Używany Land Rover Discovery II - typowe awarie i problemy
Fanów aut blisko spokrewnionych z prawdziwymi terenówkami w dużym uproszczeniu można podzielić na zwolenników dwóch różnych Landów, pierwszy z nich to oczywiście Land Rover, drugim jest z kolei Land Criuser. Tym razem jednak bierzemy na warsztat samochód z pierwszego Landu, a dokładniej model Discovery II.
30.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Za co maniacy offroadu kochają ten samochód? Przede wszystkim za dobre własności terenowe, luksusowy charakter i stylizację wierną tradycji. Powszechnie jednak panuje przekonanie, że auta tej marki należą do bardzo awaryjnych. Czy tak jest naprawdę? Zanim odpowiemy na to pytanie przyjrzymy się najpierw historii Discovery II. Samochód po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1998 roku, jego design jednak nie odbiegał wyraźnie od poprzednika, zmieniono głównie kilka detali.
Jednak jeżeli chodzi o technologię, to w nowym Disco pojawił się system ACE (Active Cornering Enhancement) zapobiegający zbyt dużemu przechylaniu się karoserii podczas pokonywania zakrętów. Znajdziemy tu również pneumatyczne samopoziomujące się zawieszenie, niestety jego naprawa może być bardzo kosztowna. Na szczęście tego typu gadżety były montowane tylko w niektórych egzemplarzach.
Dwa lata później należącą do BMW brytyjską markę odkupił koncern Ford Motor Company (obecnie Land Rover należy do indyjskiego koncernu Tata Motors Limited). W 2002 roku Disco II przeszedł dyskretny lifting, wprowadzono też drobne modyfikacje techniczne.
Produkcję II generacji Land Rovera Discovery zakończono w 2004 roku, kiedy to Brytyjczycy zaprezentowali o wiele bardziej nowoczesną III już odmianę tego kultowego auta. W aucie spośród skrzyń biegów mamy do wyboru 4-biegowy automat lub 5-stopniowy manual. A co znajdziemy pod maską? Oferta silnikowa jest bardzo skromna, właściwie mamy do wyboru tylko 3 następujące silniki:
- V8 4,0 (185 KM)
- V8 4,6 (217 KM) oferowany wyłącznie na rynku w USA
- R5 2,5 Td5 (139 KM)
Wiele osób przymierzając się do tego auta ma obawy związane z awaryjnością silników. Który z nich wybrać, aby ustrzec się kłopotów? Odpowiedź na to pytanie pewnie Was nieco zdziwi, ale każda jednostka napędowa montowana w tym aucie nie powinna sprawiać większych problemów.
Co prawda swego czasu w silnikach benzynowych dochodziło do uszkodzenia panewek oraz głowicy, jednak w większości samochodów problem ten już dawno został rozwiązany.
W dieslu mogą wystąpić awarie typowe dla jednostek wysokoprężnych takie jak defekt dwumasowego koła zamachowego czy awaria pompowtryskiwaczy, ale mimo wszystko wariant Td5 należy zaliczyć do trwałych motorów. Uwaga! Jeżeli zdecydujemy się na auto wyposażone w ACE musimy uważać na pękające przewody tego systemu, co powoduje wycieki płynu odpowiedzialnego za jego działanie.
Często też w takich sytuacjach uszkodzeniu ulega pompa tego układu. Koszty naprawy takiej usterki to około 2500 zł. Warto też pamiętać o tym, że taka awaria unieruchamia auto. W egzemplarzach z pneumatycznym tylnym zawieszeniem przy większych przebiegach wymiany mogą wymagać jego miechy, cena takiego zabiegu to około 3000 zł. Na pochwałę zasługują natomiast metalowo-gumowe elementy zawieszenia, które odznaczają się ponadprzeciętną trwałością.
Typową przypadłością Disco II jest też uszkodzenie elektronicznego pedału gazu oraz różnego rodzaju wycieki oleju. W niektórych egzemplarzach wymiany mogą wymagać także przeguby wału napędowego oraz pompa oleju. Użytkownicy Disco II narzekają też na drobne usterki takie jak: zacinanie się zamków drzwi i klapy bagażnika, uszkodzenie czujników systemu ABS oraz zaśniedziałe styki instalacji elektrycznej.
Podsumowując, Land Rover Discovery II to zjawiskowe auto "terenowe", które świetnie radzi sobie zarówno na asfalcie jak i poza nim. Największe zalety tego modelu to między innymi: charakterystyczny konserwatywny design, trwałe silniki, stały napęd 4x4, dobre własności terenowe oraz zawieszenie zapewniające doskonały komfort jazdy na utwardzonych drogach.
Wady to przede wszystkim za słabe jak na gabaryty auta silniki oraz utrudniony dostęp do fachowego serwisu. A jak jest z awaryjnością Disco II? Jeśli naprawiamy auto w warsztacie specjalizującym się głównie w autach tej marki to samochód nie powinien sprawiać poważniejszych problemów. Niestety trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że czasem może pojawić się kosztowna w naprawie usterka. Najtańsze egzemplarze Disco II kupimy już za około 20 000 zł.