Koniec przypuszczeń - nowa Škoda Octavia oficjalnie!
W zaledwie kilkadziesiąt minut po pojawieniu się oficjalnych zdjęć Škody Octavii trzeciej generacji na Facebooku nowy model czeskiego producenta został oficjalnie przedstawiony. Jedno jest pewne: tym razem zmiany nie są kosmetyczne.
11.12.2012 | aktual.: 13.10.2022 10:06
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W zaledwie kilkadziesiąt minut po pojawieniu się oficjalnych zdjęć Škody Octavii trzeciej generacji na Facebooku nowy model czeskiego producenta został oficjalnie przedstawiony. Jedno jest pewne: tym razem zmiany nie są kosmetyczne.
Druga generacja Škody Octavii, która zadebiutowała w 2004 roku, nie była wielką stylistyczną rewolucją. Wiele osób zarzucało, że auto jest wręcz nudne. Nie będę kłamał, że najnowszy model z Mladá Boleslav jest stylistycznym fajerwerkiem, ale widać duże zmiany względem poprzednika. Auto prezentuje się dość nowocześnie, nie będąc jednocześnie pstrokatym. Od początku produkcji Octavii prostota, zarówno w stylistyce, jak i w wykonaniu, gwarantowała świetną sprzedaż. Firma oparła się na sprawdzonej recepcie i liczy na kolejny sukces.
Nie jest tajemnicą, że auto znacznie urosło względem poprzednika. Pomimo zwiększenia długości o 9 cm i rozstawu osi o 10,8 cm producent nadal nazywa swoją konstrukcję kompaktem. To całkiem sprytny zabieg, ponieważ po przypisaniu auta do segmentu C nowa Octavia staje się bezapelacyjnie największym samochodem w tej klasie pojazdów. Do dyspozycji pasażerów liftback Škody oddaje 590 litrów przestrzeni bagażowej. Co ciekawe, nie pojawiły się jeszcze informacje o odmianie kombi, która - jak wiadomo - jest już gotowa.
Gama jednostek napędowych nowej Škody Octavii będzie obejmować cztery silniki benzynowe i cztery diesle, producent nie podał jednak jeszcze oficjalnej specyfikacji. Paletę otworzy zapewne 105-konny motor 1,2 TSI. Droższe odmiany będą najprawdopodobniej wyposażone w jednostki 1,4 TSI (122 KM) lub 1,8 TSI (160 KM), obie dostępne z systemem odzyskiwania energii z hamowania i funkcją start-stop. Diesle będą miały pojemność 1,6 i 2 litrów oraz moce od 105 do 170 KM.
Moment obrotowy będzie przenoszony na przednie koła poprzez skrzynię manualną lub przekładnię DSG. Można się spodziewać lepszej dynamiki. Producent chwali się, że nowa Octavia jest o ponad 100 kg lżejsza od poprzednika.
Plany Škody przewidują odmianę GreenLine napędzaną silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra, która ma zadowolić się jedynie 3,4 litrami paliwa na każde przejechane 100 km. W przyszłości pojawi się jeszcze wersja zasilana gazem ziemnym. Gamę zamknie odmiana RS napędzana 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem, którego moc wyniesie 200 lub 210 KM. Producent poinformował również, że trwają prace nad odmianą wyposażoną w napęd na 4 koła.
Wiele mówi się o jakości wykonania i wyposażeniu nowej Octavii. Na pokładzie nowej Škody będzie mógł się znaleźć m.in. aktywny tempomat, asystent pasa ruchu oraz funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy. Oczywiście w standardzie już w podstawowej wersji znajdzie się ESP. Wyposażenie będzie również obejmować bezkluczykowy dostęp do auta, poduszkę kolanową kierowcy oraz panoramiczny szyberdach, a w przyszłości będzie dostępny system rozpoznawania znaków drogowych.
Źródło: Škoda