Jak radzą sobie światła w nowych samochodach. Testy IIHS

Bezpieczeństwo jest coraz ważniejsze dla kupujących auta. Euro NCAP bada wytrzymałość samochodów podczas zderzeń i skuteczność aktywnych systemów bezpieczeństwa. Nie sprawdza jednak tego, jak radzą sobie światła. Na szczęście robią to Amerykanie. Wyniki są niepokojące.

W przypadku wielu modeli tradycyjne światła sprawdzają się lepiej niż LED-y
W przypadku wielu modeli tradycyjne światła sprawdzają się lepiej niż LED-y
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

23.07.2018 | aktual.: 14.10.2022 14:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wydawałoby się, że ponad sto lat rozwoju motoryzacji to zdecydowanie wystarczająco długi czas, by do doskonałości dopracować tak nieskomplikowany element jak reflektory. Nic bardziej mylnego. Wprowadzanie nowych technologii oświetlenia sprawia, że nie możemy być pewni dobrego oświetlenia drogi nocą. Szczególnie rozbieżne wyniki ma w tym zakresie oświetlenie LED. Które modele z takim typem świateł warto wybrać?

Na to pytanie odpowiada amerykańska instytucja IIHS, która w ramach badania bezpieczeństwa pojazdów poprzez testy zderzeniowe, przeprowadza również próby efektywności oświetlenia. Oto wyniki testów aut z oświetleniem LED przeprowadzonych w 2018 i 2017 r.

Audi A3 - 3 pkt. na 4 możliwe

Audi A4 - 3 pkt. na 4 możliwe

Audi A5 - 2 pkt. na 4 możliwe

Audi A6 - 2 pkt. na 4 możliwe

Audi Q3 - 1 pkt. na 4 możliwe

Audi Q5 - 2 pkt. na 4 możliwe

Audi Q7 - 2 pkt. na 4 możliwe

BMW serii 2 coupe - 3 pkt. na 4 możliwe

BMW serii 3 - 3 pkt. na 4 możliwe

BMW serii 5 - 4 pkt. na 4 możliwe

BMW X1 - 2 pkt. na 4 możliwe

BMW X3 - 4 pkt. na 4 możliwe

BMW X5 - 3 pkt. na 4 możliwe

Honda CR-V - 3 pkt. na 4 możliwe

Hyundai Kona - 1 pkt. na 4 możliwe

Kia Optima - 4 pkt. na 4 możliwe

Lexus IS - 3 pkt. na 4 możliwe

Lexus NX - 4 pkt. na 4 możliwe

Lexus RC - 4 pkt. na 4 możliwe

Lexus RX - 3 pkt. na 4 możliwe

Mazda CX-3 - 3 pkt. na 4 możliwe

Mazda CX-5 - 4 pkt. na 4 możliwe

Mercedes Klasy C - 1 pkt. na 4 możliwe

Mercedes Klasy E - 4 pkt. na 4 możliwe

Mercedes GLC - 4 pkt. na 4 możliwe

Mercedes GLE - 4 pkt. na 4 możliwe

Mini Cooper - 3 pkt. na 4 możliwe

Mitsubishi Outlander - 3 pkt. na 4 możliwe

Toyota Prius - 3 pkt. na 4 możliwe

Toyota RAV4 - 3 pkt. na 4 możliwe

Volkswagen Passat - 1 pkt. na 4 możliwe

Volvo S90 - 2 pkt. na 4 możliwe

Volvo XC60 - 3 pkt. na 4 możliwe

Volvo XC90 - 2 pkt. na 4 możliwe

Jak wynika z badań Amerykanów, nowoczesność nie zawsze idzie w parze ze skutecznością. Światła LED otwierają zupełnie nowe możliwości przed stylistami projektującymi nadwozia samochodów. Technologia ta umożliwia również takie kształtowanie strumienia światła, by nawet na światłach drogowych nie razić innych uczestników ruchu. Przynajmniej w teorii. W praktyce tę sztukę opanowali jednak tylko niektórzy producenci, a i to nie we wszystkich modelach.

Komentarze (12)