Limitowane Ferrari Daytona SP3 to świętowanie historii dla najbogatszych
Ferrari zaprezentowało kolejny limitowany model. Jest to trzeci przedstawiciel serii Icona, który powstał, aby przypomnieć zajęcie przez Ferrari całego podium podczas 24-godzinnego wyścigu w Daytonie w 1967. Daytona SP3 ma najmocniejszy silnik spalinowy w historii drogowych modeli włoskiej marki.
21.11.2021 | aktual.: 14.03.2023 14:20
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
O każdym samochodzie Ferrari można powiedzieć, że jest wyjątkowy, ale w przypadku Daytony SP3 wszystko jest wyjątkowe do kwadratu. Już sam wygląd nawiązujący kształtem do dawnych samochodów wyścigowych robi wrażenie. Przy czym Daytona SP3 prezentuje się bardzo nowocześnie i wygląda na ewolucję najnowszych modeli. Nie zabrakło też detali, o których właściciele tych samochodów będą mogli opowiadać swoim znajomym przy kawie – świateł z powiekami, które unoszą się po włączeniu, czy tyłu zdominowanego przez poziome pasy.
Oczywiście to wszystko nie jest sztuką dla sztuki. Ferrari Daytona SP3 to samochód zaprojektowany z myślą o aerodynamice i chłodzeniu. Co więcej, jeden z najważniejszych elementów zapewniających docisk przy szybkiej jeździe nie jest widoczny – to podłoga, z której powietrze odprowadzane jest w kierunku tylnego skrzydła. O wyjątkowości całego projektu może świadczyć też to, że nawet opony Pirelli P Zero Corsa zostały stworzone specjalnie dla tego samochodu.
Również wnętrze to połączenie nowoczesności z wyglądem nawiązującym do historii. Łączące się ze sobą na tunelu środkowym i "wylewające się" na boki fotele zostały zainspirowane miejscami pracy kierowców wyścigowych z lat 60., którzy siedzieli bezpośrednio na podwoziu. Ciekawym akcentem są te dźwigienki do sterowania skrzynią biegów.
Za plecami kierowcy i pasażera Ferrari Daytony SP3 umieszczono najmocniejszy silnik spalinowy dla auta drogowego w historii włoskiej marki. Jest to 6,5-litrowa jednostka V12 bazująca na tej z modelu 812 Competizione, ale z jeszcze większą mocą. Generuje ona 840 KM przy 9250 obr./min. i 697 Nm przy 7250 obr./min. Napęd przenoszony jest na tylną oś za pomocą 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni i szpery.
Osiągi? Oczywiście niesamowite. Do 100 km/h Ferrari Daytona SP3 rozpędza się w 2,85 s, do 200 km/h w 7,4 s, a maksymalnie osiąga 340 km/h. Oczywiście w utrzymaniu samochodu na asfalcie pomaga rozbudowana elektronika, której działanie jednak można mocno ograniczyć do zabawy na torze.
Ferrari Daytona SP3 kosztuje 2 mln euro netto, czyli ok. 9,4 mln zł przed doliczeniem podatku (co oznacza w Polsce blisko 11,6 mln zł brutto). Powstanie tylko 599 egzemplarzy tego wyjątkowego modelu. Jednak chętnych na zakup musimy zasmucić. Wszyscy właściciele 499 modeli Monza SP1 i Monza SP2 zdecydowali się na Daytonę SP3, a pozostałe 100 egzemplarzy trafi do innych, już wybranych kolekcjonerów Ferrari.