Koenigsegg Agera S Hundra (2013) [Genewa 2013]
Na targach motoryzacyjnych w Genewie firma Koenigsegg pokazała wyjątkową wersję swojego superwozu. Chodzi o Agerę S Hundra, która powstała tylko w jednym egzemplarzu. Auto to jest setną maszyną wyprodukowaną przez szwedzkie przedsiębiorstwo.
09.03.2013 | aktual.: 07.10.2022 21:17
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wszystko zaczęło się od prototypu CC z 1995 roku. Początkowo samochód miał mieć 500 KM mocy maksymalnej, ale wraz z upływem czasu i wdrożeniem wozu w zmodernizowanej wersji do produkcji jednostka napędowa zyskała kolejne 155 KM. Potem były inne modele i wersje z silnikami o mocy 806 KM i ponad 1000 KM.
W 2010 roku CCR/CCX/CCXR został zastąpiony przez Agerę. Agera ma wszystkie najlepsze rozwiązania z poprzednika, tyle że wszystko zostało jeszcze lepiej dopracowane. Szwedzki supersamochód napędzany jest 5-litrową V-ósemką, która, w odróżnieniu od silnika ze starszego samochodu, jest „popędzana” przez dwie turbosprężarki w układzie równoległym.
Agera S to model pośredni znajdujący się pomiędzy Agerą a Agerą R. Agera S jest przeznaczona dla nabywców, którzy mieszkają w krajach, w których niedostępne jest paliwo E85 i E100. Odmiana S zasilana jest zwykłą benzyną, ale i tak jej silnik rozwija moc wyższą niż w zwykłej odmianie. W Agerze moc maksymalna wynosi 960 KM, natomiast w Agerze S – 1030 KM przy 7100 obr./min. Moment obrotowy ma wartość 1100 Nm przy 4100 obr./min.
W Agerze Koenigsegg zastosował ostatecznie dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię przekładniową, mimo że początkowo testowano inną skrzynkę. W takim wozie jedynym słusznym napędem jest napęd na tylną oś.
Prędkość maksymalna nie jest dokładnie określona, natomiast producent podaje szczegółowo czasy przyspieszeń. Od 0 do 100 km/h maszyna rozpędza się w 2,80 s, a do 200 km/h przyspiesza w 7,80 s.
Egzemplarz Hundra powstał tylko w jednym egzemplarzu i jest dokładnie setnym autem wyprodukowanym przez Koenigsegga („Hundra” po szwedzku znaczy „sto”). Bolid cechuje się kierownicą umieszczoną po prawej stronie, pomalowanym tylko lakierem bezbarwnym kompozytowym nadwoziem oraz ozdobami karoserii wykonanymi farbą zawierającą 24-karatowe złoto.
Maszyna ma też skrzydło na pokrywie bagażnika, przez które rośnie współczynnik oporu powietrza z 0,32 do 0,37, ale dzięki któremu zwiększa się także docisk tylnych kół. Felgi kół natomiast, zarówno z przodu, jak i z tyłu, są wykonane z włókna węglowego.
Dane techniczne
- Typ: V8
- Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5032 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki
- Moc maksymalna: 1030 KM przy 7100 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 204,69 KM/l
- Maksymalny moment obrotowy: 1100 Nm przy 4100 obr./min
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 392 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 392 mm, 6-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 9,5 x 19”
- Koła tylne: 12,5 x 20”
- Opony przednie: 255/35 R 19
- Opony tylne: 345/30 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1505 kg (norma UE)
- Stosunek masy do mocy: 1,46 kg/KM
- Długość: 4293 mm
- Szerokość: 1996 mm
- Wysokość: 1120 mm
- Rozstaw osi: 2662 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 2,80 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 7,80 s