Jaki samochód używany kupić? Renault Laguna I, czyli francuska ślicznotka do 10 tysięcy złotych

Gdyby nie gigantyczna fala powodziowa, która jest teraz pewnie na wysokości Włocławka, byłoby naprawdę pięknie. Słońce świeci, a na zewnątrz już ponad 20 stopni, w taką pogodę przydałoby się auto wyposażone w klimatyzację. Posiada ją na pewno francuska ślicznotka, czyli opisywana dzisiaj Renault Laguna pierwszej generacji. Czy jest to auto godne uwagi? Przekonajmy się.

Jaki samochód używany kupić? Renault Laguna I, czyli francuska ślicznotka do 10 tysięcy złotych
Bartosz Pokrzywiński

23.05.2010 | aktual.: 18.04.2023 11:38

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Gdyby nie gigantyczna fala powodziowa, która jest teraz pewnie na wysokości Włocławka, byłoby naprawdę pięknie. Słońce świeci, a na zewnątrz już ponad 20 stopni, w taką pogodę przydałoby się auto wyposażone w klimatyzację. Posiada ją na pewno francuska ślicznotka, czyli opisywana dzisiaj Renault Laguna pierwszej generacji. Czy jest to auto godne uwagi? Przekonajmy się.

Dlaczego warto wybrać właśnie Lagunę?

Kwota na zakup samochodu, którą dysponuje przeciętny Kowalski to na ogół około 10-15 tysięcy złotych. Ten przedział finansowy daje praktycznie nieograniczone możliwości, za 10 tysięcy dostaniemy kompaktowego hatchbacka, ekonomiczne auto do miasta, rodzinnego vana, wygodną limuzynę, pakowne kombi czy nawet coś ze sportowym charakterem. Nikt nie zmusza nas do kupna niezawodnego, ale małego i niewygodnego pudełka z Japonii albo nudnego auta z Niemiec.

Obraz

Świetną alternatywą dla tych, którzy nie lubią Toyoty czy Hondy, ale nie chcą jeździć autem zza naszej zachodniej granicy, są pojazdy francuskie. Oryginalne, nietuzinkowe i bardzo wygodne. Właśnie takie jest Renault Laguna. Stylistycznie jedno z najładniejszych aut z lat 90-tych, które w wersji kombi wygląda chyba nawet lepiej niż liftback. Laguna jest świetną propozycją zarówno dla osób starszych, które cenią sobie wygodę, jak i dla małżeństwa z dwójką, a nawet z piątką dzieci(!), bowiem kombi produkowane było również w siedmioosobowej wersji.

Jeżeli szukasz dobrze wyposażonego, nietuzinkowego, wygodnego samochodu za rozsądne pieniądze i nie przejmujesz się stereotypami w stylu - nie kupuje się 3 samochodów na "F", Fiat, Ford i francuskie - Laguna pierwszej generacji jest właśnie dla Ciebie.

Obraz

Renault Laguna I 1994-2001

Laguna weszła na rynek w 1994 roku, zastępując tym samym przestarzałe Renault 21. Auto było zaraz po Safrane, drugą co do wielkości limuzyną oferowaną przez francuskiego producenta. Jednak słowo "limuzyna" nie oznacza wcale nadwozia sedan. Bowiem zarówno większe Safrane, jak i Laguna, były dostępne z nadwoziem typu liftback, tylna szyba otwierała się razem z klapą bagażnika.

Głównymi rywalami tego auta były takie sławy jak Volkswagen Passat, Ford Mondeo czy Opel Vectra. Jednak na tle konkurencji Laguna wyróżniała się stylistyką, od samego początku zyskując spore grono miłośników. Mocną pozycję Renault w segmencie aut klasy średniej w 1995 roku przypieczętowało wejście na rynek Laguny z nadwoziem kombi, nazwanej modelowo Grandtour.

Obraz

Tylne lampy umieszczone na słupkach czy "opadająca" z dachu trzecia boczna szyba, okazały się strzałem w dziesiątkę. Dla wielu (w tym dla mnie), Renault Laguna Grandtour jest najładniejszym kombi oferowanym w latach 90-tych. 452-litry pojemności bagażnika z liftbacka zostały powiększone do 520-litrów, co w zupełności wystarczało na pomieszczenie bagaży cztero- czy nawet pięcioosobowej rodziny.

Początkowo Laguna dostępna była z czterema silnikami benzynowymi: 1.8 90KM, 2.0 113 KM, 2.0 16V 139KM (od 1995 roku) oraz 3.0 V6 174 KM. Dla miłośników jednostek Diesla Renault przygotowało motor 2.2 w wersji wolnossącej o mocy 83KM oraz dostępny trzy lata później 2.2 dT 113KM.

Renault Laguna I
Renault Laguna I© mat. prasowe / Renault

W 1998 roku, a więc pięć lat po premierze i cztery lata po wejściu na rynek, Renault Laguna przeszła facelifting. Z zewnątrz auta po modernizacji najłatwiej rozpoznać po nowych przednich reflektorach czy po zderzakach, które od tego okresu były lakierowane w kolorze nadwozia niezależnie od wersji. Tylne lampy zostały natomiast przedzielone, co optycznie odmłodziło tył Laguny.

Większe zmiany zaszły jednak w konstrukcji auta, Laguny po liftingu są lepiej zabezpieczone przed korozją, Renault zadbało również o lepsze uszczelnienie wnętrza, w starszych egzemplarzach użytkownicy skarżyli się na przesiąkniętą wodą podsufitkę. Wersja po facelitingu standardowo posiada dwie poduszki bezpieczeństwa, a w lepiej wyposażonych modelach można znaleźć nawet cztery airbagi.

Obraz

Po modernizacji zrezygnowano z przestarzałych jednostek z dwoma zaworami na cylinder, a w ich miejsce pojawiły się nowocześniejsze motory: 1.6 16V 107KM, 1.8 16V 120KM, 2.0 16V 140KM oraz 3.0 V6 24V 194KM. Pojawiły się również Diesle 1.9 dTi 98KM i 109-konny 1.9 dCi z systemem common rail.

Wśród jednostek benzynowych na uwagę zasługują nowocześniejsze silniki szesnastozaworowe 1.6 oraz 1.8. 11.6-sekundy w przypadku pierwszego i prędkość maksymalna 195 kilometrów na godzinę nie jest rewelacyjnym wynikiem, ale średnie spalanie (według producenta) na poziomie 7.5-litra to całkiem niezły wynik. 120-konny motor 1.8 osiąga pierwszą setkę w 10.7-sekundy i rozpędza się maksymalnie do 203 km/h. Jeżeli jednak bardzo zależy nam na osiągach, wówczas warto zwrócić uwagę na Lagunę 3.0 z 24-zaworowym silnikiem V6. 194 konie mechaniczne gwarantują sprint do setki w 7.7-sekundy i prędkość maksymalną 235 kilometrów na godzinę. To już coś.

Obraz

W kwestii wyposażenia, warto rozejrzeć się za wersjami wyposażenia RT oraz RTI, które oprócz klimatyzacji (RTI) posiadały również reflektory przeciwmgielne czy zderzaki w kolorze nadwozia. Najbiedniejsza wersja RN nie ma praktycznie nic, oprócz centralnego zamka i wspomagania. Prawdziwym rarytasem będzie Laguna RXE z automatyczną klimatyzacją Climatronic, podgrzewanymi lusterkami, komputerem pokładowym czy pełną elektryką szyb.

Używaną Lagunę możemy mieć już nawet za 5 tysięcy złotych, jednak będzie to egzemplarz z wczesnych lat produkcji, z niepewną przeszłością i wariującą elektryką (jak to w autach francuskich). Warto, naprawdę warto wydać te 9-10 tysięcy złotych i kupić Lagunę z silnikiem wysokoprężnym 1.9 dCi albo z silnikiem benzynowym. Bardzo często można spotkać auta wyposażone w instalację LPG, która pozwoli dodatkowo zaoszczędzić na kosztach eksploatacji.

Obraz

Szczególną uwagę należy zwrócić na egzemplarze sprowadzone z Wielkiej Brytanii, po tzw. przekładce. Laguna pierwszej generacji jest bardzo popularnym autem, ze względu na niewielką trudność tego rodzaju operacji. Upewnijmy się, że ten proces został przeprowadzony w fachowym serwisie, czy są na to dokumenty.

Kilka przykładowych ogłoszeń:

Euro NCAP | Renault Laguna | 1997 | Crash test

Jeżeli byłeś lub jesteś właścicielem Renault Laguny albo masz wyrobione zdanie na temat tego modelu, podziel się z nami swoją opinią.

Tabelka spalania wybranych wersji. Minimalne średnie (trasa)/maksymalne średnie (miasto). Dane użytkowników w litrach na 100 kilometrów.

1.6 16V 109KM1.8 90KM1.8 16V 120KM2.0 16V 139KM3.0 V6 170KM3.0 V6 194KM1.9 dTi 98KM1.9 dCi 109KM2.2 D 83KM2.2 dT 113KM
6.6-9.77.4-11.17.2-10.77.7-11.69.3-16.97.8-15.15.1-7.35.7-8.05.3-7.75.9-8.3
Komentarze (20)