Kierowcy się ucieszą. Powstają kolejne części ważnej trasy
Budowa sieci tras ekspresowych i autostrad cały czas trwa. Jedną z mocno wyczekiwanych tras jest S7, która już w większości powstała. Brakuje jednak kilku kluczowych fragmentów, jak wyjazd z Warszawy na północ. Wiemy, kiedy będą oddawane jego kolejne trzy etapy.
21.07.2024 08:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kierowcy wyjeżdżający z Warszawy na północ (np. w kierunku Trójmiasta) nie mają jeszcze pełnego powodu do zadowolenia. Przez pewien czas jadą starą trasą, a później muszą zmierzyć się objazdami przy budowie trasy S7, aby dopiero w Płońsku wjechać na wybudowaną już nową drogę.
Aktualnie brakuje jeszcze trzech etapów. Najdłuższy z nich, czyli Płońsk-Czosnów, mierzy 57 km. Jednak i ten odcinek nie będzie od razu oddany w całości. Aktualny plan przewiduje, że w 2025 r. kierowcy pojadą 35 km nowej trasy, a na resztę będą musieli poczekać nieco dłużej. Oznacza to również dalsze mierzenie się z objazdami i wolniejszą jazdą w czasie budowy.
Kolejny odcinek to mierzący 9 km fragment Czosnów-Kiełpin. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w listopadzie 2023 r. podpisała umowę na zaprojektowanie oraz dostosowanie do parametrów trasy ekspresowej tej części "siódemki". W tym przypadku budowy prawdopodobnie ruszy dopiero w 2025 r., ale zakończenie wszystkich prac przewidziane jest na wiosnę 2027 r.
Ostatnim fragmentem północnego wjazdu do Warszawy będzie ten od Kiełpina do Trasy Armii Krajowej i skrzyżowania z S8. Połączy on obwodnicę stolicy z trasą na północ (S7 na południe ma już takie połączenie). W tym przypadku dopiero poznaliśmy podmiot odpowiedzialny za stworzenie projektu. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo–Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przy sprawnym przebiegu procesu projektowania oraz pozyskiwaniu niezbędnych uzgodnień i decyzji zasadnicza dokumentacja będzie gotowa w I kwartale 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych. Nowa trasa będzie miała przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu. Zaprojektowane zostaną dwa tunele: na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m) oraz cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka i Warszawa Północ (połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Do tego wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Na ten kluczowy odcinek niestety kierowcy jeszcze trochę będą musieli poczekać.