Kolosalny pobór energii. Potężna maszyna wydrąży tunel

Niebawem rozpocznie się drążenie tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Maszyna TBM, która będzie wykonywała prace, jest już w całości na placu budowy. W najbliższych dniach wykonawca zamierza ją poskładać.

Tunel na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica. Rusza budowa
Tunel na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica. Rusza budowa
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Anna Piątkowska-Borek

05.02.2023 | aktual.: 05.02.2023 11:18

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción poinformowało, że niebawem rozpocznie się montaż maszyny TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Została przywieziona na Podkarpacie, by wydrążyć 2-kilometrowy tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica.

Wszystkie elementy maszyny – nazwanej przez internautów "Karpatką" – są już w Babicy. W lutym rozpocznie się jej składanie. Jak podaje Polska Agencja Prasowa, finalnie będzie ona miała 112 m długości i 4 tys. ton wagi. Sama tarcza drążąca ma 15,2 m. "Karpatka" ma wiercić dziennie po 10 m tunelu w trudnych warunkach gruntowo-wodnych. Pobór energii potrzebnej do prowadzenia prac będzie potężny – według przekazanych przez PAP informacji, prąd wystarczyłby na zasilanie 25-tysięcznego miasta.

Tunel na trasie S19 będzie miał dwie nitki – każda o szerokości użytkowej 12,4 m. Prawa ma mieć 2263 m, a lewa 2243 m. Między nawami tunelu zaplanowano 15 przejść i jeden przejazd awaryjny. Dla bezpieczeństwa na całej długości tunelu zostaną ulokowane też 32 punkty alarmowe, 28 nisz ratunkowych i 28 hydrantów. Nowoczesna technologia pozwoli na wykonanie prac o wiele szybciej i bezpieczniej niż tradycyjną metodą górniczą.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na podkarpackim odcinku drogi ekspresowej S19 – poza tunelem – powstanie też sześć estakad, dwa wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19.

Inwestycja realizowana jest w formule "zaprojektuj i wybuduj" przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Jej wartość to 2,2 mld zł. Według umowy prace zakończą się w 2026 r.

s19tbmdroga ekspresowa
Komentarze (19)