet wnętrza Off White (3000 zł), dywaniki welurowe Premium (290 zł)
Koła i opony:Felgi aluminiowe 16-calowe, wzór 154, Gun Metallic-
Komfort:Elektrycznie sterowane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, regulowana wysokoć fotela kierowcy, centralny zamek, klimatyzacja automatyczna, komputer pokładowy, podgrzewane lusterka boczne, tempomat z ogranicznikiem prędkości, czujnik deszczu, czujnik zmierzchu, podgrzewane fotele przednie, czujniki parkowania z tyłu, przednie reflektory LED z autopoziomowaniem, diodowe światła do jazdy dziennej, elektrycznie składane lusterka boczne-
Bezpieczeństwo:Przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtynowe poduszki powietrzne dla obu rzedów, mocowania ISOFIX na tylnej kanapie (x2), zestaw naprawczy, system ostrzegania przed niezamierzona zmiana pasa ruchu, system wspomagania hamowania i zmniejszający ryzyko kolizji przy małej prędkościPakiet Safety: monitorowanie martwego pola, monitorowanie ruchu poprzecznego przy cofaniu, automatyczne przełaczanie świateł drogowych na mijania, wyswietlacz przezierny (HUD), zaawansowany system dostępu bezkluczykowego (3000 zł)
Multimedia:Gniazdo USB, AUX, zestaw głośnomówiący Bluetooth ze sterowaniem przyciskami na kierownicy, wyświetlacz 7-calowy dotykowy, system rozrywki MZD Connect, pokrętło wielofunkcyjne, dodatkowy port USB, dodatkowe 2 głosniki, odtwarzacz CD-
Mechanika:System automatycznego wyłączania silnika na postoju-
Komentarze (55)