Mały SUV do miasta – na co zwrócić uwagę?
Są wygodne, bezpieczne, pojemne i po prostu fajne. Nic dziwnego, ze kierowcy pokochali małe SUVy!
18.03.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:14
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Pojawienie się koncepcji SUVa na rynku motoryzacyjnym miało związek z dostrzeżeniem przez producentów aut terenowych dwóch nowych grup klientów, którzy potrzebowali czegoś nieco innego, niż klasyczna terenówka.
Pierwszą byli przedstawiciele wolnych zawodów, którzy potrzebowali napędu 4x4, ale jednocześnie pragnęli – i mogli za nie zapłacić – lepszych warunków jazdy - lekarze, weterynarze, inżynierowie i inne osoby z klasy średniej mieli już dość wytrząsania się w topornych autach terenowych, jakie wtedy były dostępne.
Z drugiej strony pojawiła się grupa kierowców, którzy kupowali takie wozy dla ich ładowności i praktyczności, ale też dlatego, że podobała się im ich stylistyka. Najczęściej wcale nie wykorzystywali oni przy tym ich walorów terenowych.
Miejski SUV
Na początku wydawało się, że SUVy, jak nazwano nowy typ auta od słów Sport Utility Vehicle ( ang. sportowy samochód użytkowy), będą więc propozycją dla wąskiego kręgu klientów i zajmą podobną niszę jak np. kabriolety, czy auta sportowe.
Szybko jednak okazało się, że ten typ samochodu to dokładnie to czego potrzebował rynek. Sprzedaż SUVów dosłownie eksplodowała.
Klienci błyskawicznie przekonali się, że auta te znakomicie sprawdzają się zarówno w czasie wypadów w plener, gdzie przydaje się ich wyższe zawieszenia i rozbudowane opcje napędu, jak i na długich trasach. W tym przypadku zaletą jest wygodna pozycja, komfort jazdy i to, że dzięki temu iż kierowca siedzi wyżej, nie oślepiają go światła samochodów nadjeżdżających z przeciwka.
Auta typu SUV podobały się klientom tak bardzo, że ci używali ich również w miastach. A coraz więcej osób kupowało je właśnie w tym celu. Odpowiadając na to zapotrzebowanie producenci zaczęli wypuszczać nieco mniejsze modele, które idealnie trafiły w gusta mieszczuchów. Dziś udział samochodów typu SUV w ruchu miejskim wynosi już ponad 20 proc. i wciąż szybko rośnie.
Skąd to zamiłowanie kierowców do poruszania się w ciasnych europejskich miastach takimi autami? By to zrozumieć wystarczy spojrzeć na jeden z popularniejszych małych SUVów jakim jest Citroën C3 Aircross. To auto, choć zajmuje na ulicy czy parkingu tyle samo miejsca co przeciętny kompakt, oferuje kierowcy nieporównywalnie lepsze warunki użytkowania. Wystarczy zajrzeć do środka, by zrozumieć o ile więcej mamy tu przestrzeni, którą w dodatku można modyfikować w o wile większym zakresie. W małym SUVie Citroëna można np. przesuwać tylną kanapę, zwiększając pojemność bagażnika z całkiem niezłych 410l do rewelacyjnych 520l. Całkowita przestrzeń ładunkowa to za imponujące 1289 l przy złożonej tylnej kanapie. Co więcej dzięki składanemu oparciu w fotelu pasażera, tym autem można przewieźć przedmioty do 2,4 m długości.
Wygodny jak SUV
O ogromnej przewadze, jaką daje kierowcy mały SUV nad posiadaczami innych aut, przesądza sama ich budowa. To, że siedzimy w nim wyżej niż w klasycznym samochodzie sprawia, że mamy lepsze pole obserwacji, dzięki czemu zdołamy ponad dachami innych aut dostrzec miejsce parkingowe, albo lukę w ciągu aut, itp. Manewrowanie i parkowanie Aircrossem dodatkowo ułatwia rewelacyjna kamera cofania z funkcją Top Rear Vision zapewniającą obraz 180° tyłu samochodu, wyświetlany na 7'' ekranie dotykowym.
Wyższe zawieszenie małego SUVa jest też błogosławieństwem w przypadku parkowania na chodniku. Doceni je każdy kierowca, który usłyszał kiedyś złowrogi zgrzyt zderzaka o krawężnik. Dzięki wyżej umieszczonym fotelom do samochodu typu SUV zdecydowanie łatwiej się też wsiada niż do klasycznych aut. Różnica odczuwalna jest zwłaszcza w przypadku, gdy nie możemy - jak to się często zdarza w miastach - szeroko otworzyć drzwi.
Ale kierowcy wybierają samochody typu mały SUV nie tylko dla ich właściwości użytkowych.
Bardzo ważna jest też ich niebanalna stylistyka. Wystarczy spojrzeć na Citroëna C3 Aircross-a by to zrozumieć. Francuskim projektantom udało się stworzyć sylwetkę jednocześnie masywną i finezyjną. Dzięki temu zwarte, muskularne linie nadwozia Aircrossa przywodzą na myśl wizualne naprężonego do skoku drapieżnika. To właśnie za takie wrażenia klienci pokochali małe SUVy, odróżniające się od swoich większych braci właśnie ową drapieżną lekkością linii.
Dowiedz się więcej na https://www.citroen.pl/gama/typy-nadwozia/samochod-miejski.html
Artykuł sponsorowany