Katastrofalne spadki w rosyjskich fabrykach. (Prawie) wszyscy się wycofali
Rosyjski przemysł motoryzacyjny, a raczej to, co z niego zostało, odnotował gigantyczny spadek produkcji pojazdów w pierwszym półroczu 2022 roku. Przyczyny są oczywiste.
02.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:22
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak donosi portal automotivesuppliers.pl, powołując się na dane Rosstatu (rosyjskiego urzędu statystycznego), w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2022 roku wyprodukowano w Rosji 281 tys. pojazdów. To oznacza spadek o 61 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2021 roku.
Zobacz także
Szczegółowe dane są jeszcze ciekawsze – produkcja w czerwcu wyniosła 13 tys. pojazdów, czyli 89 proc. mniej niż jeszcze rok temu. W maju z kolei linie produkcyjne opuściło jedynie 4 tys. aut i jest to spadek o 96,7 proc.! Znacznie mniejsze spadki odnotowano w segmencie ciężarówek. W czerwcu wyprodukowano 10,3 tys. pojazdów, czyli 40 proc. mniej niż przed rokiem.
Obecnie produkcją aut zajmują się lokalne zakłady AwtoWAZ i UAZ oraz chińska marka Haval. Partnerzy zachodni wycofali się z Rosji.
Rosjanie borykają się z brakiem części do pojazdów i nie chodzi tutaj o półprzewodniki, jak w przypadku europejskich zakładów. W fabrykach Łady zdecydowano o produkcji aut bez katalizatorów, napinaczy pasów czy chociażby klimatyzacji. Elementy potrzebne do ich produkcji zostały objęte sankcjami.