Jeden z siedmiu – Dähler 1M Coupé Stufe 3 (2011)

W styczniu dziennikarze magazynu AB Sportscars poddali testowi siedem BMW serii 1. Sześć z nich to modele 1M Coupé. Wśród tej szóstki było ponad 400-konne auto, przerobione przez firmę Dähler.

Jeden z siedmiu – Dähler 1M Coupé Stufe 3 (2011)
Olgierd Lachowski

24.01.2012 | aktual.: 07.10.2022 18:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wśród firm tuningujących BMW 1M Coupé są znane, jak Ac Schnitzer, Kelleners czy Manhart (no dobra, ta jest mniej znana); i nieznane, jak Dieselspeed, Lightweight, Laptime albo właśnie Dähler. Być może ktoś z Was o którejś z tej ostatniej czwórki słyszał, a może miał z nią do czynienia, ale dla większości to pewnie zupełnie nieznani tunerzy.

Dla mnie w większości też, bo te przedsiębiorstwa nie reklamują się za specjalnie w Internecie. Dla przykładu firmę Lightweight można znaleźć w Sieci, wpisując… titanauspuffanlage.de. Jeśli nie wiecie, czego szukać, w życiu jej nie znajdziecie… Na szczęście z Dählerem jest trochę lepiej.

Dähler to niemiecka firma tuningowa zajmująca się przerabianiem BMW, Mini i, uwaga, Wiesmannów. Pamiętacie MF5 Roadstera opisywanego przez Rafała? W tamtym projekcie pracownicy Dählera też maczali palce. Ale dziś o czym innym, o BMW 1M Coupé.

Obraz

Fabryczne BMW 1M Coupé ma silnik R6 o oznaczeniu N54B30. Jest to 3-litrowa jednostka napędowa z dwiema turbosprężarkami, znana m.in. z modelu Z4 sDrive35is. Normalnie motor ma moc 340 KM przy 5900 obr./min i maksymalny moment obrotowy 500 Nm przy 1500-4500 obr./min. Dähler, podobnie jak większość firm, potrafi jednak zwiększyć moc tego silnika do około 400 KM.

Mechanicy korzystają z nowego oprogramowania centralnej jednostki napędowej i instalują wydajną chłodnicę powietrza doładowującego. Oprócz tego wymieniają cały układ wydechowy. Nowy „wydech” to składanka elementów Hartge i Dählera. Pierwsza firma dostarcza rury wydechowe, a drugi tuner montuje własne reaktory katalityczne i tłumiki.

Modyfikacja pozwala podnieść moc maksymalną do 408 KM przy 5800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o 40 Nm do 540 Nm przy 3600 obr./min. Jeśli komuś nie zależy na aż tak dużej mocy, może wybrać pakiety Stufe 1 (364 KM) lub Stufe 2 (380 KM).

Obraz

Sama większa moc niewiele da na torze, więc inżynierowie zmieniają też zawieszenie i hamulce. Zawieszenie to w pełni regulowany zestaw przygotowany przez Dählera (nie wiem, kto dostarczył komponenty). Jest też tańsza opcja w postaci pakietu Hartge, obniżającego wóz o 25 mm.

Hamulce proponowane przez tunera z Niemiec są zupełnie inne niż fabryczne. Seryjne tarcze hamulcowe z przodu mają średnicę 360 mm, a z tyłu 350 mm. Z kolei te proponowane przez firmę tuningową z przodu są o 30 mm, a z tyłu o 7 mm większe. Dodatkowo większą skuteczność hamowania mają gwarantować 8-tłoczkowe zaciski na każdym z kół. Czy tak jest?

O ile na zimno ze 100 km/h stuningowany wóz hamuje na dystansie 33,7 m, czyli o prawie 3 metry lepiej niż fabryczne auto, to gorące hamulce nie są już tak wydajne i zatrzymują podkręcone BMW na tym samym dystansie co seryjne – 34,6 m[sup]1)[/sup].

Czy więc warto inwestować 3920 euro w nowe hamulce? Na to pytanie każdy sam musi sobie odpowiedzieć. Moim zdaniem 3 m mogą uratować komuś życie. Trzeba tylko pamiętać, że te 3 m mniej na zimno osiągnięto na innych niż seryjne oponach.

Obraz

A skoro już mowa o oponach, to w przerobionym wozie są to gumy Continental Sport Contact 5P o rozmiarze 245/30 R 20 z przodu i 305/25 R 20 z tyłu. Założone są one na felgi 8,5 x 20” (przód) i 10,0 x 20” (tył). Na komplet kół klient musi wyłożyć 4960 euro.

Dähler oferuje też różnego rodzaju dodatki w postaci nakładki pod tylnym zderzakiem, dywaników ze swoim logo, nakładki na pedały czy fragmenty kierownicy obszyte Alcantarą[sup]®[/sup].

Ile to wszystko kosztuje? Gdyby chcieć wykorzystać wszystkie modyfikacje i dodatki oferowane przez Dählera, trzeba się liczyć z wydatkiem ponad 20 tys. euro.

Na koniec kwestia osiągów auta[sup]2)[/sup]. Do 100 km/h podkręcone 1M Coupé jest o zaledwie 0,20 s lepsze od fabrycznego, ale przy 200 km/h różnica jest już wyraźna – Dähler osiąga je po 15,50 s, podczas gdy seryjne BMW w 17,80 s. Przyspieszenie z 80 do 120 km/h na 5. biegu w zwykłym BMW wynosi 4,70 s, natomiast w Dählerze 4,40 s. Po zdjęciu ogranicznika prędkości auto po tuningu może rozpędzić się do równych 300 km/h.

Obraz

Wozem po przeróbkach przejechano też okrążenie toru Sachsenring i osiągnięto czas 1:39,09 min. To o 1,09 s lepiej niż w BMW 1M Coupé. Dähler uzyskał ten sam wynik co o 12 KM mocniejszy Kelleners KS1-RS, ale o 0,23 s gorszy od 440-konnego Dieselspeeda 1M Coupé P440 Evo.

[sup]1)[/sup] Wyniki stuningowanego wozu porównuję z drogą hamowania seryjnego zmierzoną przez redakcję AB Sportscars.

[sup]2)[/sup] Osiągi Dählera podaję za AB Sportscars i porównuję ze zmierzonymi przez redakcję SportAuto dla seryjnego BMW.

Zachęcam do lektury tekstów dotyczących Ac Schnitzera ACS 1 Sport i Manharta 1M Coupé MH1 Biturbo – zaktualizowałem je, uzupełniając osiągi samochodów.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N54B30
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2979 cmsup3/sup
  • Doładowanie: dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 408 KM przy 5800 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 136,96 KM/l (seryjny – 114,13 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 540 Nm przy 3600 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
  • Typ napęd: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 390 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm, 8-tłoczkowe zaciski
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 10,0 x 20”
  • Opony przednie: 245/30 R 20 Continental Sport Contact 5P
  • Opony tylne: 305/25 R 20 Continental Sport Contact 5P

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1516 kg (- 54 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 3,72 kg/KM (seryjny – 4,62 kg/KM)
  • Długość: 4380 mm
  • Szerokość: 1803 mm
  • Wysokość: 1395 mm (- 25 mm)
  • Rozstaw osi: 2660 mm

Osiągi (pomiar AB Sportscars):

  • Przyspieszenie 0-50 km/h: 1,90 s
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
  • Przyspieszenie 0-130 km/h: 7,20 s
  • Przyspieszenie 0-160 km/h: 9,70 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 15,50 s
  • Przyspieszenie 60-100 km/h na 4. biegu: 3,60 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 5. biegu: 4,40 s
  • Przyspieszenie 80-120 km/h na 6. biegu: 5,70 s
  • Czas przejazdu 1/4 mili ze startu stojącego: 12,87 s
  • Czas przejazdu okrążenia toru Sachsenring: 1:39,09 min
  • Prędkość maksymalna: 300 km/h
  • Droga hamowania ze 100 km/h (ham. zimne): 33,7 m
  • Droga hamownia ze 100 km/h (ham. gorące): 34,6 m
  • Droga hamowania z 200 km/h (ham. gorące): 138,7 mblock position=\inside6556/block

Źródło: bmwfanatics1erforum

Komentarze (0)