Marki, których samochody najczęściej mają problemy ze skrzynią biegów
Dla nabywców używanych aut szczególną wagę ma bezawaryjność. Im ważniejszy podzespół, tym wyższe koszty naprawy, a skrzynia biegów to po silniku jeden z kluczowych podzespołów. W autach których marek ten element zawodzi najczęściej?
04.05.2019 | aktual.: 28.03.2023 11:07
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Brytyjska firma Warranty Direct na podstawie 50 tys. polis pokrywających koszty napraw samochodów liczących sobie od 3 do 8 lat stworzyła rankingi określające awaryjność ważnych podzespołów w samochodach najpopularniejszych producentów.
W przypadku tabeli dotyczącej skrzyń biegów pod uwagę brano m.in. awarie mechanizmu zmiany biegów, sprzęgła, pompy hydraulicznej, przewodów ciśnieniowych, zębatek, a także elementów mechatronicznych.
W przypadku każdej z marek określono, ile procent spośród zgłoszonych awarii dotyczyło skrzyni biegów. Oto dziesięć marek, które w brytyjskim zestawieniu osiągnęły najgorsze wyniki.
10. Hyundai - 7,09 proc.
Koreańska marka kilka lat temu zaczęła na poważnie konkurować z europejskimi producentami, a dziś śmiało dołącza do czołówki producentów oferujących proekologiczne rozwiązania. Jak jednak pokazują doświadczenia brytyjskiej firmy, w przypadku kilkuletnich samochodów Hyundai Kona trzeba uważać na skrzynię biegów.
9. Seat - 7,10 proc.
Hiszpańska marka należąca do Volkswagena ma w Polsce liczne grono zagorzałych zwolenników, dla których samochody Seata stanowią połączenie iberyjskiego poczucia wolności z rygorem niemieckiej techniki. Cóż, okazuje się, że to drugie może czasem zawieść.
Być może obecność Seata w tym zestawieniu to po części wina samych kierowców, którzy przekonani przez reklamy, że zasiadają w sportowych maszynach, obchodzą się z nimi tak, jakby Ibiza czy Leon rzeczywiście nimi były.
8. Honda - 7,67 proc.
Obecność Hondy na liście z pewnością zaniepokoi liczne w Polsce grono sympatyków tej marki. Wszak powszechnie uważa się, że samochody z Kraju Kwitnącej Wiśni pod względem bezawaryjności są wzorem dla producentów z innych państw. Niestety nie tym razem.
Honda oferuje w swych samochodach manualne, automatyczne i bezstopniowe przekładnie. W Europie, poza NSX-em i Civikiem w odmianie Type R, Honda nie oferuje modelu o ponadprzeciętnej mocy. Winą za wysoki odsetek awarii skrzyń biegów nie można więc w całości obarczyć bardzo dynamicznej eksploatacji.
7. SsangYong - 9,0 proc.
Wysoka pozycja tej marki na liście producentów, których auta są najbardziej zagrożone awarią, nie powinna martwić Polaków. Choć w ostatnich latach południowokoreańscy producenci przeżywają w Europie prosperitę, zjawisko to nie dotyczy SsangYonga. Modele takie jak Musso, Rexton czy Chairman ze względu na swoją nietypową urodę, a raczej jej absolutny brak, nie zyskały szerokiego grona zwolenników na Starym Kontynencie.
W przypadku Tivoli czy nowego Korando jest zdecydowanie lepiej, ale wciąż spotkanie samochodu tej marki należy traktować jako małą sensację. Wysoka awaryjność skrzyń biegów aut SsanYonga może jednak nieco dziwić, ponieważ w samochodach tych stosowane są m.in. podzespoły japońskiego Aisina.
6. Alfa Romeo - 8,31 proc.
Włoska marka ma swoich zagorzałych zwolenników, którzy ponad wszystko przedkładają urodę włoskich samochodów. Choć Alfę można, a nawet trzeba pochwalić za stylistykę, a w niektórych przypadkach również własności jezdne, to od strony mechanicznej sprawy nie zawsze wyglądały różowo.
Ranking Warranty Direct zdaje się potwierdzać tę opinię. Dla użytkowników modeli Alfa Romeo szczególnie kłopotliwa okazała się skrzynia Selespeed. Elektrohydrauliczny podzespół napsuł krwi niejednemu właścicielowi 156, 147, 159 czy Brery.
5. Subaru - 8,46 proc.
I kolejna japońska marka w zestawieniu. Subaru w ostatnich latach miało duży problem z wytrzymałością sprzęgła w samochodach z jednostką wysokoprężną. Dziś szeroko promuje bezstopniową przekładnię. By kupić auto z rewelacyjnym systemem zapobiegania kolizjom EyeSight, trzeba wybrać przekładnię CVT.
4. Fiat - 8,97 proc.
Za sprawą modelu Tipo Fiat przeżywa drugą młodość, a zaadaptowanie Mazdy MX-5 i nazwanie jej 124 Spider zdecydowanie dodało uroku gamie włoskiego producenta. W kwestii skrzyń biegów Fiat nie ma się jednak czym chwalić. Części użytkowników Fiatów kłopoty sprawia zautomatyzowana skrzynia Dualogic.
3. Peugeot - 9,67 proc.
Ofensywa rynkowa pod banderą crossoverów uczyniła z Peugeota jedną z ważniejszych firm motoryzacyjnych Europy. Mimo tytułów samochodu roku dla modeli 308 oraz 3008 nie każdy posiadacz samochodu z lwem może liczyć na spokojną eksploatację.
2. Rover – 10,77 proc.
Brytyjska marka zakończyła swój trwający 101 lat żywot w 2005 roku. Dziś na naszych drogach od czasu do czasu zobaczyć można jeszcze ostatnie egzemplarze Roverów - najczęściej powstałej w wyniku współpracy z Hondą serii 400 lub serii 45. W przypadku drugiego z tych modeli oferowano skrzynię manualną lub bezstopniową opracowaną przez firmę ZF.
1. Kia – 12,36 proc.
Zdaniem Brytyjczyków z Warranty Direct samochody koreańskiej marki obarczone są największym ryzykiem awarii skrzyni biegów. Jest tak mimo oferowania przez Kię siedmioletniej gwarancji.
Choć jest ona obwarowana pewnymi klauzulami, przekonała rzesze zmotoryzowanych o bezawaryjności tych samochodów. Z brytyjskiego zestawienia wynika jednak, że w odniesieniu do skrzyni biegów należy tu zachować szczególną powściągliwość.
Wielu kierowców planujących zakup samochodu rozważa zakup automatycznej skrzyni biegów, ale podchodzi do tego rozwiązania z dużą dozą nieufności. Czy słusznie? W przypadku tradycyjnych automatów i skrzyń dwusprzęgłowych ich obecność nie musi oznaczać pewności awarii.
W tym przypadku często sprawdza się powiedzenie "jak dbasz, tak masz". Przestrzeganie czasu dokonywania zalecanych czynności serwisowych i traktowanie skrzyni biegów zgodnie z instrukcją obsługi zdecydowanie zwiększa szansę na bezproblemową eksploatację.
W tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów najczęstsze awarie są związane ze zużytymi, uszkodzonymi łożyskami i synchronizatorami biegów. W dwusprzęgłowych skrzyniach biegów zwykle dochodzi do usterek sprzęgieł bądź tzw. mechatroniki odpowiedzialnej za sterowanie pracą sprzęgieł.