Samochody używaneMazdaKtóre auto używane wybrać? Ford Focus II kontra Mazda 3 (BK)

Które auto używane wybrać? Ford Focus II kontra Mazda 3 (BK)

Cieszące się popularnością Ford Focus i Mazda 3 łączy jedna ważna cecha – bazują na tej samej płycie podłogowej. Jednak wspólnych elementów jest więcej, choć auta różnią się wizualnie. Które z nich jest lepszą propozycją?

Wspólna płyta podłogowa, wspólne silniki i niektóre części zamienne. Które auto używane jest lepszym wyborem?
Wspólna płyta podłogowa, wspólne silniki i niektóre części zamienne. Które auto używane jest lepszym wyborem?
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Ford / Mazda
Marcin Łobodziński

22.05.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Co łączy Forda Focusa II i Mazdę 3 (BK)?

Oba modele powstały w czasie kiedy japoński producent ściśle współpracował z Fordem. Mazda 3, czyli pierwszy model kompaktowy z jednocyfrowym oznaczeniem zadebiutował jednak wcześniej, bo w 2003 roku. Natomiast drugą generację Forda Focusa pokazano w 2004. Oba modele były sprzedawane przez 7 lat.

Ford Focus i Mazda 3 to różne konstrukcje, ale oparte na jednym podwoziu.
Ford Focus i Mazda 3 to różne konstrukcje, ale oparte na jednym podwoziu.© fot. mat. prasowe / Ford

Dzięki wspólnej płycie podłogowej Focus i Mazda 3 mają podobne, bardzo dobre właściwości jezdne, a jednocześnie do Mazdy można kupić sporo tańsze części niż w przypadku innych modeli tej marki. Dotyczy to głównie wahaczy tylnych, bo takie elementy jak łożyska kół czy amortyzatory trzeba dobierać ostrożnie.

Podobne są także niektóre silniki. Dotyczy to benzyniaka 2.0 o bardzo zbliżonej, wspólnej konstrukcji obu firm oraz diesla 1.6, który pochodzi z koncernu PSA.

Co różni Forda Focusa II i Mazdę 3 (BK)?

Największe różnice to rozmiary i charakter samochodu. Mazda 3 jest większa i oferuje więcej przestrzeni w kabinie, za to mniejszy bagażnik o pojemności 346 l. Focus ma bardzo dużo miejsca pod klapą – 385 l.

Największą zaletą Focusa jest jego wszechstronna wersja kombi, której Mazda nie oferowała.
Największą zaletą Focusa jest jego wszechstronna wersja kombi, której Mazda nie oferowała.© fot. mat. prasowe / Ford

Wnętrza samochodów można porównać w ten sposób, że focus to typowy europejski kompakt, natomiast Mazda 3 ma cechy sportowe, jednak nie ma co przesadzać. Japońskie auto wydaje się lepiej wykonane. Ma też sztywniej zestrojone zawieszenie.

Nie można mylić silników diesla 2.0. Ten montowany w fordzie pochodzi z koncerny PSA i jest znany jako HDi. Natomiast diesel Mazdy to ich własna konstrukcja o oznaczeniu handlowym MZ-CD.

Silniki w Fordzie Focusie II i Mazdzie 3 (BK)

Gama jednostek napędowych obu modeli jest podobna, przy czym bardziej rozbudowana jest w Fordzie – m.in. o pośrednie silniki o pojemności 1,8 l.

Proste i przejrzyste wnętrze Forda Focusa
Proste i przejrzyste wnętrze Forda Focusa© fot. mat. prasowe / Ford

Benzyniaki zaczynają się od pojemności 1,4 l, a zamykają na 2,3 l w mazdzie oraz 2,5 l w fordzie. Przy czym największe motory były doładowane i stanowiły napęd wersji sportowych. Pomijając te odmiany, standardowe wersje miały największego benzyniaka o pojemności 2.0, który choć różni się mocą, to technicznie prawie niczym.

Gama silników w Fordzie Focusie II:

  • Benzynowy 1.4 (80 KM) – za słaby, ale dobrze sprawdzi się w mieście
  • Benzynowy 1.6 (100 KM) – optymalny do auta
  • Benzynowy 1.6 (115 KM) – nowocześniejszy i oszczędniejszy, ale bardziej kłopotliwy
  • Benzynowy 1.8 (125 KM) – lepsze osiągi, ale większe spalanie
  • Benzynowy 2.0 (145 KM) – znakomita trwałość i osiągi, najlepszy benzyniak w modelu
  • Diesel 1.6 (90 KM) – bardzo ekonomiczny i tani w naprawach
  • Diesel 1.6 (109 KM) – dynamiczny, ekonomiczny i tani w naprawach
  • Diesel 1.8 (115 KM) – prostsza konstrukcja, nigdy nie miał DPF
  • Diesel 2.0 (110-136 KM) – najszybszy diesel, trwały, ale najdroższy w naprawach
  • Sportowy ST 2.5 T (226 KM) – świetne osiągi w rozsądnej cenie
  • Sportowy RS 2.5 T (305 KM) – dla koneserów z dużym budżetem

Gama silników w Mazdzie 3 (BK):

  • Benzynowy 1.4 (84 KM) – idealny do miasta
  • Benzynowy 1.6 (105 KM) - optymalny do tego modelu
  • Benzynowy 2.0 (150 KM) – dobre osiągi i wysoka trwałość, najlepsza jednostka benzynowa
  • Diesel 1.6 (90 KM) - bardzo ekonomiczny i tani w naprawach
  • Diesel 1.6 (109 KM) – dynamiczny, ekonomiczny i tani w naprawach
  • Diesel 2.0 (143 KM) – dynamiczny i ekonomiczny, ale bardzo kłopotliwy w eksploatacji
  • Sportowy MPS 2.3 T (260 KM) – bardzo korzystny stosunek mocy do ceny

Co się psuje w Fordzie Focusie II?

Największe problemy Forda Focusa II to:

  • Korozja nadwozia
  • Usterki elektryki, w tym komputer silnika
  • Usterki silnika 1.6 TDCi (turbo, układ wtryskowy, koło dwumasowe, DPF)
  • Usterki dwustrzęgłowych i bezstopniowych automatów
  • Usterki silników benzynowych pracujących na LPG

Co się psuje w Mazdzie 3?

Największe problemy Mazdy 3 (BK) to:

  • Korozja nadwozia
  • Usterki wspomagania kierownicy
  • Usterki silnika 1.6 MZ-CD (turbo, układ wtryskowy, koło dwumasowe, DPF)
  • Usterki silnika 2.0 MZ-CD (duże ryzyko zatarcia)
  • Usterki dolotu w silniku 2.0 MZR

Ile kosztują Ford Focus II i Mazda 3 (BK) – sytuacja na rynku

Przewaga ofert sprzedaży forda jest ogromna. To blisko czterokrotnie więcej samochodów, a do tego mamy znacznie większy wybór wersji nadwoziowych. Ford był oferowany jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi, sedan i kabriolet. Mazda wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback i sedan. Ok. 60 proc. w obu modelach stanowią silniki wysokoprężne.

Kabina mazdy sprawia wrażenie lepiej wykonanej i bardziej sportowej
Kabina mazdy sprawia wrażenie lepiej wykonanej i bardziej sportowej© fot. mat. prasowe / Mazda

Ceny focusów zaczynają się od ok. 4 tys. zł, a kończą na niespełna 30 tys. zł. Jedynie sportowe odmiany ST i RS uzyskują wyższe ceny. Za ST trzeba zapłacić nawet 40 tys. zł, natomiast RS to już wydatek dwukrotnie większy.

Mazdę 3 (BK) można kupić za minimum 6 tys. zł, ale za to najdroższe auta dochodzą najwyżej do 25 tys. zł. Tylko sportowe wersje MPS są wyceniane na więcej, ale i tak mowa tu o kwotach do 30 tys. zł.

Jeżeli porównać oba auta z podobnymi silnikami benzynowymi 1.6 z rocznika 2008, to za Focusa zapłacicie od 15 do 22 tys. zł. Mazda 3 będzie kosztowała od 16 do 20 tys. zł.

Ford Focus czy Mazda 3?

Pomijając kwestie czysto subiektywne, jak upodobanie do marki, pochodzenia czy wygląd, lepszym samochodem jest Ford Focus.

Lepszym, rozsądniejszym wyborem jest Ford Focus
Lepszym, rozsądniejszym wyborem jest Ford Focus© fot. mat. prasowe / Ford

Oba modele mają podobne usterki, choć Mazda jest lepiej wykonana i rzadziej psuje się w niej elektryka. Jednak w przypadku awarii, znacznie taniej jest naprawić Forda, choćby z konieczności korzystając z części używanych czy nowych z ASO. Dlatego Ford Focus II jest wyborem rozsądniejszym, choć różnica nie jest tu duża.

Źródło artykułu:WP Autokult
MazdaFordsamochody używane
Komentarze (6)