Łada Niva Travel to bardziej terenowy konkurent Dacii Duster. Zobacz polskie ceny
Łada Niva to legenda nie tylko rosyjskiej, ale światowej motoryzacji. Jej bardziej nowoczesna druga generacja nosi teraz nazwę Travel i można ją kupić też w Polsce. Po ostatnim liftingu zmieniła się nie do poznania, ale cały czas jest prawdziwą terenówką.
20.03.2021 | aktual.: 16.03.2023 14:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Czym w ogóle jest Łada Niva Travel? W latach 90. AvtoVAZ (właściciel marki Łada) stwierdził, że ich słynny model zarówno powinien pozostać w sprzedaży w klasycznej wersji, jak i przydałby się bardziej nowocześnie wyglądający samochód. W efekcie produkowana od 1977 r. Łada Niva (czyli VAZ-2121) powstaje do dziś i na początku 2021 r. została przechrzczona na Nivę Legend. Natomiast od 1998 r. na rynku jest też druga generacja tego modelu, która jednak ma ten sam napęd, ale nowocześniejsze nadwozie. W efekcie współpracy z General Motors przez 18 lat terenówka ta była znana jako Chevrolet Niva. Teraz się to zmieniło.
Nowa (a raczej nowsza) Niva znowu jest Ładą, ale przede wszystkim zmieniono jej już bardzo przestarzały wygląd. I faktycznie Łada Niva Travel prezentuje się teraz tak, że trudnie uwierzyć, iż jej konstrukcja swoją historią sięga 44 lata wstecz. Model ten jest dostępny w Polsce i w wersji podstawowej Classic kosztuje 71 900 zł. Za 5 tys. zł więcej można już kupić odmianę wyposażeniową Comfort, która dodatkowo ma klimatyzację, chłodzony schowek, podgrzewane przednie fotele, podłokietnik i 15-calowe alufelgi. Na 84 900 zł wyceniono wersję Luxe z poduszką powietrzną pasażera, światłami przeciwmgielnymi, wygodniejszym fotele, relingami dachowymi czy systemem multimedialnym.
Jak przystało na model, który pod spodem jest klasyczną terenówką, Łada Niva Travel oferowana jest też w dwóch odmianach Comfort Offrad i Luxe Offraod. Obie wyposażone są w snorkel, czarną podsufitkę czy listwy boczne chroniące drzwi. Ta ostatnia jest też najdroższą wersją rosyjskiego auta i kosztuje 85 900 zł.
Jaki model jest konkurentem Łady Nivy Travel? Tak naprawdę żaden, bo w grupie tanich terenówek co prawda można wskazać Suzuki Jimny, ale jest ono mniejsze i trzydrzwiowe. Ponieważ Niva w odmianie Travel wygląda bardziej jak SUV, to właśnie w tej grupie aut można znaleźć to, które jest najbliższe rosyjskiej konstrukcji, czyli Dacię Duster. Samochód rumuńskiej marki w wersji z napędem na cztery koła i benzynowym silnikiem TCe 150 kosztuje 82 800 zł, a więc cena jest zbliżona. Z jednej strony oferuje on zdecydowanie większą moc, ale ustępuje Ładzie w terenie.
Za napęd Łady Nivy Travel odpowiada silnik benzynowy o pojemności 1690 cm3, którego maksymalna moc to 80 KM, a maksymalny moment obrotowy to 127,4 Nm. Pozwala on na rozpędzenie się tylko do 140 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h to 19 s. Długo, ale nie o to chodzi w Nivie (nawet Travel). Jest to terenówka wyposażona w reduktor, która sprawdzi się w cięższym terenie, a w odróżnieniu od modelu Legend, wygląda nowocześniej i może mieć bogatsze wyposażenie.