Koniec marki Maybach!

Przełom XX i XXI wieku to okres walki między Volkswagenem a BMW o marki Bentley i Rolls Royce. W tym samym czasie Mercedes-Benz, opierając się na koncepcie z 1997 roku, postanowił wskrzesić od dawna nieistniejącą, luksusową markę Maybach. Niestety, nie wytrzymała ona konkurencji i jej czas wkrótce dobiegnie końca.

Koniec marki Maybach!
Mariusz Zmysłowski

26.11.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przełom XX i XXI wieku to okres walki między Volkswagenem a BMW o marki Bentley i Rolls Royce. W tym samym czasie Mercedes-Benz, opierając się na koncepcie z 1997 roku, postanowił wskrzesić od dawna nieistniejącą, luksusową markę Maybach. Niestety, nie wytrzymała ona konkurencji i jej czas wkrótce dobiegnie końca.

Trzej niemieccy producenci dostrzegli, że rynek potrzebuje samochodów luksusowych z najwyższej półki. Vickers – właściciel Rolls Royce’a i Bentleya nie radził sobie z zarządzaniem tymi firmami i postanowił w 1998 roku pozbyć się tych dwóch marek. Volkswagen chciał nabyć je obydwie, głównie ze względu na Bentleya i jego większy potencjał dochodowy. Walkę o Rollsa wygrało BMW. Mercedes-Benz wybrał inną ścieżkę i od 2002 roku rozpoczęto produkcję Maybachów 57 i 62.

Marka była nieobecna na rynku samochodowym od lat 40. Nowe modele były wyposażone w praktycznie wszystko, o czym mógł sobie zamarzyć wymagający klient. Nazwy ogromnych limuzyn oznaczały ich długości w decymetrach. Obydwie doczekały się odmian S, które osiągały 100 km/h w 4,8 s w przypadku 57S i 4,5 s w większej wersji. Osiągi powalające jak na maszyny ważące bez pasażerów blisko 3 tony.

Maybach Edition 125!
Maybach Edition 125!

Luksusowe wozy doczekały się także specjalnych odmian Landaulet, Zeppelin oraz Guard. Najbardziej wyjątkowym pojazdem zbudowanym przez Maybacha pod skrzydłami Daimler AG był jednak model Exelero. Samochód ten był zasilany przez 6-litrowy motor V12 twin turbo, generujący 700 KM i 1200 Nm. Powstał on specjalnie by przetestować opony 315/25 ZR 23 Fulda Exelero przy dużych prędkościach.

Mimo wysokiego poziomu oferowanych samochodów, Maybach nie spełnił oczekiwań firmy-matki. Luksusowe wozy miały stanowić groźną konkurencję dla modeli Rolls Royce’a i Bentleya, tymczasem w 2010 roku sprzedano zaledwie 200 Maybachów. Dla kontrastu warto nadmienić, że brytyjscy producenci sprzedali odpowiednio 2700 i 5100 pojazdów. W tym roku sprzedaż w pierwszych 9 miesiącach u Rollsa poszybowała jeszcze wyżej – aż o 41% w stosunku do ubiegłego roku i o 31% u Bentleya.

Maybach 62 Landaulet
Maybach 62 Landaulet

By ratować sytuację Daimler rozważał podjęcie współpracy z marką Aston Martin, lecz już we wrześniu 2011 zrezygnowano z tej drogi. Zadecydowano by nie ryzykować prób rozwoju niepewnej marki, a zamiast tego skupić się na wprowadzeniu Mercedesa na wyższy szczebel segmentu samochodów luksusowych. W związku z tym współczesna historia Maybacha zakończy się w 2013 roku, gdy przedstawiona zostanie nowa klasa S. By wypełnić lukę po modelach 57 i 62, planowana jest produkcja przedłużonej odmiany S600 Pullman. Dzięki temu zabiegowi Mercedes-Benz chce zwiększyć produkcję S-klasy nawet do 80 000 egzemplarzy rocznie.

Czy Maybach jeszcze kiedyś powróci? W tym momencie niestety nie widać przyszłości dla tej marki.

Źródło: AutoCar

Źródło artykułu:WP Autokult
BentleyBMWMaybach
Komentarze (0)