Kierowcy czekali na nie od lat. Nowe drogi w 2024 r.

Koniec zimy i początek wiosny to czas pełnego powrotu do budowy dróg. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma w planie oddanie w 2024 r. łącznie 175,2 km nowych tras. Wśród nich jest wiele długo oczekiwanych fragmentów - od autostrady po mniejsze drogi. To jednak nie wszystko, bo na etapie realizacji znajduje się 106 zadań o łącznej 1326,5 km.

Wiosna oznacza pełen powrót do budowy nowych dróg
Wiosna oznacza pełen powrót do budowy nowych dróg
Źródło zdjęć: © GDDKiA

24.03.2024 | aktual.: 24.03.2024 10:48

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Łagodne zimy oznaczają, że przerwy w pracach budowlanych są krótsze niż dawniej, a to oznacza, że część prac była cały czas prowadzona i można było m.in. nadgonić zaległości. Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czas ten zimowy pożytkowała głównie na rozpisywanie przetargów, podpisywanie umów i inne czynności wymagane przed rozpoczęciem budowy.

W sumie poznaliśmy wykonawców zainteresowanych realizacją 17 odcinków dróg ekspresowych i obwodnic o łącznej długości blisko 180 km. Dla 15 odcinków o łącznej długości ponad 218 km dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty. Wśród nich jest między innymi sześć odcinków S10 pomiędzy Szczecinem i Piłą, cztery odcinki S11 od Kępna do obwodnicy Olesna i po jednym odcinku dróg ekspresowych S12 i S16. Podpisano też umowy na realizację trzech odcinków dróg o łącznej długości ponad 27 km, to obwodnice Szwecji i Krosna Odrzańskiego, a także S19 Czarna Białostocka-Białystok Południe.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jednak tym, co najbardziej interesuje kierowców jest lista zupełnie nowych dróg, które zostaną oddane w najbliższym czasie. Tych będzie łącznie 175,2 km. Jest to wynik gorszy niż w ostatnich latach (mniej tras oddano tylko w pandemicznym 2020 r.), ale za to GDDKiA zapowiada, że jeszcze w 2024 r. będzie można pojechać kilkoma kluczowymi odcinkami, jak północna część obwodnicy Krakowa i łączący się z nią fragment S7, kolejne fragmenty A2 na wschód od Warszawy czy północny koniec trasy S3 startujący od Świnoujścia.

24,6 km autostrad:

  • Kałuszyn – Groszki, ok. 12,1 km;
  • Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda), ok. 12,5 km.

117,1 km dróg ekspresowych:

  • S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, ok. 7 km;
  • S3 Świnoujście – Dargobądz, ok. 17,1 km;
  • S3 Dargobądz – Troszyn, ok. 15,9 km;
  • S3 Bolków – Kamienna Góra Północ, ok. 16,1 km;
  • S6 obw. Koszalina i Sianowa, ok. 3,9 km;
  • S7 Miechów – Szczepanowice, ok. 5,3 km;
  • S7 Widoma – Mistrzejowice, ok. 13,7 km;
  • S16 Borki Wielkie – Mrągowo, ok. 12,9 km;
  • S52 Północna Obwodnica Krakowa, ok. 12,3 km;
  • S61 Łomża Zachód – Kolno, ok. 12,9 km (ruch jedną nitką mostu na Narwi).

10 km dróg z Programu budowy 100 obwodnic:

  • DK31 obw. Gryfina, ok. 5,5 km;
  • DK32 obw. Strykowa, ok. 3,1 km;
  • DK72 obw. Grzymiszewa, ok. 1,4 km.

23,5 km dróg klasy GP w ciągu dróg krajowych:

  • DK9 obw. Ostrowca Świętokrzyskiego, ok. 2,9 km;
  • DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód (S6), 1,5 km;
  • DK47 Rdzawka – Nowy Targ, ok. 16,1 km;
  • DK75 Brzesko – II etap łącznika brzeskiego, ok. 3 km.
nowe drogi w polscegddkiadroga ekspresowa
Komentarze (14)