Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador

Minęło 10 lat od czasu, kiedy na rynku pojawiło się Lamborghini Murcielago, pierwszy projekt włoskiego producenta pod rządami Audi. Auto odniosło ogromny rynkowy sukces, a świadczyć mogą o tym liczne wersje specjalne czy powstanie unikatowego auta bazującego na Murcielago LP640, czyli Lamborghini Reventon.

  • Lamborghini Aventador produkowany jest od 2011 roku. Nazwa modelu inspirowana jest korridą, czyli tradycyjną walką byków. Imię Aventador nosił hiszpański byk - wielokrotny zwycięzca korridy. Na zdjęciu Lamborghini Aventador S z 2016 roku
  • Lamborghini Aventador S to ulepszona wersja modelu Aventador. Auto posiada zwiększoną moc, która teraz wynosi 740 KM. Ważna jest również inna nowość, Aventador S posiadał układ czterech skrętnych kół, co poprawia jeszcze bardziej właściwości jezdne auta - wchodzenie w zakręty nawet przy kosmicznych prędkościach nie stwarza niebezpieczeństwa
  • Maksymalna prędkość, z jaką pojedzie Lamborghini Aventador S, to 350 km/h, a do "setki" rozpędzi się w przeciągu 2,9 sekundy
  • Lamborghini Aventador LP 700-4 to bazowa wersja modelu Aventador. Model ten pod maską kryje silnik V12 6.5 L539 (wewnętrzne oznaczenie silników Lamborghini), generujący moc 700 KM
  • Lamborghini Aventador LP 700-4 został zaprezentowany w popularny programie motoryzacyjnym Top Gear. Po przetestowaniu auta największe wrażenie na prowadzącym wywarły idealne właściwości jezdne auta, które sprawiają, że auto prowadzi się zbyt łatwo. Co więcej, według prowadzących Top Gear, Aventador to trzeci najszybszy samochód na świecie (auto uzyskało lepszy wynik niż Bugatti Veyron Super Sport, warty dwa miliony dolarów, czy Ferrari Enzo )
  • Wnętrze Lamborghini Aventador LP 700-4
  • Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce ukazał się w 2015 roku. Od bazowej wersji różni się większą mocą, wynoszącą teraz 750 KM. W Aventadorze SuperVeloce użyto włókien węglowych, co pozwoliło zredukować masę auta z 1625 kg do 1575 kg
  • Lamborghini Aventador LP 750-4 SuperVeloce różni się również od bazowego modelu stylistyką nadwozia. Zmiany dotknęły przedniego splittera i dyfuzora. Ponadto, w Aventadorze SuperVeloce zamontowano duży tylny spoiler, lżejsze felgi, a także hamulce karbonowo - ceramiczne. Przyspieszenie do 100 km/h zmalało do 2,8 sekundy, maksymalna prędkość to bez zmian 350 km/h, ale za to siła docisku zwiększyła się aż o 180 %.
[1/8] Lamborghini Aventador produkowany jest od 2011 roku. Nazwa modelu inspirowana jest korridą, czyli tradycyjną walką byków. Imię Aventador nosił hiszpański byk - wielokrotny zwycięzca korridy. Na zdjęciu Lamborghini Aventador S z 2016 rokuŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/lamborghini/aventador/s_1/pictures/b3b0ll/) użytkownika bad_Q

Nic jednak nie trwa wiecznie i przyszedł taki dzień, w którym Włosi uznali, że należy rozpocząć prace nad następcą wściekłego byka. Kiedy dziennikarze przyłapali już kilka testowych egzemplarzy nowego supersamochodu, okazało się, że w zakresie stylistyki będzie on czymś między Murcielago a Reventonem. Nikt nie znał jednak nazwy, a Włosi bardzo długo milczeli.

Dopiero na salonie motoryzacyjnym w Genewie w marcu 2011 roku świat ujrzał oficjalnie nowego potwora z Sant’Agata Bolognese. Aventador, bo tak nazywa się to auto, straszy rywali już samym wyglądem.

Nietrudno zauważyć w nim nawiązania do poprzednika czy modelu Reventon, jednak najwięcej dobrego Aventador czerpie z 4-drzwiowego pojazdu koncepcyjnego o nazwie Estoque, który miał być bronią Lamborghini w walce z Porsche Panamerą czy Astonem Martinem Rapide.

Włosi nie ograniczyli się jednak do uatrakcyjnienia nadwozia. Ciekawie jest także we wnętrzu. Znajduje się tam dość wysoko poprowadzona konsola środkowa, która kończy się wylotami powietrza chłodzonego przez automatyczną klimatyzację. Rzecz jasna figuruje ona na liście wyposażenia standardowego tego modelu.

Nareszcie kabina pasażerska, czyli miejsce pracy kierowcy - naprawdę komfortowe i dobrze wyposażone. Część elementów została oczywiście przejęta bezpośrednio z Audi, jednak nikt nie ma tego za złe.

Jeśli pojawiłyby się jakiekolwiek głosy krytyki, z łatwością zagłuszy je ogromna jednostka napędowa V12 o pojemności 6,5 l. Pomimo ogólnoświatowego trendu do zmniejszania pojemności i zwiększania mocy turbosprężarkami Lamborghini pozostało nieugięte i zaoferowało swoim klientom wolnossącą jednostkę.

Nie bez powodu jednak auto nosi oznaczenie LP700-4. Cyfra po myślniku oznacza oczywiście napęd na 4 koła, podobnie jak u poprzednika. Co oznacza więc 700? Konie mechaniczne. Masywna jednostka produkuje 700 KM i 690 Nm momentu obrotowego, dzięki czemu Aventador rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,9 s.

Wynik, którego pozazdrościć mogą mu absolutnie wszystkie modele produkowane przez Ferrari. Co więcej, po dłuższej chwili wskazówka prędkościomierza jest w stanie osiągnąć wartość 350 km/h. Nie bez powodu jednak prędkościomierz wyskalowany został do 370 km/h.

Już teraz wiadomo, że Lamborghini będzie wypuszczało na rynek kolejne wersje Aventadora, a 700 KM to tylko punkt wyjścia. Nikt nie wyklucza, że po podniesieniu mocy, obniżeniu masy i zamontowaniu kilku dodatków aerodynamicznych włoski byk pomknie z prędkością zbliżoną do magicznej bariery 400 km/h.

Niestety, Włosi ogłosili, że zamierzają wyprodukować jedynie 4000 egzemplarzy Aventadora. Przez 10 lat produkcji łącznie powstało 4099 sztuk Murcielago, dlaczego więc Lamborghini chce ograniczyć produkcję? Powód jest bardzo prosty.

Włoski producent zamówił jedynie 8 form, z których odlewana jest konstrukcja samonośna modelu, czyli tzw. monocoque. Aventador zbudowany jest z materiału o nazwie CFRP, czyli Carbon Fiber Reinforced Plastic, a każda z tych form nadaje się do 500 odlewów.

Miejmy nadzieję, że Lamborghini będzie tak zadowolone z odbioru Aventadora na rynku, że Włosi zamówią kilka dodatkowych form.

Plusy:

  • Stylistyka
  • Niesamowite osiągi
  • Nowoczesne wnętrze

Minusy:

  • Nie nadaje się na taksówkę