Urząd sprawdził stacje paliw. Zaskakujący wynik kontroli

Pozytywne dane o kontroli jakości paliw sprzedawanych na polskich stacjach. W październiku kontrolerzy nie spotkali się z żadnymi nieprawidłowościami, a był to czas wymiany paliwa na przejściowe. Widać też znaczną poprawę względem całego 2023 r.

Tankowanie samochodu
Tankowanie samochodu
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

12.12.2024 | aktual.: 12.12.2024 13:35

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport dotyczący kontroli jakości paliw na stacjach przeprowadzonych od początku stycznia do końca października 2024 r. Kierowcy mają powody do zadowolenia, bo stacji, na których wykryto paliwo odbiegające od określonych prawem norm, jest zdecydowanie mniej niż w 2023 r.

W wyniku 1662 kontroli przeprowadzonych na stacjach w ciągu 10 miesięcy 2024 r. wykryto 19 nieprawidłowości. Oznacza to, że ich odsetek wyniósł 1,1 proc. W całym 2023 r. podczas kontroli na stacjach nieprawidłowości wykryto w 1,7 proc. próbek. To znacząca poprawa. Warto też pamiętać, że przed dziesięcioma laty wynik na poziomie 5 proc. nieprawidłowości nie był niczym niezwykłym.

Kontrole w październiku koncentrowały się głównie na LPG, jednak mimo to godny zauważenia jest fakt, że w tym miesiącu nie wykryto żadnych odstępstw od norm. 1 października na stacje weszło paliwo przejściowe, a od 15 listopada zgodnie z prawem sprzedawać można tylko paliwo zimowe. Pełny raport, który zapewne pojawi się w styczniu, pokaże, czy zmiany parametrów paliwa nie przełożyły się na większą liczbę nieprawidłowości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Póki co, polscy kierowcy z dużą dozą pewności siebie mogą podchodzić do tankowania, bo przypadki paliwa, które nie spełnia norm (zwanego przez kierowców chrzczonym), są niezwykle rzadkie. Gdzie w 2024 r. wykryto nieprawidłowości? Oto lista opublikowana przez UOKiK:

  • Krak-Oiltrans, woj. śląskie, Paweł Mała, ul. Żywiecka 19 – zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Pieprzyk Family, woj. wielkopolskie, Pleszew, ul. Wyspiańskiego 4A – zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Krak-Trans (Moya), woj. kujawsko-pomorskie, Gniewkowo, ul. Toruńska 29A - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Carrefour Polska, woj. zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Mieszka I 73 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Amic, woj. mazowieckie, Warszawa, ul. Piotra Skargi 3A - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne),
  • Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Agora, woj. pomorskie, Kąpino, ul. Wiejska 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 - niewłaściwa stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Alfred Malinowski, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 – niewłaściwa zawartość wody w oleju napędowym,
  • Primi Bis, woj. warmińsko-mazurskie, Dobre Miasto, ul. Fabryczna 13A - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Orlen, woj. warmińsko-mazurskie, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 – niewłaściwa prężność par LPG,
  • Tom-Gaz, woj. lubelskie, Cicibórz Duży 66B - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Wiktoria Morawiec, woj. wielkopolskie, Doruchów, ul. Powstańców Wielkopolskich 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne),
  • TRANS-PKS, woj. łódzkie, Wołyń 1 - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego,
  • Mariol, woj. lubelskie, Ułęż 207 - zaniżona temperatura zapłonu oleju napędowego,
  • Olkop Bis, woj. kujawsko-pomorskie, Radziki Duże 67B - zaniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego.

Nalanie do baku paliwa o niewłaściwych parametrach nie musi od razu prowadzić do uszkodzeń w silniku. Często wpływ ten jest rozłożony w czasie. Oznacza to, że regularne tankowanie paliwa niższej jakości zwiększa ryzyko przedwczesnej usterki osprzętu jednostki napędowej, prowadzi do pojawiania się rdzy czy nieprzeciętnej ilości nagaru. Kierowcy powinni więc dbać o to, co leją do swoich baków.

Komentarze (2)